Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Tilskud til etablering af ladestandere i boligforeninger

I udmøntningen af grøn transportpulje indgår en pulje på 50 mio. kr. til medfinansiering af ladestandere i boligforeninger (almene boligafdelinger, andelsboligforeninger og ejerforeninger). Denne pulje foreslås udmøntet i bekendtgørelsen om tilskud til etablering af ladestandere i fælles parkeringsanlæg tilhørende boligforeninger mv., hvor der lægges op til, at midlerne i puljen kan søges fra den 1. november 2021 til den 30. november 2021.

Oprettet: onsdag den 27. oktober 2021
Opdateret: mandag den 27. maj 2024
Sideansvarlig: Bent Madsen

Høringssvar

BL – Danmarks Almene Boliger har den 15. oktober 2021 modtaget høring over forslag til bekendtgørelse om tilskud til etablering af ladestandere i fælles parkeringsanlæg tilhørende boligforeninger mv.

BL har følgende bemærkninger til høringen:

BL finder det glædeligt, at der skabes mulighed for at opnå tilskud til etablering af ladestandere.

Overordnet set er BL fortaler for et mere grønt og bæredygtigt samfund. De almene boligorganisationer har potentiale til at bidrage til et mere klimavenligt samfund og bidrager gerne i forhold til opsætning og driften af ladestandere, så længe dette besluttes af de almene boligafdelinger under hensyntagen til beboerdemokratiet. Det er en forudsætning, at de gældende regler om afdelingsmødets kompetence i forhold til at træffe beslutning om økonomien forbundet med etablering af ladestandere iagttages, herunder antallet af ladestandere, hvilken type og under hvilke betingelser, den enkelte kan benytte ladestandere, samt at der ikke sker kollektiv afregning for benyttelse af ladestandere, henset til at det alene er en mindre andel af beboerne i boligafdelingerne, som har gavn af de opsatte ladestandere.

§ 1 - Fælles parkeringsanlæg
Det fremgår af udkast til bekendtgørelsen, at forudsætningen for at opnå tilskud er, at der er tale om et fælles parkeringsanlæg tilhørende almene boligorganisationer. Det er ikke yderligere specificeret, hvad der forstås med ”fælles parkeringsanlæg”.

Nogle boligafdelinger, særligt nyere byggeri i de større byer, har parkeringskældre, hvor antallet af p-pladser langt fra svarer til antallet af boliger. I nogle afdelinger betales der en særskilt leje for en parkeringsplads, og parkeringsanlægget er dermed ikke åbent for alle beboere. Der kan også være tale om parkeringsanlæg, der ejes af en grundejerforening, men hvor den almene boligafdeling har brugsret til et nærmere defineret antal pladser. BL foreslår, at det i bekendtgørelsen tydeliggøres, hvilke kriterier der skal opfyldes for at leve op til forudsætningen om ”fælles parkeringsanlæg”.

§ 4 – Ansøgning om tilskud
Det fremgår af udkastet, at det er boligorganisationen, der på vegne af en boligafdeling indsender ansøgning. Dette er i overensstemmelse med de gældende tegningsregler for almene boligorganisationer og må ikke opfattes som en særlig situation, der kan sluttes, modsætningsvist til i andre situationer. Dette kan måske med fordel tydeliggøres i en vejledning.

§ 6 – Offentligt tilgængelige ladestandere og prioritering af tilsagn
Det giver anledning til tvivl, om hele teksten i § 6, stk. 1, nr. 2 omhandler den offentligt tilgængelige ladestander – eller om kravet i § 6, stk. 1, nr. 2, 2. pkt. om, at ladestanderen skal være tilgængelig for alle bilmærker, og at opladning ikke må være betinget af udgifter ud over betaling for strøm, omhandler den tilskudsberettigede ladestander, som boligorganisationen etablerer.

Det er BL bekendt, at bestemmelsen bliver opfattet forskelligt – og at den kan læses således, at der ikke stilles krav til den tilsagnsgivende ladestander, ud over en maks. kapacitet på 22 kW.

Det giver desuden bekymring, at mindre boligafdelinger tilsyneladende risikerer at blive nedprioriteret i tilsagnsgivningen efter de foreslåede prioriteringsregler.

§ 9 – Dokumentation for fornøden tilslutning
Det bemærkes, at en almen boligafdeling kan være en del af en ejerforening, og at dokumentationen for, at der er opnået fornøden tilslutning til etablering af ladestandere, må tage højde for denne situation. BL anbefaler, at dette uddybes nærmere i en vejledning.

§ 5 – Frist for ansøgning
Flere af BL’s medlemmer giver udtryk for bekymring omkring den korte ansøgningsfrist, der kan vise sig at blive en udfordring for boligorganisationerne, som først skal indhente tilbud på arbejderne.

Nybyggeri eller eksisterende boligafdeling
Flere af BL’s medlemmer har rejst spørgsmål om, hvorvidt der kan søges tilskud om etablering af ladestandere ved nybyggeri. BL ser ikke, at nybyggeri skulle være undtaget fra mulighed for at opnå tilskud.

BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.

Med venlig hilsen

Bent Madsen
Adm. direktør