Bliv klogere på, hvad man som udlejer eller lejer skal gøre, hvis man opdager, at der er skadedyr i lejeboligen.
Vidensblad
Skadedyr i boligen
Hvad er skadedyr?
Skadedyr er en betegnelse for alle dyr, der generer eller er til fare for mennesker og ejendomme. Hvis du som lejer bliver generet af skadedyr eller insekter i dit hjem, så kan det være nødvendigt at bekæmpe dem. Der er forskel på, hvor skadelige insekter og skadedyr er.
Det er helt naturligt at der findes insekter i hjemmet. Der findes over 20.000 arter af insekter i Danmark. De fleste i hjemmet er harmløse, mens andre kan gøre skade på bygninger og inventar.
Insekter er oftest mere irriterende end de er skadelige, f.eks. bananfluer, men det kan være nødvendigt at bekæmpe dem, hvis du som lejer føler dig plaget af dem.
De mest typiske skadedyr i hjemmet
Skadedyr er en betegnelse for alle dyr, der generer eller er til fare for mennesker og ejendomme. Hvis du som lejer bliver generet af skadedyr eller insekter i dit hjem, så kan det være nødvendigt at bekæmpe dem. Der er forskel på, hvor skadelige insekter og skadedyr er.
Det er helt naturligt at der findes insekter i hjemmet. Der findes over 20.000 arter af insekter i Danmark. De fleste i hjemmet er harmløse, mens andre kan gøre skade på bygninger og inventar.
Insekter er oftest mere irriterende end de er skadelige, f.eks. bananfluer, men det kan være nødvendigt at bekæmpe dem, hvis du som lejer føler dig plaget af dem.
Hvad gør man som udlejer?
Når boligorganisationen får kendskab til, at der er skadedyr i et elle flere lejemål, som risikerer at skade boligen eller ejendommen, er det boligorganisationens pligt at fjerne skadedyrene uden udgift for lejeren ifølge lov om leje af almene boliger § 18, jf. lov om leje § 11.
Det er tillige udlejerens forpligtelse at sørge for at bekæmpe skadedyr uden for lejemålene på selve ejendommen, jf. lov om leje af almene boliger § 24.
Reglerne om boligorganisationers pligt til udbedring af skadedyr er et område med gråzoner, hvor det ikke er muligt at give et entydigt svar på, hvornår det er lejer eller udlejer, der har pligt til at afholde udgifterne til skadedyrsbekæmpelse.
Det er heller ikke muligt at give et entydigt svar på, hvornår det er – og ikke er – nødvendigt at udføre en skadedyrsbekæmpelse. Vurderingen skal derfor altid foretages i de konkrete tilfælde.
Det må fortolkes sådan i praksis, at boligorganisationen har udryddelsespligt, når det drejer sig om skadedyrproblemer. Det kan dreje sig om væggelus, skægkræ, sølvfisk, myrer eller kakerlakker, men også andre skadedyr, der let breder sig rundt i ejendommen, og som kan opstå i boligerne.
Når en lejer anmelder forekomst af skadedyr i sin bolig, er det vigtigt, at der foretages et syn af boligen.
På synet skal det konstateres, hvilket skadedyr der er tale om samt problemets omfang.
På synet skal det også konstateres, om lejeren selv har gjort en indsats for at få bugt med skadedyrene, og om der eventuelt er fysiske forhold i boligen, som gør det særligt nemt for skadedyrene at formere sig.
Dette kan f.eks. være opmagasinering af papkasser, fugtigt indeklima, manglende udluftning, manglende rengøring, madrester i køkkenet mv.
Alle relevante observationer og informationer skal således noteres ved synet.
Østre Landsret har ved U 2014.234 Ø slået fast, at lejelovens § 19 (tilsvarende § 24 i lov om leje af almene boliger) omkring udlejerens vedligeholdelse og renholdelse af ejendommen også indebærer bekæmpelse af væggelus i lejemålene. Altså har udlejer en pligt til at bekæmpe væggelus, uanset om dette kan siges at udgøre en mangel ved det lejede efter lov om leje af almene boliger § 18.
Væggelus udgør en betydelig spredningsrisiko og kan hurtigt sprede sig til andre lejemål, hvis ikke de bekæmpes hurtigt. Boligorganisationen bør nøje notere, hvor stort omfanget af væggelusene i lejemålet er, og om det kunne være opdaget på et tidligere tidspunkt taget omfanget i betragtning.
