Høringssvar
Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om bygningsreglement 2018 (BR18)
BL – Danmarks Almene Boliger har den 25. september 2024 modtaget Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om bygningsreglement 2018 (BR18).
BL har følgende bemærkninger til høringen:
Differentierede klimakrav:
De foreslåede ændringer stiller ambitiøse klimakrav til lavt byggeri, såvel som etagebyggeri. Samtidig sikrer differentieringen i de nye klimakrav, at etagebyggerier, hvor man bor flere personer på færre kvadratmeter, har en lidt større LCA-ramme pr. kvadratmeter end lavt byggeri. Dette tilgodeser etagebyggerier, hvor bl.a. selve etageadskillelserne kan vægte tungt i LCA-beregningen.
Differentieringen er væsentlig for den almene boligsektor, hvor langt størstedelen af boligmassen er netop etagebyggeri, og hvor beboerne typisk bor meget pladseffektivt. Faktisk må der slet ikke bygges almene boliger på mere end 115 kvadratmeter jf. almenboligloven – og den gennemsnitlige, almene familiebolig er væsentlig mindre end dette på 79,7 kvadratmeter.
Tilpasning af maksimumbeløbet (kan meget vel ligge i forlængelse af pkt. 1):
Det almene boligbyggeri er underlagt en økonomisk ramme – et maksimumbeløb – for, hvad byggeriet må koste.
Høje bygge- og materialepriser har gennem de seneste år udfordret byggeriet af nye almene boliger flere steder, og med introduktionen af de nye klimakrav i byggeriet kan maksimumbeløbet komme yderligere under pres. Disse krav om mere bæredygtigt byggeri kan medføre meromkostninger på op mod 10 pct. (BUILD, SBI udgivelser), og dette udfordrer og vil i værste fald bremse, at nye almene boliger bliver bygget.
Det er positivt og nødvendigt, at aftaleparterne bag ”Tillægsaftale om national strategi for bæredygtigt byggeri” er enige om at drøfte behovet for opjustering af maksimumbeløbet for det almene nybyggeri. Det er afgørende, at en revidering af maksimumbeløbet sker inden de nye LCA-krav træder i kraft.
Tilbygninger
Det fremgår af den foreslåede § 297, stk. 3, at »Tilbygninger med et opvarmet etageareal på mindre end 250 m² til stuehuse, fritliggende enfamiliehuse, række-, kæde- og dobbelthuse og sommerhuse, campinghytter og lignende ferieboliger er undtaget fra kravet i stk. 1.«
Det vil i forbindelse med bestemmelsen være relevant med en præcis definition af, hvad der udgør en tilbygning, herunder om der sondres mellem en tilbygning og en påbygning.
Tilbygninger til etagebyggerier er ikke omfattet af ovenstående bestemmelse. Dette forekommer uhensigtsmæssigt, idet hensynene bag undtagelsen er de samme for etageboliger som for lav bebyggelse. Det forekommer unødigt omstændigt, hvis der skal foretages LCA-beregninger af en tilbygget karnap, eller af etableringen af en mindre taglejlighed, alene fordi der er tale om etagebyggeri.
BL tolker bestemmelsen således, at de 250 m2 defineres i forhold til den enkelte bolig og ikke til den samlede ejendom. Det synes heller ikke hensigtsmæssigt, hvis usynlige matrikelgrænser og dermed ejerforhold bliver afgørende for, om § 297, stk. 3 kan anvendes.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør