Skip to main content Skip to footer

Vidensblad

Organisationsbestyrelsens ansvar

Her finder du alt, hvad der er værd at vide om opgaver og ansvar som medlem i organisationsbestyrelsen samlet i én guide.

Oprettet: tirsdag den 6. juli 2021
Opdateret: fredag den 2. august 2024
Sideansvarlig: Nana Juul

Organisationsbestyrelsen er økonomisk og juridisk ansvarlig for hele boligorganisationen. Det betyder, at bestyrelsen har det overordnede ansvar for driften, administrationen, udlejningen, regnskabsaflæggelse og lejefastsættelse.

Anbefaling

  • Kend rammer og regler for bestyrelsesarbejdet
  • Vær bevidst om ansvar og opgaver
  • Tag ansvar for både forretning og forening
  • Sæt rammer, retning og formuler politikker
  • Hold fast i en skarp arbejdsdeling mellem den politiske og administrative ledelse
  • Vær opmærksom på de indbyggede dilemmaer og hensyn
  • Kend de overordnede fakta om din boligorganisation

Både den politiske og administrative ledelse af boligorganisationen træffer løbende beslutninger, hvor der kan være modsatrettede interesser. Her er det organisationsbestyrelsens opgave at balancere

  • hensynet mellem forretning og forening
  • hensynet mellem effektiv drift og beboernes ønsker om service mv.
  • kort- og langsigtede interesser – herunder for nuværende og kommende beboere
  • hensynet mellem en afdelings og den samlede boligorganisations interesse
  • hensynet mellem enkelte beboeres ønsker og behov over for flertallets

Det kan også være dilemmafyldt, hvis man som organisationsbestyrelsesmedlem har flere kasketter på, fx som afdelingsbestyrelsesmedlem og ved ekstern repræsentation. Som organisationsbestyrelsesmedlem, skal man altid vægte boligorganisationens overordnede interesser højest.

Den almene boligorganisations formål er fastlagt i Lov om almene boliger (LAB) og gælder alle boligorganisationer, uanset hvilke formuleringer der er anført i boligorganisationens vedtægter.

”§ 5 b. Almene boligorganisationer har som formål at stille passende boliger til rådighed for alle med behov herfor til en rimelig husleje samt at give beboerne indflydelse på egne boforhold.”

”§ 6. En almen boligorganisations kerneaktiviteter er at opføre, udleje, administrere, vedligeholde og modernisere almene boliger (…)”.

Lov om almene boliger beskriver følgende målsætninger for boligorganisationen:

  • ”Boligorganisationen skal sikre en forsvarlig og effektiv drift af boligorganisationen og dens afdelinger” (LAB §6a)
  • ”Boligorganisationen skal drage omsorg for, at de almene boligafdelinger er økonomisk og socialt velfungerende og fysisk fremstår i god og forsvarlig stand” (LAB §6b)
  • ”Boligorganisationen skal i forbindelse med opførelse og renovering af almene boliger tilstræbe af få mest mulig værdi for de investerede midler ..”(LAB § 6c)
  • ”Boligorganisationen skal ved udlejning af boliger tilgodese grupper, som har vanskeligheder med at skaffe sig en passende bolig på almindelige markedsvilkår. Derudover skal en varieret beboersammensætning søges fremmet” (LAB §6d)
  • ”Boligorganisationens ledelse skal udvise god ledelsesskik og arbejde for at fremme et velfungerende beboerdemokrati” (LAB §6e)
  • Boligorganisationen og kommunalbestyrelsen skal gennem etablering af samarbejde og indgåelse af aftaler arbejde for at realisere lovens formål og målsætninger..” og ”… i nødvendigt omfang koordinere deres indsats i de enkelte boligområder med andre relevante parter” (LAB §6f)

Organisationsbestyrelsen har den overordnede ledelse af boligorganisationen og dens afdelinger (LAB §14b). Normalvedtægterne §13 præciserer at ”Bestyrelsen er ansvarlig for driften, herunder for at udlejning, budgetlægning, regnskabsaflæggelse, lejefastsættes og den daglige administration sker i overensstemmelse med de gældende regler”.

