Skip to main content Skip to footer

Årsberetning 2024-2025

BL – Danmarks Almene Boliger

Den almene sektor tilbyder nye muligheder – ikke kun mursten



Når jeg ser tilbage på det seneste år, fyldes jeg af både stolthed og forventning. Stolthed over alt det, vi sammen har opnået i den almene sektor. Og forventning til det, vi skal lykkes med i fællesskab i det kommende år. 

Vi har bevæget os fremad – med dygtighed, med mod og med blik for det menneskelige. Vi har sat fokus på børn og unge gennem boligsociale indsatser, der åbner døren til fritidsjobs og uddannelse for dem, der ellers ikke har et netværk at trække på. Vi har rykket sundhedstilbud tættere på beboerne med initiativer som gåklubber og sundhedshuse midt i boligområderne. Og vi har sat fællesskab og demokrati i centrum – fra forsamlingshusmøder til nye måder at engagere beboerne på i det lokale demokrati. 

Men vi står også midt i nogle af de største samfundsudfordringer i nyere tid.

Flere ældre, flere mennesker uden tag over hovedet, større geografiske skævheder og klimaforandringer, der mærkes helt ind i folks stuer. Det er ikke småting – men jeg tror på, at vi i den almene sektor har noget særligt at byde på. Vi rummer mennesker i alle livsfaser. Vi bygger og renoverer med omtanke. Vi insisterer på fællesskab, også dér hvor det kan være svært. Og vi samarbejder bredt – med kommuner, civilsamfund og staten – fordi vi ved, at ingen løser noget alene. 

Vi arbejder for, at boligpolitik og sundhedspolitik er tæt forbundet. For at sikre plads til både generationsfællesskaber og seniorbofællesskaber. For at skabe grønne løsninger, som fx solceller på almene tage og klimatilpasning i boligområder, uden at det bliver dyrere at bo. Og vi arbejder for at gøre op med skævhederne – så boligområder i yderområder ikke står tomme, mens der er lange ventelister i byerne. 

Jeg oplever en fornyet energi og vilje til at skabe forandring. Ikke for forandringens skyld, men fordi det er nødvendigt. Fordi vi skal sikre, at mennesker i Danmark – uanset indkomst, baggrund eller postnummer – har adgang til et godt hjem. Og fordi vi skal bruge den almene boligsektor som en løftestang for en mere sammenhængende og mere retfærdig fremtid. 

Årets beretning giver dig et indblik i alt det, vi har sat i gang, og alt det vi arbejder for. Og i år udkommer den for første gang kun digitalt. Jeg håber, du vil læse med – og mærke, at det, vi bygger, ikke kun er mursten, men muligheder. 

Venlig hilsen Allan Werge 

Formand for bestyrelsen, BL – Danmarks Almene Boliger 

Kilde: BL’s egne beregninger på baggrund af Danmark Statistiks registerdata. 

Den almene sektor – boliger for alle


Den almene boligsektor bidrager til at sikre gode og betalelige boliger til alle. I Danmark findes der ca. 600.000 almene boliger, som ejes, driftes og administreres af ca. 500 almene boligorganisationer og administrationsorganisationer.  

Sektorens hjerte er beboerdemokratiet, hvor beboerne er med til at beslutte, hvordan deres boligområde skal være og udvikle sig. Alle har en stemme, og fællesskab står i centrum. 

Kommunerne har desuden mulighed for at anvise borgere med akut boligbehov til almene boliger, hvilket gør sektoren til en vigtig del af velfærdssamfundet og styrker den sociale sammenhængskraft. 

Med næsten en million beboere er de almene boliger en afgørende del af Danmarks boliglandskab – og et bevis på, at gode hjem ikke behøver at være en luksus, men en selvfølge.

Er du ny i den almene sektor og vil du vide mere? Så er dette kursus måske det rette for dig som medlem af afdelingsbestyrelsen: Grundkursus for afdelingsbestyrelser. Og her er et tilbud til dig som ansat: Grunduddannelse København.

BL's rolle og struktur


BL arbejder for boligorganisationernes interesser ved at søge politisk indflydelse på udviklingen, både økonomisk, teknisk og socialt.  