Lejeren kan blive erstatningsansvarlig efter lov om leje af almene boliger § 78, hvis den manglende anmeldelse skyldes uforsvarlig adfærd hos lejeren, eller hvis lejeren ikke har anmeldt skaden i overensstemmelse med § 78, stk. 3. Derfor er det relevant at notere omfanget, da dette kan indikere, om lejeren har overholdt sin pligt til at anmelde skadedyr i boligen.
Bekæmpelsen skal tilstræbes at være effektiv, og det bliver den kun, når skadedyrsproblemet angribes rationelt, rettidigt og kollektivt. Af samme grund må enhver beboer finde sig i bekæmpelsesforanstaltningerne og de midlertidige gener ved arbejdets udførelse, selvom det måske ikke skyldes lejerens forhold, at skadedyrene skal udryddes.
Udlejeren har ansvaret for at bekæmpe
Det er boligorganisationen, der vurderer (eventuelt med hjælp fra fagfolk), om det er nødvendigt at foretage foranstaltninger til skadedyrsbekæmpelse i en bolig/i ejendommen.
Hvis boligorganisationen ved synet af boligen har konstateret flere forhold ved lejeren, som har gjort det muligt for skadedyrene at formere sig, og kan lejeren i øvrigt siges at have udvist uforsvarlig adfærd i forhold til skadedyrene, kan boligorganisationen kræve, at lejeren afholder udgifterne til skadedyrsbekæmpelsen.
Bevisbyrden om uforsvarlig adfærd er dog svær at løfte. I den ovennævnte dom U 2014.234 Ø fandtes det ikke bevist, at lejerne havde udvist uforsvarlig adfærd ved at rejse til udlandet, da det ikke med sikkerhed kunne bevises, hvorfra angrebet fra væggelus stammede.
Vejledning og information om skadedyr til beboerne
Boligorganisationerne bør holde beboerne velinformeret omkring bekæmpelse og ikke mindst forebyggelse af skadedyr, herunder væggelus, skægkræ, sølvfisk m.fl. i boligerne.
Beboerne bør også holdes orienteret om sine rettigheder og forpligtelser, samt hvordan de skal forholde sig, når de konstaterer skadedyr i deres bolig. På den måde holdes omfanget og dermed udgifterne til eventuel skadedyrsbekæmpelse på et lavest muligt niveau.
Mere information om væggelus og skægkræ, forebyggelse og bekæmpelse heraf
Bolius har på deres hjemmeside nøje beskrevet problematikken omkring væggelus og skægkræ.
Hjemmesiden indeholder både information om hvordan væggelus undgås, hvordan man kan slippe af med væggelus efter ferie i udlandet og hvordan man får bugt med skægkræ i boligen.
BL henviser i øvrigt til Bolius’ hjemmeside, hvorfra der er et rigt indhold af gode råd og vejledninger om håndteringen af skadedyr. Disse artikler kan med fordel henvises til beboerne.
Hvad gør man som beboer?
Læs hvad du skal gøre, hvis du finder skadedyr i din bolig
Hvad gør jeg, hvis der er skadedyr i min bolig?
Konstaterer du et skadedyrsangreb, må du som lejer i første omgang selv forsøge at få bugt med skadedyrene. Din boligorganisation kan hjælpe dig med råd og vejledning til bekæmpelsen.
Særligt om rotter
Hvis du ser rotter i eller omkring boligen, skal du dog straks give besked til din boligorganisation, da enhver, der konstaterer forekomst af rotter, har pligt til at anmelde dette til kommunalbestyrelsen, jf. rottebekendtgørelsens § 3. Boligorganisationen vil herefter kontakte kommunen, som har ansvaret for bekæmpelse af rotter.
Bekæmpelse af andre skadedyr
Det er helt almindeligt selv at bekæmpe eksempelvis sølvfisk, skægkræ, fluer, myrer eller mus. Hyppigere rengøring og udluftning er altid en god start, men der kan være flere tiltag, som er nødvendige.
Problemer med sølvfisk, skægkræ og mus kan udvikle sig, og så er det vigtigt at få hjælp fra din boligorganisation.
I flere dagligvarebutikker og i byggemarkeder m.v. er der pulver, som kan strøes ud på boligens sokkel udendørs, eller der er lokkefælder, som kan opstilles indendørs som fælder sølvfisk og skægkræ. Bolius har også andre tips og tricks mod sølvfisk og skægkræ samt råd og vejledning til bekæmpelse på egen hånd.
