Mange boligorganisationer har haft udfordringer med at blive opkrævet betaling af lejers restance til el-leverandøren. Dette skyldes el-leverandørernes fejlfortolkning af ejerhæftelsen efter elforsyningslovens § 6 c.
Med elforsyningslovens § 6 c, som trådte i kraft 1. april 2016, indførtes en ejerhæftelse. Ejerhæftelsen finder imidlertid kun anvendelse, hvis en el-kunde (fx lejer) opsiger sin el-aftale, og hvis der ikke samtidigt tilmeldes en ny el-kunde inden en frist på mindst 5 hverdage fra udløbet af den opsagte kontrakt.
BL Informerer nr.4420
Boligorganisationen hæfter ikke for lejers skyldige betaling af el
Bestemmelsen om ejerhæftelse finder ikke anvendelse i de situationer, hvor en el-kunde (fx en lejer) ikke betaler sin elregning. I et sådant aktuelt restanceforhold mellem el-handelsvirksomheden og el-kunden (fx lejer), må el-handelsvirksomheden anvende elforsyningslovens § 6 b, der fastlægger rammerne for restanceproceduren. I sidste ende må el-handelsvirksomheden skride til afbrydelse. Kommunikation i forbindelse med restanceproceduren, herunder rykker- og inkassoskrivelser samt varsel om afbrydelse, skal sendes til el-kunden (lejer) og ikke til ejer af ejendommen (udlejer).
BL har modtaget et notat fra Dansk Energi, hvori det beskrives nærmere, hvorledes el-leverandøren skal forholde sig både i forbindelse med en el-kundes (lejerens) opsigelse af sin el-aftale og ved manglende betaling af elregninger.
Spørgsmål til ovenstående kan rettes til Mikkel Jungshoved på mail: mju@bl.dk eller telefon: 33 76 20 28.
Med venlig hilsen
Bent Madsen / Mikkel Jungshoved