Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Høring af udkast til ny bekendtgørelse om udlejning af almene boliger m.

BL – Danmarks Almene Boliger har den 16. maj modtaget høring af udkast til ny bekendtgørelse om udlejning af almene boliger. BL har følgende bemærkninger til høringen.

Oprettet: tirsdag den 9. juli 2024
Opdateret: onsdag den 28. august 2024
Sideansvarlig: Bent Madsen

BL er positiv overfor opdateringen, der kan give et bedre overblik over gældende regler.

BL bifalder særligt, at bekendtgørelsens § 1, stk. 8 om udslusningsboliger konsekvensrettes i forhold til den mulighed for forlængelse af udslusningsperioden, som blev indført den 1. juli 2023 med ændringen af lov om almene boliger § 63.


Gentagelser

En række af de nye formuleringer, som er indsat i bekendtgørelsen, udgør en gentagelse af regler i lov om almene boliger. Social- og Boligstyrelsen har angivet, at bestemmelser fra almenboligloven og udlejningsbekendtgørelsen samles i den opdaterede bekendtgørelse. BL kunne ønske at sådanne gentagede bestemmelser gav anledning til en beskrivelse af selve udmøntningen af udlejningen af almene boliger fremfor blot at være egentlige gentagelser.

Dette gælder bestemmelser om muligheden for ommærkning af henholdsvis familieboliger (foreslået § 2, stk. 6), ungdomsboliger (foreslået § 12, stk. 6) og ældreboliger (foreslået § 14, stk. 7). I alle tre tilfælde er teksten en gengivelse af bestemmelser, som fremgår af almenboligloven. BL foreslår, at der i stedet formuleres bestemmelser om, at boligerne efter ommærkning udlejes efter reglerne gældende for boligernes nye boligtype.

Tilsvarende er den foreslåede bestemmelse i bekendtgørelsens § 14, stk. 6 identisk med lov om almene boliger § 57, stk. 4 om, at det kan besluttes at kommunalt ejede ældreboliger i en periode kan udlejes som ungdomsboliger, men bestemmelsen indeholder ikke yderligere om selve udlejningen af disse boliger.

Den nye formulering i bekendtgørelsens § 14, 2. pkt. udgør også en gentagelse af, hvad der fremgår af almenboliglovens bestemmelser og vedrører ikke selve udlejningen, men blot at selve anvisningen kan overgå fra kommunen til boligorganisation. Hvis formuleringen ønskes indsat, foreslår BL følgende formulering af 2. punkt: ”Kommunalbestyrelsen kan aftale med en boligorganisation, at boligorganisationen overtager anvisningen af organisationens egne almene ældreboliger”.

Endelig udgør bestemmelsen i bekendtgørelsens § 36, stk. 4 en gentagelse af indholdet af lov om almene boliger § 59, stk. 4 og har ikke en selvstændig betydning i forhold til udlejning af almene boliger. BL forslår, at denne bestemmelse ikke medtages, medmindre Social- og Boligstyrelsen ser et afgørende behov herfor.


Definitioner og præciseringer

BL vil gerne benytte lejligheden til at efterlyse en definition eller nærmere vejledning af, hvornår en boligsøgende har et handicap, som kan give fortrin til en ledig bolig for at sikre en ensartet administration af fortrinsrettighederne.

BL ønsker samtidig afklaret, om der er tiltænkt en justering eller ændring, når der i lov om almene boliger § 54, stk. 1 står, at ”kommunen kan beslutte” udlejning til andre målgrupper, mens der i den foreslåede § 14, stk. 3 står, at en udlejning til sådanne andre målgrupper kan ske ”med kommunens godkendelse”. Som udgangspunkt har kommunen visitationsretten til de almene ældreboliger og kan derfor beslutte, at visitationen kan ske til andre målgrupper.

BL foreslår slutteligt en mere præcis formulering af bekendtgørelsens § 20 - fx ”Ældre og personer med handicap, der ønsker at gøre brug af retten til frit valg af bolig” frem for ”Ældre og personer med handicap, der har gjort brug af retten til frit valg af bolig”. 


Med venlig hilsen,

Bent Madsen