Skip to main content Skip to footer

Vidensblad

Affald

Reglerne om affaldsgebyrer kan være svære at gennemskue. Her er en gennemgang af de mest relevante regler for affald i almene boligorganisationer.

Oprettet: torsdag den 1. august 2024
Opdateret: tirsdag den 17. december 2024
Sideansvarlig: Thorbjørn Færing Asmussen

Kort fortalt

Sortering og håndtering af affald udgør en betydelig post i en almen boligafdeling, økonomisk såvel som personalemæssigt. Mange boligselskaber betaler den årlige regning fra kommunen, uden at have et klart overblik over, om det er rimeligt i forhold til hvad, de får. Der er en meget forskellig takststruktur fra kommune til kommune og dette har ofte særlig betydning for beboere i etagebebyggelser.

Anbefalinger fra BL

BL anbefaler, at boligorganisationen holder sig opdateret med, hvor meget man betaler i affaldsgebyrer og løbende vurderer, om det er en fair afregning. Er der f.eks. en saglig og rimelig udgiftsfordeling mellem lejligheder og enfamilieshuse?

Ved at downloade excelarket "Kommunal data - affald", kan boligorganisationen i drop-down menuen finde sin egen kommune og undersøge bl.a. beboersammensætningen på tværs af beboelsestyper i kommunen, udviklingen i affaldsgebyrer i kommunen, samt hvilken form for selskabstype, der står for kommunens affaldshåndtering. 

Ved at downloade filen "Brevskabelon til dialog med kommunen" og udfylde felterne i brevet med data fra excelarket, kan boligorganisationen få et solidt og sagligt udgangspunkt for dialogen med kommunen om den måde der i dag opkræves affaldsgebyrer på.

 

Her er en 5-trins guide til at undersøge om boligorganisationen betaler for meget:

  1. Kommunens takstblad for affald. Start med at finde takstbladet for affaldsgebyrer og sammenlign med hvor meget afdelingen betaler for affaldshåndtering. Er beløbet fair i forhold til enfamilieshuse?

  2. Sammenlign med andre (boligselskaber, kommuner, afdelinger). Brug tvillingeværktøjet til at få en indikation af hvor affaldsudgift ligger i forhold til andre. Vær opmærksom på, at der kan være forskel på, hvordan udgifterne konteres fra afdeling til afdeling.

  3. Tag kontakt til andre boligorganisationer i kommunen og snak med dem om hvad de betaler, hvor meget affald de har mv. På den måde får både de og I et bedre indblik i jeres affald og udgifter.

  4. Lav et konkret forslag til en ændring af taksterne. Gerne i samarbejde med andre boligorganisationer i kommunen. Der kan argumenteres for at taksterne bør være kostægte, så betalingen modsvarer de reelle udgifter.

  5. Gå i dialog med kommunens Teknik- og Miljøudvalg eller Økonomiudvalget – alt efter hvilket politisk udvalg, der varetager området i kommunen. Affaldsgebyrerne fastsættes årligt i forbindelse med vedtagelse af kommunens budget.

Status på kommunal affaldspraksis

Læs statusrapporten, der gennemgår de nuværende problemstillinger i den kommunale affaldspraksis og giver anbefalinger til at løse udfordringerne.  

Udvikling i affaldsgebyrer på landsplan

Mere om reglerne

Kommunerne fastsætter de årlige gebyrer for affald til dækning af de kommunale udgifter til drift og administration af affaldsordninger og genbrugspladser. Helt overordnet er fastsættelsen af affaldsgebyrer underlagt princippet om hvile-i-sig-selv, hvilket betyder, at kommunen kan få dækket sine omkostninger gennem opkrævning af gebyrer, men ikke må optjene et overskud.  

Som et andet overordnet princip i miljølovgivningen gælder, at forureneren betaler. Omkostningerne ved affaldshåndtering, herunder den nødvendige infrastruktur og driften heraf, skal afholdes af den, der producerer affaldet. 

Et grundlæggende princip i gebyrstrukturen er dermed også et forbud mod krydssubsidiering. Det betyder, at der skal fastsættes særskilt gebyr for hver affaldsordning (baseret på opdelingen i det kommunale budget- og regnskabssystem). Gebyrerne for hver ordning skal alene dække husholdningernes andel af omkostningerne ved den pågældende ordning.  

Gebyrerne skal være kostægte og der er krav om gennemsigtighed i gebyrfastsættelsen. Kommunen skal således kunne udlevere oplysninger om beregningen af gebyret for hver ordning.   

Kommunen kan fastsætte forskellige gebyrer for enfamilieshuse og etageejendomme samt ejendomme, der ikke benyttes til helårsbeboelse, men ikke alle kommuner benytter sig af muligheden for at differentiere affaldsgebyrerne på denne måde. Der kan peges på mange stordriftsfordele ved at indsamle affald i en etagebebyggelse med fælles skralderum, frem for ved enfamilieshuse.  

Det er ikke muligt at klage over størrelsen af de kommunale gebyrer, men det er muligt at henvende sig til Tilsynet med kommunerne, Ankestyrelsen, for at få prøvet, om gebyrerne er fastsat i overensstemmelse med de juridiske rammer i miljølovgivningen.  

Se nærmere om ovennævnte retningslinjer for fastsættelse af gebyrer i miljøbeskyttelseslovens § 48, bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. § 17 og affaldsdirektivets art. 14.

Skattestyrelsen har den 3. november 2023 meldt ud, at kommunerne ikke må opkræve moms på renovationsydelser, leveret af kommuner eller deres selskaber, herunder hvis renovationsydelserne leveres via et kommunalt § 60-selskab   

Hvis ydelserne leveres af et kommunalt ejet aktieselskab (A/S), kan selskabet efter en konkret vurdering anses for at være et offentligt organ i sig selv, og dermed være omfattet af praksisændringen.

Skattestyrelsens styresignal gælder med virkning for moms opkrævet tilbage fra 1. januar 2012. Eventuel tilbageført moms forventes indregnet i kommende kommunale affaldsgebyrer ud fra hvile-i-sig-selv princippet.

Læs mere uddybende om Skattestyrelsens Styresignal i BL Informerer 2523.

Kommunernes opkrævning af moms