Repræsentantskabet er BL's øverste myndighed og består af medlemmer fra de forskellige boligorganisationer. Det har beføjelser til at vedtage ændringer i BL's vedtægter, fastsætte kontingenttakster og godkende vigtige initiativer. 

Bestyrelsen leder organisationen og består af kredsformænd, næstformænd samt valgte medlemmer. Den implementerer repræsentantskabets beslutninger og sikrer en effektiv drift.  

Sekretariatet varetager den daglige administration og støtter både repræsentantskab og bestyrelse i politisk og organisatorisk arbejde.

BL's 11 kredse


Vi arbejder lokalt gennem vores 11 kredse på tværs af alle landets kommuner. Og nationalt i forhold til regeringen og det øvrige Folketing, de politiske udvalg, ministerierne samt internationalt gennem vores arbejde i Housing Europe og NBO Housing Nordic. 

På den måde sikrer vi, at den almene boligsektor, som huser næsten én million mennesker i Danmark, fortsat bidrager med nye løsninger til fremtidens velfærdssamfund.  

Det kan være sundhedstilbud, der hvor folk bor, brobygning mellem skole og hjem, uddannelse og job, bekæmpelse af hjemløshed, klimatiltag og ikke mindst byggeri og renoveringer af almene boliger.

Se din kreds her:

1. Kreds

Formand: Camilla Hegnsborg
Næstformand: Mikkel Warming

Fakta om 1. kreds
68.194 boliger i alt
56.928 familieboliger
6.814 ældreboliger
4.452 ungdomsboliger
25 boligorganisationer
2 kommuner

Kredskonsulent
Anne Mette Fredsgaard Svendsen (afs@bl.dk / 30 68 31 84)

2. Kreds

Formand: Mette Møllerhøj
Næstformand: Bodil Nielsen

Fakta om 2. kreds
64.556 boliger i alt
57.169 familieboliger
4.217 ældreboliger
3.170 ungdomsboliger
82 boligorganisationer
17 kommuner

Kredskonsulent
Martin Dahl Sørensen (mds@bl.dk / 22 54 80 67)

3. Kreds

Formand: Erling Nielsen
Næstformand: Jette Egebjerg

Fakta om 3. kreds
44.785 boliger i alt
36.730 familieboliger
3.935 ældreboliger
4.120 ungdomsboliger
36 boligorganisationer
10 kommune

Kredskonsulent
Karen Sommer Møller (ksm@bl.dk / 42 21 65 34)

4. Kreds

Formand: Allan Møller Kristensen
Næstformand: Steen Møller Andersen

Fakta om 4. kreds
49.871 boliger i alt
38.366 familieboliger
5.152 ældreboliger
6.353 ungdomsboliger
39 boligorganisationer
7 kommune

Kredskonsulent
Morten Metz Lundberg (mml@bl.dk / 61 16 55 89)

5. Kreds

Formand: Peter B. Hebroe
Næstformand: Herdis Larsen

Fakta om 5. kreds
49.321 boliger i alt
41.844 familieboliger
884 ældreboliger
6.593 ungdomsboliger
14 boligorganisationer
1 kommune

Kredskonsulent
Mette Tams (mta@bl.dk / 22 20 87 75)

6. Kreds

Formand: Karsten Richardt Håkonsen
Næstformand: Ulla Kronbæk Holm

Fakta om 6. kreds
37.097 boliger i alt
30.591 familieboliger
3.356 ældreboliger
3.150 ungdomsboliger
34 boligorganisationer
10 kommuner

Kredskonsulent
Gitte Brødsgaard Vesti (gbv@bl.dk / 29 21 77 10)

7. Kreds

Formand: Karin Mortensen
Næstformand: Heidi Nielsen

Fakta om 7. kreds
60.521 boliger i alt
52.153 familieboliger
4.630 ældreboliger
3.738 ungdomsboliger
64 boligorganisationer
10 kommuner

Kredskonsulent
Morten Metz Lundberg (mml@bl.dk / 61 16 55 89)

8. Kreds

Formand: Birger Persson
Næstformand: Lisbeth Jakobsen

Fakta om 8. kreds
22.871 boliger i alt
20.602 familieboliger
1.587 ældreboliger
682 ungdomsboliger
29 boligorganisationer
4 kommuner

