Skip to main content Skip to footer

Vidensblad

Solceller

Læs bl.a. hvordan regeringens solcellestrategi kan påvirke den almene sektor samt potentialet for udlejning af tagarealer og energifællesskaber.

Oprettet: mandag den 29. juli 2019
Opdateret: onsdag den 29. maj 2024
Sideansvarlig: Thorbjørn Færing Asmussen

Ny solcellestrategi i 2024

Den 21. maj 2024 præsenterede regeringen en ny solcellestrategi.

Formålet er at styrke udbygningen med solceller i Danmark. Og selvom der er fokus på store landanlæg, er der stadig muligheder, vi i den almene sektor kan drage fordel af. Der er positive elementer, men der er stadig begrænsninger og hindringer, som ikke tilgodeses.

Hvad betyder strategien i det hele taget for os i den almene sektor? Udlejning af tagarealer skal undersøges. Hvad er potentialet for dette? Der er øget fokus på energifællesskaber, som kan give mulighed for at være medejere af solcelleanlæg. Vi ser dog stadig begrænset relevans for boligselskaber at oprette energifællesskaber. Og endelig lægges der op til at arbejde på at fjerne barrierer for udbygning af solceller, men der er stadig udfordringer, især for mindre anlæg på tage, som ofte er den skala vi arbejder med. Puljen til vedvarende energi på mindre tilgængelige arealer kan støtte udbygningen, men den er begrænset i omfang.

I DriftsNet fortsætter vi med at arbejde for bedre muligheder for solceller i den almene sektor. I den kommende tid vil vi fortsætte vores dialog med ministerier, styrelser og andre relevante interessenter for at sikre, at solceller også bliver en del af løsningen i den almene sektor. Og ikke mindst dele vores viden gennem webinarer, ERFA-møder og temadage. Og selvfølgelig her på siden.

Hvordan kan BL hjælpe?

BL tilbyder rådgivning og vejledning i forbindelse med etablering af solcelleanlæg. Vi understøtter, at boligorganisationen sikrer, at beboerne træffer det rigtige valg i forhold til behovet.

Vi rådgiver og vejleder i forhold til, om den løsning, der vælges, overholder de krav og regler, der er forbundet med etablering af solceller i almene boliger samt om det er en rentabel investering. Vi er ajour med lovgivningen og udviklingen i sektoren, og kan derfor tilbyde den korrekte og relevante rådgivning og vejledning for vores medlemmer. Kontaktoplysninger findes nederst på siden.

Baggrund

Vi skal som samfund reducere vores CO2 udledninger med 70 % i 2030, og Danmark skal være klimaneutralt i 2050. Dette er et resultat af Paris-aftalen, som den danske regering har fortolket til danske forhold. Solceller kan være en del af denne rejse mod at få tilpasset vores forbrug og produktion til at indeholde mere CO2-neutrale løsninger.

Den almene boligsektor i Danmark råder tilsammen over godt 20 kvadratkilometer tagareal, eller hvad der svarer til arealet af Anholt, når alene tagareal på beboelsesbygninger medregnes. Ikke alle disse er oplagte til at opsætte solcelleanlæg på, men selv med et forsigtigt skøn for en belægningsgrad på 25 %, vil boligerne kunne bidrage med 0,5 GW kapacitet. Omregnes dette til elproduktion i løbet af året, vil bidraget i gennemsnit være op mod 0,7 mia. kWh, svarende til det gennemsnitlige elforbrug for 438.000 danskere, og medføre årlige CO2-reduktioner på omtrent 92.000 ton – eller ca. 0,2 % af Danmarks samlede CO2-udledning i 2022. Tallet lyder måske lille, men de tagbaserede solcelleprojekter kan etableres uden at fortrænge natur- og landbrugsarealer, da produktionen af grøn strøm foregår tæt på forbrugsstedet og på arealer, der ikke har andre anvendelsesmuligheder.

I BL mener vi, at de almene boliger kan være med til at fremme andelen af solenergi i Danmark. Men det skal gøres på en fair måde, og der skal være en lige så god mulighed for at lave rentable investeringer, som husejerne har.

Der er nogle uhensigtsmæssige love og regler, der spænder ben for den grønne omstilling og stiller beboerne i almene boliger dårligere end deres medborgere i parcelhuse. For eksempel kan en boligforening dække over flere bygninger. Hvis der skal investeres i et solcelleanlæg, deler alle beboerne udgiften solidarisk over huslejen. Men reglerne gør, at det ikke er muligt at dele strømmen fra bygning A til bygning B uden at betale fuld tarif og afgift – selvom bygningerne ligger på samme matrikel. En parcelhusejer kan uden problemer dele sin solcellestrøm til garagen (elbilen) eller annexet.

I løbet af de sidste mere end 10 år har BL arbejdet for at forholdene for de almene boliger, som skal gøre det rentabelt af installere solceller. Der er lavet en lang række høringssvar i perioden om alt lige fra interne elektricitetsforbindelser og direkte linjer til VE-fællesskaber og tariffer. I skemaet nedenfor finder du link til de forskellige høringer og de høringssvar, BL har givet. Der er også link til den gældende Elforsyningslov og de relevante bekendtgørelser.