Det er altså organisationsbestyrelsen, som er økonomisk og juridisk ansvarlig for hele boligorganisationen.

Mere konkret har organisationsbestyrelsen:

  • ansvar for driften af boligorganisationen og dens afdelinger og skal sikre, at den organiseres og tilrettelægges effektivt (LAB §14b, stk.2)
  • ansvar for vedligeholdelse af afdelingernes bygninger m.v. og for at der i afdelingernes budgetter henlægges de nødvendige midler hertil (LAB §14b, stk.3)
  • ansvar for at opstille og implementere mål for forbedring af effektivitet, såfremt effektivitetstal og analyser peger på forbedringsområder. Mål og initiativer skal fremgå af styringsrapporten (LAB §14b, stk.4)
  • ansvar for at der opbygges en velfungerende administrativ organisation i boligorganisationen (Vejledning om drift af almene boliger)
  • ansvar for at udarbejde og indsende dokumentationsmateriale til brug for styringsdialogen med kommunalbestyrelsen (Bkg. om normalvedtægterne §13)

Organisationsbestyrelsen skal påse, at der foreligger skriftlige forretningsgange på alle væsentlige driftsområder i boligorganisationen (Bekendtgørelse om drift af almene boliger §28, stk. 4) og afgive en årsberetning, hvori der redegøres for den økonomiske udvikling i boligorganisationen samt mål og opnåede resultater (Bekendtgørelse om drift af almene boliger § 70).

De formelle rammer for organisationen og beskrivelsen af, hvem der har hvilke ansvar og opgaver, er beskrevet i lov om almene boliger kapitel 2, driftsbekendtgørelsen, kap. 2-5 samt normalvedtægternes kapitel 3-4.

Driftsbekendtgørelsen:  

  • Kapitel 2, Beboerdemokrati
  • Kapitel 3, Øverste myndighed
  • Kapitel 4, Organisationsbestyrelsen
  • Kapitel 5, Afdelingsbestyrelse og afdelingsmødet

Normalvedtægterne:

  • 3, §6-§11, Repræsentantskabet
  • 3, §12-14, Organisationsbestyrelsen
  • 4, §15-20, Afdelingernes ledelse      

Boligorganisationen beslutter selv sine vedtægter, men vedtægterne må ikke fravige lovens regler (LAB§12 stk. 4). Vedtægtsbestemmelser, der giver beboerne mindre rettigheder end loven foreskriver, er ugyldige.

Alle de mest relevante reglerne for arbejdet i boligorganisationen kan downloades her.

Spørgsmål til drøftelse

  • Er der behov for at styrke kendskabet til rolle og ansvarsfordelingen blandt valgte eller ansatte?
  • Er vægtning mellem forretning og forening rigtig – generelt og i forhold til mere konkrete områder?
  • Er der ansvarsområder og ledelsesopgaver, som skal have mere fokus?
  • Hvordan kan den politiske ledelse af boligorganisationen styrkes?

  • BL har udgivet en pjece om organisationsbestyrelsens opgaver og ansvar. Den kan downloades her
  • BL udsender løbende information om nye regler mv. i BL-informerer. Tilmeld dig her
  • BL har en juridisk hotline, hvor man kan få gratis vejledning (ikke sagsbehandling). Se mere info her

Download guide

Guide til medlemmer af organisationsbestyrelsen

Her finder du alt, hvad der er værd at vide om opgaver og ansvar som medlem af organisationsbestyrelsen samlet i én guide.

Læs om bestyrelsens overordnede ansvar og daglige arbejde, samarbejde og kommunikation, økonomi, udlejningsregler, renoveringer og byggeri og strukturen i en almen boligorganisation.