Anvender du kemiske bekæmpelsesmidler, er det vigtigt, at du følger vejledningen omhyggeligt. Dette er ikke mindst af hensyn til din egen sundhed men også for omgivelsernes sikkerhed. Spørg eventuelt om råd hos din boligorganisation.
Som det fremgår af Bolius’ artikler ovenfor om sølvfisk, skægkræ, myrer m.fl., er det meget almindeligt, at disse dyr findes i boligen. De er hverken skadelige eller farlige, men det er vigtigt, at man som lejer alligevel sørger for, at skadedyrene ikke har så gode forhold, at de formerer sig.
Hvornår skal jeg kontakte boligorganisationen?
Hvis skadedyrene ikke forsvinder eller ikke i det væsentlige er bekæmpet, selv om du forsøger med øget rengøring, hyppig udluftning, lokkefælder, strøelse m.m., skal du henvende dig til din boligorganisation.
Boligorganisationen vil vurdere, om der enten skal tilkaldes specialister i skadedyrsbekæmpelse, om problemet er en kommunal opgave, eller om du som lejer har brug for yderligere vejledning med tiltag til bekæmpelsen.
Boligorganisationen kan også vurdere, om omfanget er så begrænset, at der ikke er behov for en særlig indsats. Denne vurdering foretages konkret og objektivt i det enkelte tilfælde.
Hvem betaler for skadedyrsbekæmpelsen?
Du skal ikke holde dig tilbage for at anmelde skadedyr i din almene bolig, hvis du selv forgæves har forsøgt at bekæmpe skadedyrene.
Det er boligorganisationen (boligafdelingen via huslejen), der betaler for den nødvendige bekæmpelse af skadedyr, som boligorganisationen gennemfører.
Ved bekæmpelse er det som nævnt kommunerne, der har ansvaret for rottebekæmpelse, jf. lov om miljøbeskyttelse § 17. Kommunerne afholder udgifterne også til dette. Kommunens udgifter dækkes af en særlig afgift, som opkræves hos boligejerne, og som din boligorganisation derfor også bidrager til, jf. rottebekendtgørelsens § 52.
Som lejer hæfter du kun for regningen til boligorganisationens nødvendig skadedyrsbekæmpelse, hvis du har handlet uforsvarligt og/eller har været direkte medvirkende til skadedyrene tilkomst og fortsatte udbredelse.
Du kan også blive erstatningsansvarlig og betale for en del af udgifterne til skadedyrsbekæmpelse, hvis du som lejer ved, at der problemer med skadedyr i din bolig, men ikke informerer boligorganisationen herom.
Det skyldes, at skadedyrsproblemet kan sprede sig og blive dyrere at bekæmpe, jo længere tid der går uden effektiv skadedyrsbekæmpelse. Du skal derfor huske at give boligorganisationen besked, når du har opdaget skadedyr i din bolig.
Hvis skadedyrene forvolder skade på dit indbo, er det ikke boligorganisationen, der skal erstatte skaderne. Skader på indbo dækkes af din indboforsikring, som du som lejer selv er ansvarlig for at tegne. Skader på indbo, f.eks. møbler, anmeldes derfor til dit forsikringsselskab og er således boligorganisationen uvedkommende.
Kan jeg stadig bo i lejemålet, når der er skadedyr?
Hvis du har skadedyr og har informeret boligorganisationen om det, vil bekæmpelsen typisk foregå hurtigt. Boligorganisationen har nemlig også en interesse i at fjerne skadedyrene, så de ikke forvolder skade på boligen og ejendommen, og så udgifterne til bekæmpelsen mindskes mest muligt.
Bekæmpelsen af skadedyr er ofte en kortvarig proces, og du kan derfor godt bo i lejemålet, imens bekæmpelsen står på. Du har derfor ikke krav på at blive genhuset eller flytte til en erstatningsbolig på boligorganisationens regning. I få tilfælde kan du få et nedslag i lejen, hvis dele af lejemålet ikke er beboeligt, jf. lov om leje af almene boliger § 18, stk. 2.
Hvis du ønsker at opsige lejemålet grundet skadedyrene, gælder de almindelige regler for opsigelse i lov om leje af almene boliger § 84 i langt de fleste tilfælde. Dette skyldes, at det sjældent er udlejers adfærd, der har medført skadedyrenes tilkomst.
En lejemål kan derfor kun ophæves straks fra lejers side, hvis boligorganisationen har handlet uforsvarligt efter at være blevet gjort opmærksom på skadedyrene, jf. lov om leje af almene boliger § 19, stk. 1.