Høringssvar
Høring over rapport om kommunale affaldsgebyrer Fase 2: Forslag til ændring af nugældende regler
BL – Danmarks Almene Boliger har den 11. oktober 2024 modtaget Høring over delrapport 2 af projektet om kommunale affaldsgebyrer samt deltaget i workshoppen den 29. oktober 2024.
BL har den klare opfattelse, at affaldsgebyrer skal være omkostningsægte. Det betyder, at der skal differentieres mellem etageejendomme og fritliggende huse. Stordriftsfordele ved affaldsøer og lignende, som giver effektivitetsfordele i affaldsafhentningen skal føre til lavere gebyrer svarende til effektivitetsfordelen.
BL opfatter, at rapporterne udelukkende har haft til formål at kortlægge eksisterende regler og kompleksitet for derefter at foreslå en ændret struktur med større ensartethed på tværs af kommunerne. Delrapport 1 gennemgik de eksisterende regler og praksis for fastsættelse af affaldsgebyrer og anbefaler større gennemsigtighed og ensartethed. Konklusionen er, at nuværende regler ikke fremmer gennemsigtighed og ensartethed, og de mangler fører til uensartet kommunal praksis, hvor der er er behov for klare regler og bedre vejledning. BL genkender problemstillingen og er helt enig i denne konklusion.
BL har således i egen rapport1 kortlagt betydelige forskelle i omkostningsniveauet for affaldshåndtering fra kommune til kommune og påvist en uensartet praksis i de gebyrer, der
opkræves for affaldshåndtering.
Omkostningsægthed gennem differentieret gebyrfastsættelse
I delrapport 2, afsnit 5, foreslås to nye, forenklede, gebyrstrukturer – ét gebyr pr. fraktion og ét kapacitets- og frekvensbaseret gebyr. Begge giver mulighed for at differentiere efter husstandstype (etageejendomme, parcelhuse, sommerhuse mv.), og dette nævnes specifikt i forslaget til opkrævning af ét gebyr pr. fraktion. Her står, at man kan overveje at benytte
muligheden, men det fremgår ikke som en reel anbefaling.
Det er BL’s klare holdning, at der skal foretages en differentiering som forudsætning for en omkostningsægte, retfærdig gebyrstruktur.
Efter princippet om, at forureneren betaler bør et gebyr indrettes således, så den, der belaster en ordning mest, også er den, der skal betale mest. Derfor bør det klart fremgå af delrapporten, at der ikke blot skal overvejes en differentiering, men at der skal gennemføres en differentiering.
Samme problematik er ikke til stede ved forslaget om et kapacitets- og frekvensbaseret gebyr. Her bliver de fordele, som fællesindsamling har, indirekte indregnet i gebyret. Dog bliver der ikke direkte taget højde for, at fællesindsamling, i form af affaldsøer, molokker mv., giver færre stop pr. borger og dermed resulterer i en mere effektiv drift for affaldsselskaberne.
Læs også: 1 Rapporten ”Status på kommunal affaldspraksis”
Det er BL’s klare anbefaling, at de stordriftsfordele, som eksisterer i forbindelse med fællesindsamling, kommer til udtryk i de konkrete forslag, som delrapporten rummer, så der sikres omkostningsægte affaldsgebyrer for beboere i etage- og rækkehusboliger med fælles affaldsindsamling.
BDO og Forsyningstilsynet lægger op til, at der i ny lovgivning på området indarbejdes mulighed for, at kommunerne kan fastsætte gebyrer mere ensartet og mere omkostningsægte, set fra
borgernes synspunkt. Det er ikke en formulering, som BL kan bakke op om. Tværtimod skal det klart og utvetydigt fremgå, at gebyrstrukturen skal sikre omkostningsægthed på tværs af
boligtyper.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør