Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af effektiv energianvendelse og drivhusgasreduktion, lov om fjernkøling, lov om varmeforsyning og forskellige andre love

Oprettet: torsdag den 28. november 2024
Opdateret: torsdag den 12. december 2024
Sideansvarlig: Mette Nørgaard Larsen

BL – Danmarks Almene Boliger har den 30. oktober 2024 modtaget Høring over udkast til Lovforslag om implementering af dele af energieffektivitetsdirektivet (EED).

Det er positivt, at der med lovforslaget er et styrket fokus på energieffektivitet og energibesparelser, og at dette bør ske med afsæt i en social retfærdig grøn omstilling, som skal afbøde væsentlige negative direkte eller indirekte virkninger af energieffektivitetsforanstaltninger på lavindkomsthusholdninger eller sårbare grupper. 

Bestemmelser om ændring af Rådet for Energieffektiv omstilling
Lovforslaget indeholder forslag til bestemmelser med henblik på at muliggøre ændringer af Rådet for Energieffektiv Omstilling, så rådet fremover skal rådgive regeringen om energieffektivitet, energibesparelser og relaterede emner, herunder om aktiviteter m.v. 
målrettet lavindkomsthusholdninger med en vis energibyrde.

BL finder det positivt, at der lægges op til en styrkelse af rådet, så dette sammensættes af medlemmer, der kan yde rådgivning om aktiviteter i relation til særlig sårbare grupper, som er i tråd med energieffektivitetsdirektivet. Den almene boligsektor huser 1 mio. borgere og en større andel af lavindkomsthusstande med en vis energibyrde. Således er den gennemsnitlige husstandsindkomst 46 pct. mindre end for resten af boligmarkedet. Samtidig arbejdes der 
intensivt med tiltag, der kan fremme energieffektiviteten i bygningsmassen og indfri energibesparelser hos sårbare beboergrupper, og derfor stiller BL sig til rådighed som medlem af rådet.

Social housing
Den foreslåede § 14 c giver ministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om definitioner og indikatorer om lavindkomsthusholdninger med en vis energibyrde, sårbare kunder, personer i lavindkomsthusholdninger og personer, som bor i socialt boligbyggeri. 

Begrebet socialt boligbyggeri stammer direkte fra direktivet, som omtaler ”social housing”. BL bemærker, at vi ikke i Danmark har social housing/socialt boligbyggeri, men almene boliger eller affordable housing, der huser en blandet beboersammensætning og også en stor andel af den danske befolkning, som er i lavindkomsthusholdninger.

BL foreslår, at ordet ”social housing” erstattes af ”almene boliger”, der er det korrekte begreb i dansk sammenhæng. Alternativt bør ”og personer, som bor i socialt boligbyggeri” udgå af bestemmelsen. 

Det fremgår af bemærkningerne til loven, nederst på side 29, at:

Ud over krav til opnåelse af energireduktioner i offentligt energiforbrug, ændres der i kravene om renoveringer af offentlige bygninger. Det fremgår af energieffektivitetsdirektivet artikel 6, stk. 1, at hver medlemsstat skal sikre, at mindst 3 pct. af det samlede etageareal i opvarmede og/eller nedkølede bygninger med et samlet nytteetageareal over 250 m2, der ejes af offentlige organer, skal renoveres så de mindst omdannes til næsten energineutrale bygninger (NZEB) eller nulemissionsbygninger (ZEB) i henhold til artikel 9 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/31/EU af 19. maj 2010 om bygningers energimæssige ydeevne. Socialt boligbyggeri kan undtages for forpligtelsen, hvis renoveringen ikke vil være omkostningsneutral, eller hvis renoveringen vil føre til huslejestigninger.

Formuleringen kan give anledning til forvirring om de almene boligorganisationernes forpligtelse. De almene boliger er ikke ”social housing”. Almene boligorganisationer er ikke omfattet af begrebet offentlige organer som fastsat i direktivet, og derfor er almene boliger ikke omfattet af kravet i direktivets artikel 6 om renovering af 3 pct. af det samlede etageareal. Der er således ikke et formål med den citerede bemærkning, og den bør udgå. 

Offentlige udbud
Den foreslåede § 12 giver Klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om, at ordregivende myndigheder og ordregivende enheder i forbindelse med udbud skal 
sikre

1) Overholdelse af krav om energieffektivitet m.v. 
2) Anvendelse af princippet om energieffektivitet først. 
3) Vurdering af gennemførligheden af at indgå langsigtede kontrakter om energimæssig ydeevne, som fører til langsigtede energibesparelser, ved udbud af kontrakter vedrørende tjenester med et betydeligt energiindhold. 
4) Offentliggørelse af oplysninger om energieffektivitetsvirkningen af kontrakter i Tenders 
Electronic Daily (TED)

Konsekvenserne af disse betingelser for byggeri og renoveringer forekommer meget uklare. Vil det fordyre byggeriet med stigende huslejer til følge, fordi energibesparelser ikke modsvarer 
større byggeomkostninger. Giver de bindinger i forhold til materialevalg, og har det dermed betydning for byggeriets langsigtede holdbarhed og livscyklus.

BL anbefaler en nærmere analyse og belysning af disse forhold som grundlag for en senere 
implementering. 

BL forventer derfor også at blive inddraget i forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelser efter § 12, da reglerne vil have direkte indvirkning på den almene sektor.
 
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.


Med venlig hilsen

Bent Madsen
Adm. direktør