Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Ændring af bekendtgørelse om drift af almene boliger

Med ændringen sikres hjemmelgrundlag til boligorganisationernes indberetninger til Det Centrale Almene Bygningsregister (DCAB) og kommunernes adgang til de indberettede oplysningerDet præciseres også, hvilke afledte finansielle instrumenter det er muligt at investere i gennem UCITS. Desuden sker der tilpasninger i form af bl.a. nye regnskabskrav vedr. aflønning af direktører og forretningsførere samt opgørelse af afdelingernes henlæggelser ift. investeringshorisont og værdipapirtype.

Oprettet: mandag den 14. august 2023
Opdateret: onsdag den 12. juni 2024
Sideansvarlig: Mette Nørgaard Larsen

BL – Danmarks Almene Boliger har den 7. juli 2023 modtaget høring af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om drift af almene boliger m.v. (kap. 12, 14, 16 og 21).

Forslaget indeholder i § 75, stk. 5 krav om, at ledelsesomkostningerne i regnskaberne opsplittes på de enkelte direktionsmedlemmer. Dette bidrager til en øget gennemsigtighed og kan afløse den statistik over direktørlønninger, som BL indhenter og udgiver.

BL bemærker, at der med bestemmelsen i § 75, stk. 5 etableres en behandlingshjemmel, jf. persondataforordningens art. 6, stk. 1 litra c, til at behandle oplysningerne i regnskabet. BL tolker bestemmelsen sådan, at boligorganisationerne lovligt kan gemme, videregive og offentliggøre oplysningerne i forbindelse med håndteringen af regnskaberne.

BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.

Med venlig hilsen


Bent Madsen
Adm. direktør