Miljøministeriet har udsendt en ny bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter. Bekendtgørelsen indeholder væsentlige ændringer i fordelingen af gebyr til rottebekæmpelse. Det vil påvirke kommunernes beregning af gebyrerne og boligorganisationernes udgifter til rottebekæmpelse.
BL Informerer nr.2024
Gebyr for rottebekæmpelse ændres pr. 1. januar 2025
Miljøministeriet har udsendt en ny bekendtgørelse om forebyggelse og bekæmpelse af rotter. Bekendtgørelsen indeholder væsentlige ændringer i fordelingen af gebyr til rottebekæmpelse. Det vil påvirke kommunernes beregning af gebyrerne og boligorganisationernes udgifter til rottebekæmpelse.
Den nye rottebekendtgørelse (bek. nr. 991 af 21/08/2024) træder i kraft den 1. januar 2025.
Ændringer i fordelingsnøglen
Den eksisterende model for beregning af rottebekæmpelsesgebyret er baseret på en andel af ejendomsværdien. Dette medfører uforholdsmæssige store gebyrer for rottebekæmpelse for ejendomme med stort areal, som ikke reelt modsvares af en tilsvarende faglig begrundelse.
Den nye model inddrager både ejendommens størrelse og et grundgebyr. Samtidig tager modellen højde for, at gebyret også skal finansiere omkostninger forbundet med bekæmpelse på offentlige områder.
Rottebekæmpelsesgebyret kommer fremover til at bestå af to bidrag:
Den første del af bidraget vil dække 1/3 af kommunens samlede budget til rottebekæmpelse og fordeles ligeligt blandt alle ejendomme i kommunen - som et grundgebyr - uanset størrelse.
De sidste 2/3 fordeles som et bidrag baseret på ejendommens areal opdelt i to satser. Sats 1 vil gælde for ejendommens første 250 kvadratmeter, mens sats 2 - som er halvdelen af sats 1 - vil gælde for arealer over 250 kvadratmeter. Denne justering skal sikre, at rottebekæmpelsesgebyret bliver mere balanceret og fair, da store ejendomme hidtil har været udsat for høje gebyrer, der ikke afspejler bekæmpelsesbehovet.
Fordele ved den nye model
I høringen er lavet en eksempelberegning, hvor man kan se ændringerne i to eksempelkommuner.
I begge kommuner sker der er væsentlig reduktion af gebyret for de største ejendomme, mens de mindre ejendomme har udsigt til en procentmæssig stor stigning, men dog en lille stigning i kroner og øre. I kommune 1 falder gebyret til cirka 1/3 for de største ejendomme, mens der sker en tredobling for de mindste. Det samme mønster ses for kommune 2.
Sammenligning af nuværende regler og forslaget til justering i to kommuner - i omkostninger pr. år |
||||
Størrelse af ejendom (m²) |
Kommune 1 (kr.) |
Kommune 2 (kr.) |
||
Før 1.1.2025 |
Efter 1.1.2025 |
Før 1.1.2025 |
Efter 1.1.2025 |
|
150.000 |
87.549 |
29.147 |
106.323 |
36.514 |
10.000 |
5.837 |
2.049 |
7.088 |
2.622 |
3.500 |
2.043 |
838 |
2.481 |
1.049 |
250 |
146 |
210 |
177 |
262 |
120 |
70 |
133 |
85 |
167 |
50 |
26 |
92 |
35 |
115 |
Den nye fordelingsmodel vil således medføre lavere udgifter for ejendomme med store bygninger, mens ejendomme med mindre areal kan opleve en stigning i gebyret.
Ved nærmere spørgsmål kan henvendelse ske til juridisk konsulent Henning Strange på hst@bl.dk eller til energikonsulent Thorbjørn Færing Asmussen på tfa@bl.dk.
Med venlig hilsen
Bent Madsen / Henning Strange