Kredskonsulent
Mette Tams (mta@bl.dk / 22 20 87 75)

9. Kreds

Formand: John Olsen
Næstformand: Alexander Bruhn Skjøth

Fakta om 9. kreds
96.928 boliger i alt
91.480 familieboliger
2.554 ældreboliger
2.894 ungdomsboliger
77 boligorganisationer
15 kommuner

Kredskonsulent
Martin Dahl Sørensen (mds@bl.dk / 22 54 80 67)

10. Kreds

Formand: Anders Lisvad
Næstformand: Didde Lykke Hansen

Fakta om 10.kreds
26.190 boliger i alt
23.241 familieboliger
1.803 ældreboliger
1.146 ungdomsboliger
25 boligorganisationer
9 kommuner

Kredskonsulent
Gitte Brødsgaard Vesti (gbv@bl.dk / 29 21 77 10)

11. Kreds

Formand: Axel Larsen
Næstformand: Mogens Sandahl

Fakta om 11.kreds
49.701 boliger i alt
42.262 familieboliger
5.634 ældreboliger
1.805 ungdomsboliger
54 boligorganisationer
12 kommuner

Kredskonsulent
Karen Sommer Møller (ksm@bl.dk / 42 21 65 34)

Tilbageblik på 2024

Boligsociale indsatser løfter hverdagen

2024 blev året, hvor der for alvor blev sat spot på betydningen af det boligsociale arbejde, særligt for børn og unge.  

BL modtog i september, på vegne af de knap 50 boligsociale helhedsplaner i hele landet, Dansk Erhverv-prisen for vores indsats for særligt børn og unge. Med fokus på fritidsjobs, mentorordninger og uddannelsesvejledning er man i de boligsociale helhedsplaner med til at bygge og styrke de broer, de unge skal betræde på vejen til fritidsjob, uddannelse osv.

De boligsociale indsatser er helt centrale for unge med færre ressourcer og netværk at trække på. Derfor er både BL og Landsbyggefonden inviteret med i det nationale partnerskab Ungeløftet under Beskæftigelsesministeriet, hvor vi bidrager med erfaringer og drøfter, hvordan boligorganisationer, kommuner, virksomheder og civilsamfund bedst kan styrke unges muligheder. 

Stærkere fællesskaber med mere demokrati og deltagelse

Samfundet udvikler sig hele tiden. Og det samme skal vores demokratier. 

Flere boligorganisationer oplever udfordringer med at engagere beboerne i det lokale demokrati. Men når det lykkes, skaber det stærkere fællesskaber, bedre dialog og mere ejerskab til boligområderne. 

Med over en million beboere er den almene sektor en af Danmarks største demokratiske aktører. Det forpligter. I den flerårige indsats Demokrati, deltagelse og medborgerskab arbejdes der målrettet på at styrke beboerdemokratiet og sikre, at flere får mulighed for at deltage og engagere sig, der hvor de bor. 

I indsatsen kortlægges erfaringer og afprøves nye veje til engagement – både i de formelle demokratiske processer og i hverdagsfællesskaberne. 

Andel af voksne almene beboere, der er engagerede som frivillige (efter frivillighedstype)

Kilde: Kantar Gallup på vegne af BL.

Beboere fejrer grundloven

I 2024 indgik BL et partnerskab med Grundlovsfesten for at udbrede fejringen af demokratiet og fællesskaberne i de almene boligområder. Grundlovsfesten gentages også i 2025 og de kommende år. For en stærk demokratisk kultur starter dér, hvor vi lever vores liv. 

Du kan læse mere om Grundlovsfesten her.

Flere sundhedstilbud i boligområderne

Sundhed og bolig hænger uløseligt sammen. BL har i 2024 styrket vores indsats for at mindske ulighed i sundhed og bringe sundhedstilbud tættere på beboerne. Sammen med KL har vi lanceret Fælles om Lokal Sundhed – et treårigt partnerskab, der samler boligorganisationer, kommuner og civilsamfund om at fremme sundhed gennem fremskudte tilbud, sundhedsarkitektur og civilt engagement. 

Samtidig har BL og KL’s fælles udspil sat borgernær sundhed på den politiske dagsorden. Regeringen øremærkede midler fra SSA-reserven til sundhedsinitiativer i almene boligområder – en vigtig anerkendelse af, at boligpolitik er sundhedspolitik. 

Gennem partnerskaber og politisk dialog sikrer vi, at sundhed ikke kun er et spørgsmål om behandling, men en integreret del af beboernes hverdag. 

Andelen af personer med kroniske sygdomme, der bor i almene boliger

Kilde: BL (2023).

Mød Hanne, der har fået livet tilbage takket være lokale sundhedstilbud og naboerne

Store forskelle på affaldsgebyrer

Gebyrer til affaldshåndtering er steget markant i de seneste år, og taksterne er svære at gennemskue. BL har i en rapport kortlagt gebyrerne på tværs af kommuner og vist, at der er store forskelle på, hvor meget der opkræves i forskellige kommuner.

I mange kommuner differentieres ikke mellem takster i enfamilieshuse og etageboliger, selvom der bor færre i etageboliger, og der her er et mindre brug af genbrugspladser.

BL har opfordret til, at man i alle kommuner arbejder hen imod affaldsgebyrer, der har en prissætning, som er fair og gennemskuelig, og vi arbejder for at understøtte boligorganisationerne i deres dialog med kommunen.

BL har udarbejdet anbefalinger og værktøjer, som kan bruges i dialogen med kommunerne om en mere retfærdig affaldstakst. Find blandt andet kommunale data og en brevskabelon, der kan sikre et solidt og sagligt udgangspunkt for dialogen. Find det hele her.

Affaldsgebyrer per etagebolig

Kilde: BL's egne beregninger med afsæt i 98 kommunale takst- og gebyrblade for 2024.

Færre boligområder på parallelsamfundslisterne

Siden parallelsamfundslovgivningen blev indført i 2018, har boligorganisationer og kommuner arbejdet hårdt og effektivt på at få boligområderne af regeringens lister og væk fra den stigmatisering, som udpegningerne kan medføre.  

Indsatserne har ført til en stor nedgang i antallet af udpegninger. I 2018 var der i alt 43 udsatte områder, heraf var 29 områder udpeget som parallelsamfund. I 2024 blev 19 områder udpeget som udsatte, heraf kun 12 som parallelsamfund. I alt er 17 boligområder omfattet af en udviklingsplan.  

Den positive udvikling skæmmes af, at der i 2021 kom en ny liste: forebyggelsesområder. Dem var der i 2021 62 af, mens der i 2024 blev udpeget 56 forebyggelsesområder.

Dom fra EU-Domstolen er afgørende


Parallelsamfundslovgivningen er aktuelt omdrejningspunktet for flere retssager om diskrimination. Det skyldes, at det afgørende for udpegningen af omdannelsesområder er andelen af beboere, der er indvandrere eller efterkommere fra ikke-vestlige lande.  

EU-domstolen er på vej med en dom, hvorvidt dette udgør etnisk diskrimination, som vil hjælpe de danske domstole i deres afgørelse af de konkrete retssager. I februar 2025 kom en foreløbig afgørelse, da Generaladvokaten ved EU-domstolen vurderede, at der var tale om direkte diskrimination. Den endelige dom skal de 15 dommere være enige om. Den forventes før sommeren 2025, og BL afventer, hvad der bliver retsvirkningen af dommen.

2025 i overskrifter

Udfordringer kalder på en ny boligaftale

Danmark står over for markante forandringer, der kræver nytænkning i boligpolitikken. Flere ældre stiller nye krav til boligtyper og fællesskaber. Klimaforandringer fører til flere oversvømmelser og nødvendiggør omfattende klimasikring af de almene boliger. Og samtidig vokser uligheden mellem land og by – med tomme boliger nogle steder og boligmangel andre. Herunder uddyber vi tre af de områder, som, vi mener, kalder på politisk handling og en ambitiøs boligaftale. 


Flere ældre stiller krav til de almene boliger

Velfærden står over for flere store udfordringer i årene frem, som stiller krav til indretningen af vores boliger og boligområder.  

