Høringssvar
Bekendtgørelse om omkostninger baseret på individuel varmeforsyning og beregnede forbrugerpriser for varmeforsyningsvirksomheder og metodenota
BL – Danmarks Almene Boliger har den 14. oktober 2024 modtaget høring over Bekendtgørelse om omkostninger baseret på individuel varmeforsyning og beregnede forbrugerpriser for
varmeforsyningsvirksomheder og metodenotat.
BL henviser til tidligere afgivet høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning.
Fjernvarmen udgør en stor del af opvarmningen af de almene boliger i Danmark, og anvendes som opvarmning i 92 pct. af de almene boliger. Det er vigtigt at beskytte beboerne imod store prisstigninger og BL bakker generelt op om tiltag, der kan medføre løbende incitamenter til effektivisering og større gennemsigtighed i priserne på fjernvarme.
Det fremgår af metodenotatet, at prisloftet beregnes med udgangspunkt i omkostningerne for opvarmning med en individuel luft-til-vand varmepumpe for et standardhus. Standardhuset er ifølge Forsyningstilsynet et fritliggende enfamiliehus på 130 m2.
Der er en betydelig risiko for, at forslaget kan skabe en økonomiske ulighed, mellem de forskellige boligformer, særligt mellem parcelhuse og etageboliger, som ikke har samme muligheder for at skifte til alternative varmekilder. Ejere af parcelhuse har mulighed for at installere individuelle varmepumper, hvilket kan være en økonomisk attraktiv løsning, når fjernvarmepriserne stiger.
Derimod er varmepumper ikke en effektiv løsning i etageboliger, hvor den fysiske konfiguration
af bygningerne ofte ikke tillader installation af varmepumper. Det kan føre til en skævhed i
omkostningerne for forbrugerne, hvor de tilbageværende kunder, som primært består af
etageboliger, risikerer at betale en uforholdsmæssig stor del af omkostningerne ved
fjernvarmeforsyningen.
Dette er særligt et problem i forhold til nye investeringer i fjernvarmeinfrastruktur, som ikke kan afskrives, hvis en større andel af kunderne vælger at skifte til alternative varmekilder. For etageboliger, som ikke kan vælge varmepumpe, vil dette resultere i en højere andel af omkostningerne, der bliver fordelt på en mindre gruppe forbrugere, hvilket vil føre til urimelige prisstigninger.
Bekendtgørelsen bør altså indeholde bestemmelser om, hvordan strandede omkostninger håndteres, så de ikke medfører urimelige prisstigninger for de tilbageværende fjernvarmekunder, som ikke kan vælge alternative varmekilder.
BL henstiller derfor til, at konsekvenserne af ophævelse af tilslutningsforpligtelsen følges tæt. Viser erfaringerne, at ordningen medfører højere priser til de tilbageværende fjernvarmekunder må nødvendige regelændringer ske hurtigt.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør