Skip to main content Skip to footer

Vidensblad

Affald

Oprettet: torsdag den 1. august 2024
Opdateret: tirsdag den 27. august 2024
Sideansvarlig: Thorbjørn Færing Asmussen

Affaldssortering og -håndtering udgør en betydelig udgiftspost i en almen boligafdeling, økonomisk såvel som personalemæssigt. Mange boligselskaber betaler den årlige regning fra kommunen uden at være klar over om det, de betaler, er rimeligt i forhold til hvad, de får. Der er meget forskellig takststruktur fra kommune til kommune, og der eksisterer skævheder i taksstrukturen, der ofte har særlig betydning for etagebebyggelser.

BL tilbyder vejledning og rådgivning i forbindelse med affaldshåndtering, lige fra takststrukturen til eksempler på sortering. Vi understøtter, at boligorganisationen kan sikre, at beboerne træffer det rigtige valg i forhold til behovet.

De følgende afsnit indeholder yderligere oplysninger og eksempler omkring affald. Hvert afsnit kan læses uafhængigt af de andre.

Renovation i den almene sektor

Affald er blevet en ressource. I BL mener vi, at de almene boliger skal være med til at løfte opgaven med genanvendelse ved at sortere affald på den bedste måde. Men udgifterne til affaldsordningerne skal være kostægte og afspejle kommunernes reelle udgift til at håndtere affaldet.

I nogle kommuner er de årlige udgifter til affaldshåndtering dyrere for beboere i etageboliger end for beboere i tæt-lavt byggeri, hvilket ikke afspejler de faktiske udgifter. Der er stordriftsfordele ved at hente affald fra en boligblok på 200 lejligheder i forhold til 200 enfamilieshuse. I nogle kommuner opkræves et administrationsgebyr pr. husstand. Laves der en samlet opkrævning hos en boligafdeling med 200 lejemål, som så skal håndtere indkrævning fra hver enkelt beboer, bør gebyret være lavere end for enfamilieshusstande. Der er i dag allerede hjemmel til, at kommunerne kan lave differentieret afregning for lejligheder og enfamilieshuse og denne mulighed bør anvendes for at sikre en kostægte afregning.

Der er flere eksempler på kommuner, hvor medarbejdere i boligselskabet skal betale for at komme af med beboernes affald – primært storskrald. Enten i forbindelse med fraflytning, dødsfald eller noget tredje. Beboerne betaler i forvejen til genbrugspladsordningen og bør ikke blive faktureret dobbelt, blot fordi beboerens affald afleveres på genbrugspladsen af en ansat i et boligselskab

 

Ikke længere moms på kommunale renovationsydelser

Skattestyrelsen har den 3. november 2023 meldt ud, at kommunerne ikke længere må opkræve moms på renovationsydelser leveret af kommuner eller deres selskaber. De enkelte kommuner er nu i gang med at opgøre og indsende krav om tilbagebetaling af moms fra 1. januar 2012.

BL anbefaler boligorganisationerne at afvente kommunernes beslutning om håndtering af tilbageført moms og være opmærksomme på eventuelle ændringer i renovationsgebyrer. Den tilbageførte moms bliver formentlig indregnet i kommende gebyrer ud fra hvile-i-sig-selv princippet, men kommunerne kan også vælge at tilbagebetale momsen til de private grundejere.

Læs mere uddybende i BL Informerer 2523.

BL er meget aktiv omkring lovgivningen på området og har udarbejdet flere høringssvar indenfor emnet. BL arbejder aktivt på at varetage medlemmernes interesser i forhold til en fair afregning. Tidslinjen nedenfor viser BLs aktiviteter indenfor affaldsområdet.

Tidslinje

Medio 2020

Virtuelle møder med forretningsførere og direktører om interessevaretagelse ifm. kommunale affaldsplaner.

9. februar 2021

Afgivelse af høringssvar – National affaldsplan

2. halvår 2021

Fokusområde under KV21 arbejdet.

2022-2023

Assistance med udarbejdelse af lokale høringssvar til kommunale affaldsplaner. Løbende tema i BL’s kredse, herunder fokus på tilgang til lokal interessevaretagelse, argumentation og kortlægning.

Løbende

Dækning af problemstillingerne i Fagbladet Boligen.

Vi anbefaler, at man holder sig opdateret med hvor meget man betaler i affaldsgebyrer og løbende vurderer om der er en fair afregning.

Kommunens takstblad

Er der en fair fordeling mellem lejligheder og enfamilieshuse? Her er en 5-trins guide til at undersøge om I betaler for meget:

  1. Kommunens takstblad for affald. Start med at finde takstbladet for affaldsgebyrer og sammenlign med hvor meget din afdeling betaler for affaldshåndtering. Er beløbet fair i forhold til enfamilieshuse?
  2. Sammenlign med andre (boligselskaber, kommuner, afdelinger). Brug tvillingeværktøjet til at få en indikation af hvor jeres affaldsudgift ligger i forhold til andre. Hver opmærksom på at der kan være forskel på hvordan udgifterne konteres fra afdeling til afdeling.
  3. Tag kontakt til andre boligorganisationer i kommunen og snak med dem om hvad de betaler, hvor meget affald de har mv. På den måde får både de og I et bedre indblik i jeres affald og udgifter.
  4. Lav et konkret forslag til en ændring af taksterne. Gerne i samarbejde med andre boligorganisationer i kommunen. I står stærkere hvis I er flere der går sammen. Der kan blandt andet argumenteres for at taksterne bør være kostægte, så betalingen modsvarer de reelle udgifter.
  5. Gå i dialog med kommunens Teknik- og Miljøudvalg eller Økonomiudvalget – alt efter hvem der har området i kommunen. Affaldsgebyrerne fastsættes årligt i forbindelse med vedtagelse af kommunens budget.

 

Gebyrer ved storskrald

Ved aflevering af beboernes storskrald, eksempelvis i forbindelse med fraflytning eller dødsfald, opkræves i nogle kommuner et ekstra gebyr på genbrugspladsen, fordi affaldet sidestilles med erhvervsaffald. Beboerne betaler i forvejen et årligt gebyr til genbrugspladsen og bør derfor ikke betale dobbelt. I nogle kommuner håndteres dette allerede korrekt, mens der i andre kommuner faktureres ekstra efter hvert besøg.

I BL Informerer 1512 - Affaldsgebyr på genbrugspladser redegøres for et svar fra Miljøstyrelsen omkring aflevering af storskrald på genbrugspladsen. Miljøstyrelsen foreslår som et eksempel på en løsning, at der etableres en ordning, hvor boligorganisationen kan rekvirere en kupon fra kommunen, der giver adgang til genbrugspladsen uden betaling af ekstra erhvervsaffaldsgebyr.