BL Informerer nr.0325
To puljer med fælles formål: Sociale viceværter i almene boligområder
To nye puljer om støtte til ansættelse af sociale viceværter i almene boligområder er netop åbnet. Begge puljer har fokus på at fremme tryghed, trivsel og boligfastholdelse og bidrager til at understøtte Housing First-tilgangen i praksis.
Selvom puljerne i vid udstrækning ligner hinanden i formål, adskiller de sig, når det gælder ansøgerkreds og forvaltning. Den ene pulje udmøntes af BL – Danmarks Almene Boliger og kan søges af almene boligorganisationer. Den anden udmøntes af Social- og Boligstyrelsen og kan kun søges af kommuner. Forudsætningen for tildeling af midler er dog i begge puljer et samarbejde mellem kommunen og de almene boligorganisationer.
Pulje til sociale viceværter (udmøntes af BL)
Som led i SSA-aftalen for 2022–2025 har BL – Danmarks Almene Boliger fået tildelt 13,8 mio. kr. til indsatser, der understøtter boligfastholdelse og trivsel i almene boligområder. Den væsentligste del af midlerne udmøntes i en pulje til ansættelse af sociale viceværter i almene boligområder i 2026 og 2027.
Puljen kan søges af almene boligorganisationer og er målrettet områder med mange kommunale anvisninger, udsættelser eller øvrige tegn på social sårbarhed. Indsatsen skal være lokalt forankret, og den sociale vicevært skal bidrage til at støtte beboere – særligt med hjemløseerfaring – i overgangen til og fastholdelsen af egen bolig. Samtidig skal indsatsen understøtte fællesskab og trivsel i boligområdet som helhed.
Puljen dækker 100 % af lønudgiften i 2026 og 75 % i 2027 samt 20.000 kr. årligt i aktivitetsmidler. Midlerne udbetales direkte til boligorganisationen.
Ansøgningsfrist: 1. august 2025
Læs mere på BL’s hjemmeside under indsatsområdet ”Fra Bolig til hjem”, hvor der også er adgang til ansøgningsmaterialet.
Pulje til sociale viceværter (udmøntes af Social- og Boligstyrelsen)
Social- og Boligstyrelsen har lanceret en særskilt ansøgningspulje til sociale viceværter med fokus på at sikre et trygt og godt bomiljø og forebygge hjemløshed i udsatte boligområder. Denne pulje har samme overordnede formål som BL’s pulje, men en anden forvaltning og ansøgerkreds.
Puljen kan kun søges af kommuner. Almene boligorganisationer kan ikke være ansøgere, men opfordres til at indgå som samarbejdspartnere i projekter, hvor kommunen er tilskudsmodtager og arbejdsgiver for den sociale vicevært. Kommunen kan søge om midler til lønudgifter og til aktiviteter, der fremmer formålet.
Der gives – som i BL’s pulje – støtte til 100 % af lønudgiften i 2026 og 75 % i 2027. Puljen administreres og følges op af Social- og Boligstyrelsen.
Ansøgningsfrist: 26. juni 2025.
Læs mere og find ansøgningsmateriale på: Ansøgningspulje til sociale viceværter til sikring af et trygt og godt bomiljø samt forebyggelse af hjemløshed med henblik på at understøtte en øget kommunal boliganvisning | Social- og Boligstyrelsen.
BL’s anbefaling
BL anbefaler, at boligorganisationer, der ønsker at igangsætte en indsats med sociale viceværter, nøje overvejer, hvilken pulje der passer bedst til den lokale kontekst og organisering, og at indsatsen og valget af pulje er afstemt med den aktuelle kommune.
Ved spørgsmål til BL’s pulje kan der rettes henvendelse til pulje@bl.dk.
Med venlig hilsen
Bent Madsen / Rikke Lønne