Pr. 11. oktober 2025 er der nye krav og skærpede forpligtelser ved indkøb af produkter, tjenesteydelser, bygninger samt bygge- og anlægsarbejder med en værdi, som er lig med eller over tærskelværdierne for offentlige udbud. Formålet er at fremme energibesparelser og sikre, at offentlige investeringer understøtter den grønne omstilling.
BL Informerer nr.2325
Nye krav om energieffektivisering
Bekendtgørelse nr. 1193 af 10. oktober 2025 om energieffektivisering i det offentlige implementerer Energieffektivitetsdirektivet (EED), der pålægger ordregivende myndigheder, herunder almene boligorganisationer, en række forpligtelser:
Krav ved køb og leje af bygninger
Ved indkøb af bygninger og indgåelse af nye lejeaftaler over tærskelværdien, må der kun købes eller lejes bygninger, som minimum har energimærke B.
Følgende bygninger kan undtages fra kravet:
- Bygninger med energimærke C-G, som købes eller lejes med det formål at renovere bygningen op til minimum energimærke B inden 1. januar 2030.
- For lejede og indkøbte bygninger efter 1. januar 2028 skal renovering op til minimum energimærke B gennemføres senest 2 år efter erhvervelsen eller start af lejemål.
- For bygninger, som lejes eller købes fra 1. januar 2030 skal bygningerne renoveres til nulemissionsbygning i senest 2050. For bygninger, hvor det ikke er teknisk muligt at renovere bygningen op til henholdsvis energimærke B og nulemissionsbygning, skal alle teknisk mulige rentable renoveringer være gennemført senest i 2050.
- Bygninger, som skal nedrives.
- Fredede bygninger og bygninger med høj bevaringsværdi, hvis formålet med lejemålet eller købet er at bevare bygningen.
BL har i høringssvar til bekendtgørelsen blandt andet spurgt til en definition af ”teknisk muligt”. Energistyrelsen svarer hertil, at ”teknisk muligt” ved køb af bygninger vil blive udfoldet nærmere i vejledning til bekendtgørelsen.
BL har også spurgt Energistyrelsen, hvilken tærskelværdi der er gældende for køb af bygninger, da køb af bygninger ikke er udbudspligtig. Energistyrelsen oplyser, at der vil blive redegjort for dette i vejledningen, men at der ikke på nuværende tidspunkt kan gives et bindende svar.
Generelle krav ved indkøb
Offentlige ordregivere skal ved indgåelse af kontrakter om indkøb af produkter, tjenester, bygninger og bygge- og anlægsarbejder over tærskelværdierne:
- Anvende princippet om "energieffektivitet først"
- Ved indkøb af produkter, kun købe produkter fra de to mest energieffektive energiklasser, hvis produktet er omfattet af energimærkning.
- Ved tjenesteydelseskontrakter sikre, at leverandøren kun bruger produkter, der opfylder samme krav.
- Stræbe efter at købe produkter eller tjenesteydelser, der opfylder kriterier for grønne offentlige indkøb.
Det er Energistyrelsens vurdering, at princippet om ”energieffektivitet først” ikke forpligter ordregivende myndigheder og enheder til at foretage det mest energieffektive indkøb. Kravet om anvendelse af princippet omhandler, at ordregivere vurderer, hvordan princippet i det konkrete indkøb kan anvendes.
Princippet i sig selv indeholder, at energieffektivitet bør overvejes som en mulig løsning i en eventuel beslutningsproces, hvor der skal foretages en afvejning af forskellige forhold, herunder omkostninger og samfundshensyn. Dokumentation for afvejning kan indgå som notat eller lignende i indkøbets forbedrende fase.
Princippet vil også blive udfoldet nærmere i vejledningen til bekendtgørelsen.
Offentliggørelse og dokumentation
Offentlige ordregivere skal offentliggøre oplysninger om den forventede energieffektivitetsvirkning af kontrakten i udbudsbekendtgørelsen - med mulighed for undtagelse, hvis effekten er begrænset.
Vurdering af energiydelseskontrakter
Ved udbud af tjenesteydelser, hvor indkøbet medfører betydeligt energiforbrug, skal muligheden for at anvende energiydelseskontrakter vurderes.
Sanktioner
Manglende overholdelse af kravene kan medføre bødestraf.
Ikrafttræden
Bekendtgørelsen trådte i kraft 11. oktober 2025. Energistyrelsen er opmærksomme på omstillingsperioden umiddelbart efter 11. oktober 2025, og at der kan være vanskeligheder ved at skulle ændre i sine igangværende forberedelser af fx udbud.
Energistyrelsen arbejder på en vejledning til bekendtgørelsen, hvor der bl.a. gives vejledning i, hvordan indkøb af produkter i de to bedste energimærkningsklasser kan dokumenteres. Energistyrelsen vil indtil offentliggørelsen af vejledning tilrettelægge sit tilsyn herefter.
Vejledningen forventes klar inden udgangen af året. BL vil afholde et webinar omkring reglerne, når vejledningen foreligger.
Med venlig hilsen
Bent Madsen / Mette Nørgaard Larsen