Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Høring af udkast til bekendtgørelser om bygge- og anlægsaffald og selektiv nedrivning

BL – Danmarks Almene Boliger har den 29. februar 2024 modtaget ovenstående høring om af udkast til bekendtgørelser om bygge- og anlægsaffald og selektiv nedrivning. 

Oprettet: onsdag den 3. april 2024
Opdateret: onsdag den 12. juni 2024
Sideansvarlig: Mette Nørgaard Larsen

BL – Danmarks Almene Boliger har den 29. februar 2024 modtaget ovenstående høring om af udkast til bekendtgørelser om bygge- og anlægsaffald og selektiv nedrivning. 

Formålet med forslaget er at fremme genanvendelse af byggematerialer, hvilket der er bred opbakning omkring. Det er entydigt positivt, at der skabes større incitament til øget genanvendelse og genbrug – også i byggesektoren. Samtidig er det afgørende, at der skabes en god balance mellem den sociale og den miljømæssige bæredygtighed. BL rejste i høringssvar til lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Selektiv nedrivning af visse byggerier) en række problemstillinger. Nogle af disse er imødegået i de foreslåede bekendtgørelser.

Omfanget af bygherres forpligtelser forekommer dog fortsat uklare. Selektiv nedrivning defineres i Bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde § 2, stk. 1, nr. 26, som: Hel eller delvis nedtagning af bygninger eller dele heraf på en måde, hvor materialer adskilles og sorteres under nedtagning med henblik på at opnå maksimal udnyttelse og recirkulering af materialerne, og at materialer, herunder affald, der indeholder problematiske stoffer, udsorteres.

Ovenstående formulering må ledsages af vejledninger, som nærmere definerer i hvor nøje grad materialer skal adskilles og sorteres. Det er afgørende at få klarhed over de økonomiske omkostninger for bygherre. Særligt for de almene boligorganisationer, som frem mod 2030 i nogle boligområder er forpligtet til at foretage omfattende nedrivninger, som konsekvens af parallelsamfundslovgivningen. Herudover varetager den almene sektor også ansvaret for at finansiere nedrivning af almene boliger i områder, hvor afvandring af befolkning har medført overskud af boliger.

BL bemærker, at bekendtgørelserne alene beskriver processen omkring selektiv nedrivning og ikke stiller krav om, at de sorterede fraktioner skal nedtages nænsomt, så de kan genanvendes. Det overlades dermed til bygherren at vurdere om materialerne skal genanvendes og dermed om de skal nedtages nænsomt, eller om adskillelse og sortering af materialerne er tilstrækkeligt.

Kommunens godkendelse
Det fremgår af bekendtgørelse om håndtering af affald og materialer fra bygge- og nedrivningsarbejde § 10, at bygherren på tidspunktet for ansøgning om nedrivningstilladelse, skal indsende en standardiseret nedrivningsplan til kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor arbejdet skal foretages. Det fremgår videre af § 13, at nedrivningsarbejdet må påbegyndes, når kommunalbestyrelsen enten har accepteret den standardiserede nedrivningsplan og orienteret bygherren herom, eller tre uger efter at den standardiserede nedrivningsplan er endeligt ajourført. Som en del af nedrivningsplanen udarbejdes en ressourcekortlægning, hvori det vurderes, hvilke bygningsdele og materialer, der kan hhv. genbruges, forberedes med henblik på genbrug, genanvendes og på anden måde nyttiggøres.

Det er ikke beskrevet, om kommunen kan afvise nedrivningsplanen, hvis de ikke finder den ambitiøs nok, eller om kommunen alene kan foretage en vurdering af, om der er udarbejdet en nedrivningsplan og formkravene hertil er opfyldt.

Implementering
Det vil fra 1. juli 2024 være muligt at påbegynde uddannelse til miljø- og ressourcekoordinatorer og ressourceansvarlige og for nedrivningsvirksomheder at opnå autorisation til nedrivning. Bygherres forpligtelse til at sikre selektiv nedrivning og alene at anvende nedrivningsfirmaer med autorisation træder i kraft 1. juli 2025.

Almene boligorganisationer, samt offentlige bygherre som er underlagt udbudsreglerne vil i lang tid forud for selve nedrivningen have gennemført udbud og tildelt kontrakten til en entreprenør. Der kan derfor opstå situationer, hvor bygherre har indgået kontrakt med en entreprenør, som risikerer ikke at opnå autorisation i tide. Dette skaber nogle uheldige kontraktuelle udfordringer. BL foreslår, at der etableres en overgangsordning, således at krav om selektiv nedrivning og anvendelse af autoriserede nedrivningsfirmaer finder anvendelse i sager, hvor der ansøges om nedrivning efter 1. juli 2025.

Herudover opfordrer BL til, at myndighederne løbende følger implementeringen, herunder fx om udbuddet af godkendte nedrivningsfirmaer modsvarer efterspørgslen. Det vil give mulighed for nødvendige justeringer i tide, hvis der opstår udfordringer med kapaciteten.


Venlig hilsen

Bent Madsen