Vi bliver flere ældre, og der er behov for at skabe flere seniorboliger, bofællesskaber og fleksible boformer, der understøtter den demografiske udvikling. Mange ældre boligafdelinger trænger til en renovering, og der er behov for bedre rammer for sundhedstilbud, fysisk aktivitet, mobilitet og fællesskaber, der hvor folk bor.

Udvikling i befolkningssammensætning

Kilde: BL (2025).

Skævhed mellem land og by

Vores geografiske sammenhængskraft er også udfordret, og der er en stigende skævhed og polarisering mellem land og by. Der er rekordmange tomme almene boliger uden for de større byområder og en bekymring for, at tendensen vil tage til i årene frem. Omvendt er der i hovedstadsområdet og andre større byer rekordstor efterspørgsel efter almene boliger, men der bliver opført alt for få.  

BL har i flere analyser, artikler og debatindlæg synliggjort udfordringer i både land og by og sat fokus på de løsninger, der kan ligge i en boligaftale.

Vand presser almene boliger


Klimasikring bliver stadig vigtigere, fordi flere oversvømmelser, ekstremregn og stigende grundvand presser de almene bygninger og boliger i en grad, som ikke er set tidligere.  

Der er i regeringsgrundlaget lagt op til, at der skal laves et boligpolitisk udspil, og BL arbejder for at få båret nødvendige tiltag med, så der i Landsbyggefonden skabes rammer til renovering, ombygning, nedrivning, klimasikring, tilgængelighed, sundhed, boligsociale tiltag mm., og maksimumbeløbet justeres i de byer, hvor det er nødvendigt.

Nye ejendomsskatter på vej


De nye, endelige ejendomsvurderinger er på trapperne og forventes udsendt i løbet af 2025.  

BL anbefaler, at boligorganisationerne forbereder sig grundigt frem mod de deklarationsskrivelser, som udsendes med de endelige ejendomsvurderinger i 2025. Disse deklarationsskrivelser giver et smalt vindue på fire uger til at komme med indsigelse.  

For at boligorganisationerne kan få de bedst mulige argumenter til at tale deres sag har BL - i samarbejde med Deloitte - udarbejdet en dataplatform, der kan afdække, om der er særlige data og karakteristika, der giver udslag i fejlagtige og for høje vurderinger og som kan bruges til at gøre indsigelse. Der er samtidig lavet en faglig vejledning med gode råd til, hvad der skal indgå i en indsigelse. 

Energi- og klimatiltag

BL arbejder for energi- og CO2-besparelser

Danmark har forpligtet sig til ambitiøse klimamål og til at følge EU’s direktiver om energieffektivisering og bygninger, som kræver markante reduktioner i energiforbruget og CO₂-neutrale bygninger senest i 2050.  

BL arbejder for, at der skabes muligheder for flere energi- og CO2-besparelser i almene boliger, at direktiverne bliver implementeret og designet uden unødige fordyrelser på huslejen, og at der prioriteres midler til renoveringer og andre energieffektiviseringstiltag, herunder udskiftning af energikilde.

Solceller på almene tage

BL har i løbet af 2024 deltaget i flere møder med klimaministeren og ministeriet, og vi fortsætter med at arbejde for at skabe bedre muligheder for at etablere solceller i den almene sektor. Som led i regeringens nye solcellestrategi undersøges, om almene boligafdelinger kan udleje tagarealer til solceller. Samtidig er der afsat en pulje til tilskud til opsætning af solcelleanlæg på almene tage. 

 

Manglende data bremser energibesparelser 

Begrænsninger i data er i dag en stor hæmsko for at kunne opnå energibesparelser. BL er derfor engageret i forsyningsdigitaliseringsprogrammet (FDP) – et treårigt partnerskab etableret af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Programmet skal skabe bedre rammer og regulering for, hvordan data i forsyningssektoren bliver indsamlet, struktureret og gøres tilgængelige.


Byggeri skal gøres mere grønt 

Byggeriet skal omstilles i en mere grøn retning, og derfor skærpes kravene til CO2-udledning ved nybyggeri yderligere fra 1. juli 2025. BL har arbejdet for, at de nye krav både afspejler grønne ambitioner og en holdbar økonomi, hvor man sikrer, at byggerier fortsat kan opføres inden for det almene maksimumbeløb.

