BL Informerer nr.2224
Direktørlønninger i de almene regnskaber
Aflønningen af direktionsmedlemmer skal fremover oplyses på individuelt niveau i almene boligorganisationers regnskaber. BL har været i dialog med Social- og Boligstyrelsen om de nærmere krav til oplysninger i regnskabet.
Fra den 1. januar 2024 er der pligt til, at aflønning af direktionsmedlemmer oplyses på individuelt niveau i almene boligorganisationers regnskaber. BL har tidligere informeret om reglerne i BL Informerer nr. 0424.
BL har i en længere periode været i dialog med Social- og Boligstyrelsen og Datatilsynet omkring de nærmere krav til regnskaberne.
For hvert direktionsmedlem skal der oplyses om både løn inkl. pension og andre skattepligtige personalegoder. Har direktionsmedlemmerne ret til fratrædelsesgodtgørelse, skal det angives som en eventualforpligtelse. Reglerne fremgår af driftsbekendtgørelsens § 75, stk. 5.
Hvem er direktionsmedlemmer?
Begrebet direktionsmedlemmer er ikke tidligere anvendt i den almene lovgivning, og det fremgår ikke entydigt, hvilken personkreds der er omfattet.
BL har derfor bedt Social- og Boligstyrelsen om en nærmere præcisering af personkredsen omfattet af den nye § 75, stk. 5. Social- og Boligstyrelsen er endnu ikke vendt tilbage med et svar.
Indtil dette spørgsmål kan endeligt afklares, er det BL’s anbefaling, at boligorganisationerne medtager lønoplysninger på de ansatte i boligorganisationens ledelse, som er ansat direkte af organisationsbestyrelsen, jf. normalvedtægternes § 13.
Normalvedtægternes § 13:
»Som leder af den daglige drift kan bestyrelsen ansætte en forretningsfører eller en direktør. Det bestemmes ved forretningsordenen, hvorvidt nødvendig medhjælp for forretningsføreren eller direktøren kan antages af denne eller skal ansættes af bestyrelsen.«
Spørgsmål omkring persondata
BL har også været i dialog med Datatilsynet for en nærmere afklaring af GDPR-spørgsmål, herunder om informationspligt, sletning af personoplysninger og nærmere om offentliggørelse i forhold til lønoplysningerne.
Informationspligt
Det er Datatilsynets vurdering, at boligorganisationerne ikke behøver sende særskilt information ud til de berørte direktionsmedlemmer. Det skyldes, at behandlingen af direktionsmedlemmernes lønoplysninger og videregivelsen heraf til en nærmere afgrænset modtagerkreds er udtrykkeligt hjemlet ved national ret (se hertil databeskyttelsesforordningens artikel 14, stk. 5, litra c. om undtagelser til den dataansvarliges oplysningspligt).
Hvis regnskaberne offentliggøres på en åben hjemmeside, kan der være behov for særskilt information til de berørte direktionsmedlemmer.
Sletning
Hvor længe regnskabsoplysningerne må opbevares afhænger af en konkret og individuel vurdering i medfør af forordningens artikel 5, stk. 1, litra e, om opbevaringsbegrænsning. Heraf følger, at den dataansvarlige ikke må opbevare personoplysninger i et længere tidsrum end det, der er nødvendigt for den givne behandling. Datatilsynet oplyser, at de ikke har kendskab til, hvor længe boligorganisationerne har brug for at opbevare oplysningerne, men det kan være væsentligt at være opmærksom på, at der kan følge særskilte krav til opbevaring af personoplysninger i henhold til særlovgivning, se f.eks. bogføringsloven og hvidvaskloven som eksempler.
Offentliggørelse af regnskaber
Hvis boligorganisationerne ønsker at offentliggøre regnskaberne md lønoplysninger på deres hjemmeside, skal boligorganisationerne kunne tilvejebringe en hjemmel hertil, idet hjemlen ikke fremgår af bekendtgørelsen om drift af almene boliger.
Her er det Datatilsynets umiddelbare opfattelse, at der eventuelt ville kunne ske offentliggørelse efter forordningens artikel 6, stk. 1, litra f., hvis boligorganisationerne har en legitim interesse heri, som ikke står i misforhold til hensynet til de registrerede, dvs. de pågældende direktionsmedlemmer. Det er imidlertid op til den enkelte boligorganisation at foretage denne interesseafvejning og kunne påvise den legitime interesse i at offentliggøre direktionsmedlemmers lønoplysninger.
GDPR-materialet på BL’s selvbetjening er under opdatering og vil bl.a. indeholde mere om, hvilke overvejelser boligorganisationer kan gøre sig i forbindelse med offentliggørelse af regnskaberne.
Med venlig hilsen
Bent Madsen / Mette Nørgaard Larsen