Skip to main content Skip to footer

Branding af den almene sektor som arbejdsplads

Der er kamp om arbejdskraften, og det er vigtigt at gøre sig selv synlige og interessante for kandidater. Det kræver ikke nødvendigvis mange ressourcer – men det kræver fokus. Derfor har vi samlet viden, redskaber og konkrete guides, som kan bruges af både små og store boligorganisationer til at styrke jeres profil som arbejdsplads – uanset hvor meget tid I har til rådighed. 

For at synliggøre jeres organisation og gøre den (endnu mere) attraktiv for kvalificerede kandidater, er det afgørende løbende at følge med i, hvad kandidater efterspørger – for det er nemlig i konstant forandring. Derfor har vi samlet de vigtigste tendenser herunder.

Tendenser på arbejdsmarkedet 2025

De nyeste undersøgelser fra blandt andet Ballisager viser, at løn er den mest centrale drivkraft i valget af job – i endnu højere grad end tidligere år. Alligevel spiller fleksibilitet og det psykiske arbejdsmiljø en lige så vigtig rolle, når kandidater vurderer, om et job er attraktivt. 

Frihed og fleksibilitet 

Siden corona er interessen for fleksible arbejdstider, hjemmearbejde og work-life balance steget markant. I 2025 angiver 39 % af de adspurgte kandidater, at fleksibilitet er en af de tre vigtigste faktorer i deres jobvalg. Blandt akademikere lægger halvdelen størst vægt på fleksibilitet – mange endda mere end på løn. 

Fleksibilitet dækker dog mere end hjemmearbejde og 4-dages arbejdsuger. Det handler også om frihed i tilrettelæggelsen af arbejdstid og opgaver. Over hver femte kandidat fremhæver muligheden for indflydelse på opgaveløsningen som væsentlig. Dette gælder både hvordan opgaven løses og hvornår.  

Mening og medindflydelse 

Omkring hver sjette kandidat motiveres af arbejdspladser med stærke værdier og et formål, der gavner samfundet. Men det er lige så vigtigt for kandidater, at deres job giver mening på et individuelt plan. Det betyder som nævnt medindflydelse på opgaveløsninger, men også at have en leder, som anerkender medarbejderens indsats og giver mulighed for udvikling. For de 18-24-årige er muligheden for at dygtiggøre sig særligt central – her vægter hver femte dette højt. 

Fællesskab og faglighed 

Samtidig med at trivslen generelt er faldende – især blandt yngre og kvindelige medarbejdere – fremhæves gode kolleger som en afgørende faktor i jobvalget, særligt blandt kvinder. 

Mere end hver anden kandidat fortæller desuden, at deres engagement og tiltrækning til en arbejdsplads øges, når kollegaskabet er præget af hjælpsomhed, godt samarbejde og humor. 

Vend blikket indad

For at tiltrække de rette medarbejdere, er det vigtigt at vise, hvem I virkelig er som arbejdsplads. Autenticitet skaber transparens og tillid - og gør det nemmere for folk at se, om de passer ind. Det handler ikke om at virke perfekt, men om at være ægte.  
 
Et autentisk og stærkt brand som arbejdsplads bygger på tre ting – der skal hænge sammen: Vision, kultur og image. 
 


Vision er det, som ledelsen ønsker for organisationens fremtid, kultur er det som medarbejderne oplever i deres hverdag, og image er det som omverdenen ser og hører.

 

Hvis de tre ikke stemmer overens, kan det skabe forvirring – både internt og eksternt. Det kan svække tilliden til jer som arbejdsplads og gøre det sværere at tiltrække de rette medarbejdere. 

Derfor er det vigtigt løbende at tjekke, om jeres vision, kultur og image peger i samme retning. I kan identificere dem ved bl.a. at stille jer selv nedenstående spørgsmål:

  • Har vi en klar vision og/eller fortælling om, hvad vi vil som arbejdsplads?
  • Er der sat en tydelig retning fra ledelsen, som medarbejderne kan spejle sig i? 
  • Har vi definerede rammer for beslutningsansvar og arbejdsprocesser?

