Skip to main content Skip to footer

Rådgivning

Som medlem kan din boligorganisation få gratis vejledning og sparring på generelle juridiske og administrative spørgsmål samt adgang til nærmere vejledning nærmere rådgivning om specifikke udfordringer mod en særskilt betaling.

Boligorganisationerne har mulighed for at søge rådgivning om den almene lovgivning hos BL’s konsulenter, som kan bidrage til at forstå den almene lovgivning og hjælpe boligorganisationerne med at udmønte lovgivningen og sikre det brede samarbejde i den daglige drift.

Den generelle viden omkring de særlige regler for den almene sektor formidler vi hovedsageligt via vores juridiske hotline, viden på hjemmesiden, på temadage, i nyhedsbrevet ”BL Informerer” samt i artikler i BL’s egne medier. Det drejer sig typisk om driften og de mere lejeretlige emner som vedligeholdelse, udlejning, råderet, fremleje osv.

Der ydes også rådgivning om forskellige mere specifikke forhold til de almene boligorganisationers administration og ledelse. Det drejer sig ofte om fx konsulentbistand til at udvikle og styrke beboerdemokratiet, rådgivning om bæredygtighed og energi, processtøtte til strategiudvikling, valg af ny administrator, støtte til det interne samarbejde, ansættelse en ny direktør, ændring af vedtægter, udarbejdelse af ny husorden, dirigentbistand og meget mere. 

Som medlemmer af BL kan boligorganisationerne frit få sparring på de mere generelle juridiske og administrative spørgsmål via den juridiske hotline. Der kan også fås rådgivning hos de enkelte konsulenter i Juridisk Afdeling og i Kurser & Rådgivning indenfor deres kompetencefelt. Rådgivning af mere konkrete og specifikke forhold, der alene retter sig om den enkelte boligorganisation, sker mod særskilt betaling.