  Direkte linjer Geografisk dif. tariffer Lokal kollektiv tariffering VE-egenforbrugere Interne elektricitets-forbindelser
Høringsmateriale 01.07.22 01.07.22 01.07.22 15.08.22

15.08.22
30.09.22

BL's høringssvar 01.07.22 01.07.22 01.07.22 15.08.22 15.08.22
30.09.22
Lovgivning Elforsyningsloven
Høringsmateriale 04.11.22     04.11.22 04.11.22
BL's høringssvar       04.11.22 04.11.22
Bekendtgørelse Direkte linjer     VE-egenforbrugere Interne elektricitets-forbindelser


Anbefalinger

Investering i et solcelleanlæg er en stor beslutning, og der er mange parametre, man skal overveje i den forbindelse. Den første overvejelse er, om det er en rentabel investering, altså, tjener den sig selv hjem i anlæggets levetid?

Dernæst skal man huske på, at energibesparelsen laves for at reducere CO2-udledningen, og derfor bør der også laves en LCA for projektet. Det er ikke ligegyldigt, hvor stort anlægget dimensioneres, eller hvilken producent af solceller, der vælges. Anlæg, drift og vedligehold samt evt. udskiftning skal også regnes med. Typisk medfører anlægsomkostningerne stillads- og kran-leje af så stor størrelse, at det ikke kan betale sig at gennemføre projektet, med mindre taget alligevel skal udskiftes eller renoveres.

Der kan ikke laves en generel anbefaling omkring rentabilitet og bæredygtighed. Den reelle rentabilitet og bæredygtighed skal beregnes fra gang til gang for at give et retvisende billede.

 

Bæredygtighed

Bæredygtighed og den grønne omstilling fylder lige så meget i den almene sektor som i resten af samfundet. Vi vil gerne være med til at arbejde hen imod en grønnere fremtid. Et studie fra Build, AAU har vist, at det ikke er ligegyldigt, hvilket solcelleanlæg man vælger, hvis man vil gøre sig forhåbninger om, at anlægget ”betaler” sin egen produktionsomkostning ved at erstatte fossilt produceret el i from af CO2-aftryk. Når du overvejer at investere i et solcelleanlæg, anbefaler BL, at du kræver, at leverandøren laver en LCA for det specifikke anlæg. Dette vil give en indikation af, om anlægget vil være bæredygtigt på langt sigt.

Der findes og sælges anlæg, som ikke har en CO2-tilbagebetalingstid kortere end anlæggets levetid. Disse er ikke bæredygtige her og nu, men vil stadig være med til at fremme den grønne omstilling. Her er det ikke den almenes sektors ansvar, men op til regeringen at sørge for, at der bliver indført regler, der stiller krav til anlæggenes bæredygtighed.

 

Teknik og økonomi

Man kan inddele solcelle-anlæg i to løsninger til fordeling af forbrug: Anlæg der udelukkende producerer el til fællesstrøm og anlæg, hvor alle i bygningen kan bruge strømmen, når den bliver produceret. Anlæg med produktion af fællesstrøm er ofte begrænsede i størrelse, vil have en relativt lang tilbagebetalingstid og vil kun kunne reducere huslejens størrelse med den andel, som fælles el fylder – efter anlæggets investeringsomkostninger er betalt.

 

Hoved-bi-måler-system

Der har historisk set været forskellige praksiser, hvordan målersystemerne er lavet fra netselskab til netselskab. I nogle afdelinger er der individuelle elmålere til hvert lejemål, og der afregnes direkte med netselskabet. I andre har man et såkaldt hoved-bi-måler system. Her har afdelingen én hovedmåler for hele bygningen og derudover bi-målere til hvert lejemål. Boligselskabet får én samlet regning og fordeler herefter beløbet ud til alle beboerne baseret på bi-målerne.

Har man hovedmålere for hvert lejemål, kan man ikke dele solcellestrøm med lejlighederne uden at betale afgift og tarif, da strømmen skal fordeles via det kollektive net. Her vil det derfor være økonomisk bedst at benytte solcellestrøm til fællesstrøm. Eller, i forbindelse med investeringen i et solcelleanlæg, at konvertere til et hoved-bi-måler system.

Ved et hoved-bi-måler system betales der kun én tilslutning for hovedmåleren. Der er derfor en besparelse i forhold til individuelle målere, hvor alle lejemål betaler hver deres gebyr. Dog skal medregnes en udgift til at håndtere de individuelle regninger ved et hoved-bi-måler system. Men i de fleste tilfælde er der en økonomisk fordel ved sidstnævnte.

Det har tidligere være uklart om et hoved-bi-måler-system er lovligt eller ej, og det har været håndteret forskelligt fra netselskab til netselskab. Med reglerne fra 1. maj 2023 er det præciseret, at et hoved-bi-måler-system er lovligt. Dog med den undtagelse, at det kun må laves på bygningsniveau. Altså, er der tale om flere bygninger, skal der laves flere hovedmålere – én pr bygning.