BL Informerer nr.2624
Ny anbefalinger om miljømarkedsføring
Forbrugerombudsmanden er kommet med nye anbefalinger om virksomheders miljømarkedsføring. Anbefalingerne erstatter den kvikguide, som udkom i 2021.
Forbrugerombudsmandens anbefalinger, som kan læses i Virksomheders miljømarkedsføring - Forbrugerombudsmandens anbefalinger fra oktober 2024, er en opdatering af Forbrugerombudsmandens kvikguide, som nu er ophævet. Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande er fortsat gældende.
Vejledningen og anbefalingerne er relevante at kende for almene boligorganisationer, som ønsker at miljømarkedsføre enten deres boliger eller selve boligorganisationen. Kommunikation på sociale medier vil stort set altid udgøre markedsføring. BL har tidligere informeret om vejledningen og kvikguiden i BL informerer nr. 1622.
De nye anbefalinger indeholder en opdatering af Forbrugerombudsmandens praksis samt en række illustrative eksempler på lovlig og ulovlig markedsføring.
Derudover indeholder anbefalingerne oplysninger om ændringer af direktivet om urimelig handels praksis (UCP-direktivet). Ændringerne bliver en del af markedsføringsloven fra den 27. september 2026.
Markedsføringslovens bilag 1 oplister forskellige former for handelspraksis, som altid anses for vildledende eller aggressive. Ændringen af UCP-direktivet vil medføre, at følgende forhold føjes til listen fra den 27. september 2026:
• Bæredygtighedsmærker: Den erhvervsdrivende fremviser et bæredygtighedsmærke, som ikke er baseret på en
certificeringsordning eller ikke er etableret af offentlige myndigheder.
• Generiske miljøanprisninger: Den erhvervsdrivende fremsætter en generisk miljøanprisning, selv om den erhvervsdrivende ikke kan påvise anerkendte fremragende miljøpræstationer, der er relevante for anprisningen.
• Udsagn om hele produktet eller virksomheden, når fordelen kun vedrører dele heraf: Den erhvervsdrivende fremsætter en miljøanprisning vedrørende hele produktet eller den erhvervsdrivendes virksomhed som helhed, når den kun vedrører et bestemt aspekt af produktet eller en specifik aktivitet i den erhvervsdrivendes virksomhed.
• Klimaudsagn baseret på klimakompensation: Den erhvervsdrivende hævder på basis af kompensation for drivhusgasemissioner, at et produkt har en neutral, reduceret eller positiv indvirkning på miljøet med hensyn til drivhus gasemissioner.
• Fordele, der følger af lovgivningen: Klima- eller miljømæssige krav, som produktet eller virksomheden skal opfylde, som følge af lovgivningen præsenteres som et særligt element ved den erhvervsdrivendes produkt.
Selvom ovenstående først bliver tilføjet markedsføringsloven i 2026, vil de formentligt allerede i dag blive anset for vildledende markedsføring.
Det er muligt for virksomheder, herunder også almen boligorganisationer at få Forbrugerombudsmandens vurdering af, om et konkret og endnu ikke iværksat markedsføringstiltag vil være lovligt efter markedsføringsloven (en såkaldt forhåndsbesked). Markedsføringstiltaget skal være (næsten) færdigudviklet, herunder skal eventuelle billeder, tekst og relevant baggrundsinformation medsendes.
Med venlig hilsen
Bent Madsen / Mette Nørgaard Larsen