 

Nye standarder for bæredygtighed

AlmenKompas er et initiativ, der sigter mod at etablere en fælles standard for bæredygtighed i den almene boligsektor. Det udvikles i et stærkt samarbejde mellem Landsbyggefonden, Forenet Kredit, BL og Domea.dk. Formålet er at lette arbejdet med miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG) gennem et solidt datagrundlag og brugervenlige værktøjer. Ved at samle over 500 boligorganisationer om en fælles standard kan branchen dele viden og inspirere hinanden til at implementere de mest effektive bæredygtige tiltag.  

Sammen har branchen udpeget 20 målepunkter, som er vurderet særligt relevante og værdiskabende for den almene branche og dens primære interessenter.

Den første håndfuld af målepunkterne er udviklet og kan tilgås af boligorganisationerne via Det Almene Datavarehus i Landsbyggefonden

Hjemløsereform, Housing First og socialt beredskab

Med hjemløsereformen er der taget væsentlige skridt mod at afskaffe hjemløshed gennem Housing First-tilgangen, hvor personer i hjemløshed tilbydes en permanent bolig med tilknyttet social støtte. BL samarbejder med boligorganisationer og kommuner om strategiske anvisnings- og udlejningsaftaler, som nu er indgået i over 20 kommuner. Et centralt benspænd nogle stede er dog manglen på små, betalbare boliger, og de puljer, der skal lette adgangen til sådanne boliger, er endnu ikke udnyttet i tilstrækkeligt omfang. BL arbejder for at fjerne barrierer og forbedre rammerne.

Afskaffelsen af § 34 i kontanthjælpsloven fra juli 2025 fjerner samtidig kommunernes mulighed for at give et særligt huslejetilskud og risikerer dermed at øge antallet af udsættelser og hjemløse. BL har sammen med en række sociale organisationer appelleret til, at der findes løsninger, som kan afbøde de negative konsekvenser for de mest sårbare. 

Som led i SSA-aftalen er BL tildelt 13,8 mio. kr. til at styrke den boligsociale indsats. Midlerne skal blandt andet bruges til sociale viceværter, lokale beredskaber og kompetenceudvikling i boligorganisationerne. Indsatserne udmøntes fra sommeren 2025. 

Antal hjemløse borgere i forhold til antal almene familieboliger med husleje på under 3.500 kr./måned*

*uden for forebyggelsesområder og udsatte områder

Kilde: VIVE-rapport. L. Benjaminsen, Hjemløshed i Danmark 2024. National kortlægning og Landsbyggefonden. Anvendelse af almene boliger til kommunal anvisning 2024.

Sociale viceværter

”Mit ansigt er altid det første, de anviste unge møder”

Mød Nynne Robinson. Siden 2021 har hun haft titlen social koordinator på Øresundskollegiet – nordens største kollegium, som bliver administreret af FA09:

"Boligen kan ikke stå alene i en indsats mod hjemløshed. Social støtte er et helt essentielt element, og her kan sociale viceværter være et vigtigt supplement."

Kommunal- og regionsrådsvalg 2025

– en stærk stemme for almene boliger

I november 2025 er der kommunal- og regionsrådsvalg, og det er en central mulighed for at sætte de almene boliger på den politiske dagsorden nationalt såvel som lokalt.  

For at sikre at almene boligorganisationer og valgte kredsmedlemmer kan præge debatten, har BL lanceret et digitalt valgunivers, der indeholder udvidede kommunefoldere med fakta om de almene boligers betydning i hver kommune, aktuelle mærkesager, gode råd til at få sin sag hørt lokalt og meget mere.

BL har i samarbejde med de 11 kredse udpeget centrale politiske mærkesager, der er særligt relevante for kommunalvalget. Det gælder bl.a.: 

  • Boliger til fremtidens behov – hvordan vi skaber generationsboliger, bofællesskaber og fleksible boformer, der understøtter et varieret boligudbud.
  • Nærhed i sundhed – hvordan almene boliger og boligområder kan bidrage til bedre sundhedstilbud tæt på borgerne.
  • Tomme boliger i yderområderne – hvordan vi tilpasser boligmassen og skaber fleksible løsninger, så almene boliger forbliver attraktive.
  • Energi og klimavenlige boliger – hvordan vi bygger og renoverer bæredygtigt med lavere CO₂-aftryk og energiforbrug, og hvordan vi sikrer vores bygninger mod vand og oversvømmelser. 

Der er holdt flere ERFA-møder hen over foråret 2025, hvor kredsmedlemmer og ansatte er blevet påklædt til, hvordan de kan gøre mærkesagerne til lokalsager. 

 


Stem med til valget 2025

Valget den 18. november har stor betydning for hverdagen i de almene boligområder. Alligevel stemmer færre her end i resten af landet. Ved folketingsvalget i 2022 stemte kun 71,7 % af beboerne i almene boliger – mod 84,2 % på landsplan. Det tal skal op.
 
Derfor sætter BL gang i kampagnen Stem Med, der skal få flere til stemmeboksen og minde om, at man har mulighed for at få indflydelse på alt fra skoler og busser til boligområdernes udvikling.


Stem sammen – og gør det til en god dag

Forskning viser, at flere stemmer, når det bliver en social oplevelse. Derfor opfordrer vi til fælles ture til valgstedet, valgkaffe i opgangen og måske et stykke kringle bagefter. Du kan også blive opgangsambassadør og hjælpe naboerne med at huske valgdagen.
 
BL udvikler derfor en mini-kampagne, der skal understøtte arbejdet med at få flere til at stemme. Kampagnen indeholder:

  • Plakater med opfordringer til at stemme
  • Sofa på tur – samtaler med beboere i tre boligområder
  • Videoer fra Sofa på tur på sociale medier og i boligorganisationernes kanaler

Valgunivers på bl.dk

Her finder I BL’s mærkesager, inspiration og konkrete værktøjer til, hvordan I kan gribe kommunikationen an i jeres egen interessevaretagelse – og få større gennemslagskraft i den lokale debat.

Følg også med i spændende aktiviteter som valgmøder og forsamlingshusmøder rundt om i landet.

Attraktive arbejdspladser i den almene sektor

Arbejdsmarkedet er i dag præget af historisk høj beskæftigelse, hvilket betyder, at konkurrencen om kvalificerede medarbejdere er skarp. Mange prioriterer at arbejde et sted, hvor de kan udrette noget meningsfuldt for samfundet. Derfor har BL taget et vigtigt skridt i arbejdet med at brande den almene sektor som en attraktiv arbejdsplads. 

For netop den almene sektor har en unik mulighed for at tiltrække medarbejdere ved at fremhæve vores samfundsansvar, non-profit-principper, sociale og grønne indsatser m.v. 

Derfor har vi igangsat en strategisk indsats for at give redskaber til boligorganisationerne til, at styrke deres brand som arbejdsplads med det formål at tiltrække de bedste medarbejdere. For at understøtte fortællingen og rekrutteringen af nye kompetente medarbejdere udarbejder sekretariatet forskellige typer af materiale og værktøjer, som kan anvendes af boligorganisationerne. 

Explaineren herunder er et eksempel på noget af det materiale, boligorganisationerne kan anvende på deres egne kanaler til at kommunikere om sektoren og dens værdier. 

Whistleblower-ordning og God Almen Ledelse

I foråret 2021 rejste Østjyllands Politi sigtelser mod flere ansatte i Østjysk Bolig for at have begået mandatsvig af særlig grov karakter mod deres arbejdsplads. Efter en lang efterforskning startede sagen ved Byretten i Aarhus den 8. januar i år. Efter at have behandlet sagen i 18 dage blev boligorganisationens tidligere direktør og byggechef den 13. marts idømt henholdsvis to et halvt års fængsel og to års fængsel. En leverandør til boligorganisationen blev idømt et år og tre måneders fængsel. De er dømt for tilsammen at have svindlet boligorganisationen for over 10 millioner kroner.

Allerede inden skandalen om Østjysk Bolig rullede, havde BL nedsat et udvalg om God Almen Ledelse. Udvalget har udarbejdet en række anbefalinger til at styrke ledelsen af boligorganisationerne, så noget lignende kan undgås. Under Landsbyggefonden er der oprettet en Whistleblower-ordning, som ansatte, beboerdemokrater og andre anonymt kan henvende sig til, hvis de finder, at der i boligorganisationen sker uhensigtsmæssige ting. BL har også flere tilbud om kursus, konsulentbistand og rådgivning for organisationsbestyrelsesmedlemmer, der gør dem bedre i stand til at varetage deres økonomiske og juridiske ansvar.  

