Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Høring om udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand

Oprettet: mandag den 30. december 2024
Opdateret: onsdag den 15. januar 2025
Sideansvarlig: Mette Nørgaard Larsen

BL har den 21. november 2024 modtaget udkast til lovforslag om håndtering af terrænnært grundvand.

BL støtter forslagets intentioner om at sikre bedre håndtering af terrænnært grundvand. Det er særligt positivt, at bygningsejere ikke alene skal stå for investeringerne, men at kollektive løsninger kan komme flere til gavn og sikre en mere effektiv anvendelse af ressourcer.

Klimaforandringerne er allerede en realitet, og konsekvenserne af terrænnært grundvand skaber  akutte udfordringer for mange borgere og bygninger. Derfor bør der hurtigst muligt findes løsninger for de mest udsatte områder for at reducere skader og gener. 

Endvidere er det vigtigt at tage højde for afledte effekter, såsom risikoen for sætningsskader i forbindelse med dræning af områder. Sådanne aspekter bør indgå som en integreret del af planlægningen og implementeringen af fremtidige løsninger, så negative konsekvenser for bygninger og infrastruktur minimeres.

I lovforslaget anvendes begrebet samfundsøkonomisk vurdering. Det fremgår af bemærkningerne, at vurderingen sikrer, at der kun gennemføres grundvandssænkende foranstaltninger i det omfang, at de sparede skader er større end udgiften til forebyggelse.

Spildevandsforsyningsselskaberne vil altså kun blive pålagt en forsyningspligt vedrørende grundvandssænkende foranstaltninger for de områder, hvor det er samfundsøkonomisk hensigtsmæssigt at gennemføre grundvandssænkende foranstaltninger. 

Det betyder, at der i visse områder ikke vil blive foretaget en håndtering af terrænnært grundvand eller tilstrømningsvand ud fra en vurdering af, at investeringen vurderes at være større end de værdier/bygninger, som i givet fald reddes. 

For bygningsejere har kriterierne i en sådan samfundsøkonomisk vurdering afgørende stor interesse, idet en de facto ”opgivelse” af et område vil have store konsekvenser også på kortere sigt for områdets beboelighed, evnen til at bevare sin belåning og afskæring af muligheder for renovering og forbedring.

Spildevandsforsyningsselskabernes opgave med grundvandssænkende foranstaltninger foreslås med lovforslaget at kunne takstfinansieres over de almindelige spildevandstakster fra selskabets tilsluttede forbrugere. Dette indebærer, at alle ejendomme – også dem, der ud fra en samfundsøkonomisk vurdering ikke omfattes af en håndtering af terrænnært grundvand – skal bidrage på lige fod med øvrige ejendomme.

Lovforslaget er i sin grundtanke positivt, for det kræver en kollektiv samfundsmæssig indsats at håndtere de betydelige klimaudfordringer, men det rummer også flere og helt afgørende uklarheder, som gør det vanskeligt at vurdere de konkrete effekter af forslaget. Således fremgår størrelsesordenen af de ekstra bidrag til håndtering af grundvand heller ikke. 

På den baggrund skal BL anbefale, at de overordnede rammer for lovforslaget beskrives nærmere, så konsekvenserne af den foreslåede lovgivning bliver mulig at vurdere mere konkret. 


Med venlig hilsen

Bent Madsen
Adm. direktør