  • Hvad ville en ny medarbejder sige efter den første måned hos os – stemmer virkeligheden overens med den, vi præsenterer i jobopslag?
  • Oplever medarbejderne handling bag ordene - mål og værdier – i organisationen? 
  • Kan medarbejderne genkende evt. definerede rammer for beslutningsansvar og arbejdsprocesser?
  • Hvilke arbejdsgange og rutiner understøtter – eller spænder ben for – vores vision?

  • Matcher vores hjemmeside og jobopslag virkeligheden?
  • Hvordan bliver vi omtalt på sociale medier eller i lokalområdet?
  • Hvad står vi for i omverdenens øjne – og stemmer det overens med det, vi selv siger?
  • Hvilke spørgsmål eller forestillinger møder vi fra ansøgere eller nye kolleger?
  • Fortæller medarbejderne om organisationen udadtil, f.eks. på sociale medier? Hvis ja, hvad fortæller de om? 

Hvad kan I tilbyde?

Når I opbygger eller vedligeholder jeres brand som arbejdsplads er det en fordel at kortlægge jeres organisations tilbud til medarbejderne til gengæld for deres arbejde og engagement (også kaldet Employee Value Proposition). Det handler ikke kun om løn og goder, men om hele pakken – både konkrete og følelsesmæssige faktorer. En stærk kortlægning og kommunikation af disse tilbud besvarer spørgsmålet: "Hvorfor skal nogen vælge at arbejde her?". Det kan for eksempel være:  

  • Kompensation: Løn, feedback og anerkendelse, barsel og orlov 
  • Karriere: Jobindhold, udviklingsmuligheder herunder forfremmelse og efter- og videreuddannelse, jobsikkerhed, meningsfulde opgaver   
  • Goder: Ferie og fridage, forsikring, seniorordning, pension, fleksible arbejdstider, mulighed for hjemmearbejde, frokost/frugt-ordninger   
  • Arbejdsmiljø: Autonomi, ledelsesstil, work-life-balance, ansvar, krav og forventninger   
  • Kultur: Værdier og formål, sammenhold og holdånd, sociale arrangementer, omgangstone, ansvarlighed 

Guides og værktøjer

Guide

Styrk jeres synlighed som arbejdsplads

Vis, hvem I er som arbejdsplads! Hvis kandidater ikke kan finde jer eller forstå, hvad det er, der gør jer særlige, så risikerer I at gå glip af stærke profiler. 

Med vores guide får I konkrete og overskuelige tips til, hvordan I kan styrke jeres digitale tilstedeværelse og branding - selv med få ressourcer. Den er nem at gå til og bruge i hverdagen. 

Guide

Et målrettet jobopslag

Et godt jobopslag starter længe før, I sætter jer til tasterne. Denne guide hjælper jer med at stille de rigtige spørgsmål, tænke stillingen og profilen grundigt igennem og skrive en tekst, der afspejler jeres værdier og hjælper jer med at finde det rigtige match, både fagligt og menneskeligt.

Hent også også en simpel skabelon, der gør det nemt at strukturere jeres jobopslag, så det tydeligt og autentisk viser, hvem I er som arbejdsplads.

Skabelon og explainer

Sæt ord på det, der gør jer meningsfulde

I den almene sektor arbejder vi ikke bare med mursten og budgetter. Vi skaber hjem, fællesskaber og bæredygtige forandringer. 

Her får I teksteksempler og en animeret explainer, der hjælper jer med at fortælle, hvem den almene sektor er, og hvorfor det giver mening at være en del af netop den.

Brug dem i jeres jobopslag, på hjemmesiden eller på sociale medier, når I vil vise omverdenen, hvad I står for.

Mød en alment ansat (flere videoer på vej)

Mød driftsleder i Boligselskabet Sjælland, Niels Winther, som fortæller hvorfor han valgte at arbejde i den almene sektor.

Har I en lignende stilling i jeres boligorganisation, kan I frit benytte vores medarbejder-testimonials på sociale medier, i stillingsopslag, på hjemmeside m.m. i forbindelse med rekruttering.