Vil du vide mere om God Almen Ledelse og opgaver og ansvar for organisationsbestyrelsens opgaver og ansvar? Så kan du læse mere her eller teste din viden på online-kurset 'Onlinekursus: Organisationsbestyrelsens opgaver og ansvar 2025'.

 

Internationalt

Dansk boligkommissær i EU giver håb i Europas boligkrise

Europa befinder sig midt i en alvorlig boligkrise. I land efter land stiger priserne, og alt for mange borgere har svært ved at finde en bolig, de har råd til. Derfor er det historisk vigtigt, at EU for første gang nogensinde har fået en boligkommissær – og at det er en dansker, Dan Jørgensen, som har fået opgaven. 

BL har også gennem det seneste år spillet en central rolle i det europæiske samarbejde om almene boliger gennem Housing Europe, hvor BL’s direktør, Bent Madsen, er præsident.

Under hans ledelse har Housing Europe styrket samarbejdet med EU og Den Europæiske Investeringsbank for at sikre adgang til finansiering, der både tager klimaudfordringer og social ulighed alvorligt.  

Bent Madsen understreger, at udnævnelsen af Dan Jørgensen som boligkommissær er et vigtigt skridt i retning af en mere socialt retfærdig boligpolitik i Europa – og et klart signal om, at retten til en bolig nu for alvor er på dagsordenen i EU.

“Almene boliger skal ikke være spekulationsobjekter – de skal være hjem, som folk har råd til at bo I", siger Bent Madsen. 

 

Et vigtigt og stærkt samarbejde på tværs af Norden

2024 stod i konferencernes tegn for det nordiske boligsamarbejde NBO – Housing Nordic. På konferencen i Stockholm var der fokus på de største udfordringer og nye løsninger inden for bolig- og byggebranchen i Norden og resten af Europa. Især blev der talt om, hvordan man finder balancen mellem bæredygtighed og betalelige boliger – i en tid, hvor det bare bliver dyrere og dyrere at bygge. 

Der blev også sat fokus på, hvor stor efterspørgslen er på betalbare boliger i hele Europa, og hvordan byggeriet påvirker både klima og natur. 

Konferencen slog fast, at det er vigtigt at træffe beslutninger ud fra klare værdier – og at vi nogle gange skal løfte blikket fra den traditionelle måde at tænke by- og boligudvikling på. Der var også stor interesse for den såkaldte nordiske renoveringsbølge og dens muligheder for at gøre boliger mere energieffektive. 

Deltagerne blev desuden præsenteret for spændende eksempler fra både Lissabon og Stockholm, og årets finske vindere løb med NBO’s Housing Award.  

Nyt trykt Bo Godt til almene beboere

Efter fem år med strategisk dedikation til digital kommunikation udgiver BL et nyt trykt blad, der skal styrke relationen til de almene beboere og genopbygge rækkevidden fra det tidligere udsendte Beboerbladet. Det nye blad, som bestyrelsen bakker op om, udkommer tre gange årligt og understøtter det relancerede website og digitale nyhedsbrev. 

Formålet er at øge beboernes kendskab til sektoren og skabe fælles identitet, stolthed og tillid. På sigt kan en stærkere beboeropbakning bidrage til sektorens politiske og strategiske gennemslagskraft. 

Fokus er på fællesskab, identitet og beboerengagement gennem relevant boligstof, livsvilkår og inspiration til et godt hverdagsliv. Indholdet er personorienteret, tilgængeligt og public service-baseret, så alle kan spejle sig i det. Første nummer udkommer august 2025. 

Har du brug for mere inspiration til, hvordan du styrker kommunikationen med beboerne? Så tag et nærmere kig på vores kursus om beboerkommunikation her.

BL – Danmarks Almene Boliger

Studiestræde 50, 1554 København V 

Mariane Thomsens Gade 2F, 8000 Aarhus C 

Redaktion: Kommunikationschef Christina Ove Holm, coh@bl.dk og Anna Munk, acm@bl.dk.