Høringssvar
Høring over forslag til Lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige veje m.v. og jernbaneloven
BL – Danmarks Almene Boliger har den 30. oktober 2024 modtaget Høring over forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), lov om offentlige veje mv. og jernbaneloven.
Lovforslagets § 1 indeholder en bestemmelse om, at der uanset tinglysningslovens § 38 kan forbeholdes særskilt ret over solcelleanlæg, der etableres på tagarealer på erhvervsbygninger
m.v., som er tilsluttet det kollektive elnet. Det fremgår ligeledes af bemærkningerne, at kategorien erhvervsbygninger ikke omfatter beboelsesejendomme, herunder hverken helårsboliger i form af enfamiliehuse, rækkehuse eller etageboliger, sommerhuse, kolonihavehuse, uanset om der er tale om ejerboliger, almene boliger, andelsboligforeningsejendomme eller boligudlejningsejendomme.
Kategorien er ifølge bemærkningerne afgrænset af hensyn til, at særskilt ret over et solcelleanlæg vil være et nybrud og en fravigelse fra et af de centrale principper inden for reglerne for fast ejendom. Det er dog jf. den foreslåede bestemmelse bl.a. en forudsætning for
at undtage solcellerne fra ejendommens pant, at ejendommens pant- og udlægshaver samtykker.
På den baggrund synes kategoriseringen af erhvervsbygninger som en uhensigtsmæssig forskelsbehandling, og BL foreslår, at den indskrænkende fortolkning af kategorien erhvervsejendomme fjernes.
Det forekommer ulogisk og ubegrundet, at der i en kategori af erhvervsejendomme som industribygninger og stalde kan udlejes tagareal til solceller, hvor bygningsejeren også kan aftage noget af den producerede strøm. Dette er imidlertid udelukket for en anden gruppe af erhvervsejendomme som almene beboelsesejendomme, hvor der kun må udlejes tagareal til solceller, hvis beboerne i den almene boligejendom ikke forbruger noget af den producerede strøm.
Virkningen vil være, at der opsættes færre anlæg, idet solcelleanlæg på almene boligejendomme mv. enten bliver grebet af ejendommens pant eller ikke må forsyne ejendommen, hvor de er placeret. Derudover vil det være en væsentlig hindring for almene boligorganisationers deltagelse i VE-fællesskaber. Et VE-fællesskab er en juridisk person, og ejerskabet til solcelleanlægget må ligge i VE-fællesskabet. Hvis en almen boligafdeling og en
nærliggende børnehave eller virksomhed ønsker at indgå i et VE-fællesskab, og den almene boligafdelings tage er den bedst egnede placering, så er det en betydelig barriere, at solcelleanlægget bliver grebet af pantet i boligafdelingen.
BL opfordrer kraftigt til, at denne ubegrundede forskelsbehandling fjernes til gavn for den grønne omstilling.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktøR