Skip to main content Skip to footer

Guide

Hvad betyder det at være et udsat boligområde?

Oprettet: onsdag den 18. august 2021
Opdateret: tirsdag den 6. august 2024

Udsatte boligområder overskrider grænser, som Folketinget har fastlagt, om arbejdsløshed, dømte, uddannelsesniveau og indtægt hos beboerne. Udsatte boligområder blev 1. gang udpeget 1. december 2018.

Folketinget har besluttet, at alle ledige boliger i udsatte boligområder skal udlejes efter særlige kriterier, som bl.a. skal handle om, at boligsøgende skal være beskæftigelse eller uddannelse for at få en bolig. Det kaldes obligatorisk fleksibel udlejning. De præcise retningslinjer fastlægges af kommunen.


For nuværende lejere i det udsatte boligområde

Folketinget indført regler, der begrænser, hvem man kan bytte bolig med eller fremleje til i udpegede udsatte områder. Den der fremlejer en bolig eller blot et værelse, og den, som skal flytte ind i boligen efter et bytte, skal leve op til de samme krav som boligsøgende på ventelisten – altså til kriterierne for den obligatoriske fleksible udlejning.

Kommunen og boligorganisationen kan aftale, at nuværende lejere, som ønsker intern oprykning indenfor området, fritages for at opfylde de obligatoriske fleksible kriterier. Ved intern oprykning fra en anden afdeling i organisationen til forebyggelsesområdet, skal lejeren leve op til de obligatoriske fleksible kriterier.


For boligsøgende

Når et område udpeges som udsat boligområde, skal kommunen straks lave kriterier for, hvem der kan leje en bolig. Kriterierne skal indeholde krav om beskæftigelse og uddannelse. Kravene gælder i 4 år ad gangen eller indtil området er kommet af listen igen.


Genhusning

Obligatorisk fleksibel udlejning gælder ikke ved genhusning. Hvis en lejer skal genhuses i et udsat boligområde, fordi boligen skal renoveres eller ombygges, skal lejeren ikke leve op til de særlige krav i den obligatoriske fleksible udlejning.


Kommunal anvisning

Der stilles andre krav til de lejere, som kommunerne anviser via den kommunale anvisningsret. F.eks. kan kommunen som hovedregel ikke anvise lejere, som har fået kontanthjælp i mere end 6 måneder eller husstande, hvor et medlem er statsborger i et land udenfor EU, EØS og Schweiz.

 

Regler for børneinstitutioner og familiesammenføring

Der er også indført regler om, hvor mange børn fra området, der må gå i den lokale børnehave eller vuggestue og om, at der skal laves sprogprøver, som kan være en forudsætning for børns oprykning på nyt klassetrin i skoler, hvor mere end 30 % af børnene kommer fra et udsat boligområde. Endelig er der regler, som siger, at beboere i disse boligområder som hovedregel ikke kan opnå familiesammenføring.