Europakommissionen har den 14. oktober offentliggjort sin strategi om en renoveringsbølge kaldet "A Renovation Wave for Europe - greening our buildings, creating jobs, improving lives".
Høringssvar
EU's Renovation Wave for Europe
BL takker for muligheden for at kommentere på EU-Kommissionens meddelelse om Renovation Wave.
Overordnet finder vi det meget positivt, at EU-kommissionen peger på byggesektoren, herunder den almene sektor, som en afgørende vigtig del af løsningen for at imødekomme de udfordringer EU samlet står overfor: at sikre en grøn omstilling af vores samfund på en måde, der er bæredygtig socialt og økonomisk for borgere og industri sådan, at den grønne omstilling understøtter vækst og velfærd.
Her mener vi, at meddelelsen sætter rammen for en god samlet vision, der har rod i vigtige overordnede principper om bl.a. energieffektivitet først, sundhed og digitalisering. Det har vi også peget på i denne rapport, som BL i regi af sit formandskab for NBO-Housing Nordic har afleveret til boligministeren forud for de nordiske bygge- og boligministres møde i september.
På nuværende tidspunkt noterer BL en række positive elementer i meddelelsen, men også en række elementer, som BL kan være bekymrede for kan have negativ indflydelse på den sociale bæredygtighed.
De positive elementer
BL finder det positivt, at Kommissionen vil oprette enklere, klarere og lettere anvendelige stats-støtteregler for renovering af bygninger, især i boligsektoren, herunder den almene boligsektor. Der er i den grad behov for, at EU’s statsstøttereglerne revideres på en måde, der sikrer de enkeltes landes kompetence til at definere tjenesteydelser af almindelige økonomisk interesse (SGEI) på en måde, så der nationalt og lokalt kan udvikles og realiseres boligpolitiske hensyn, herunder renoveringer, på en måde, der leverer hurtige og fleksible løsninger for borgerne og beboerne.
BL hilser også den innovative tilgang med hensyn til områdebaserede interventioner velkommen under A European Affordable Housing Initiatives velkommen, som skal understøtte 100 fyrtårns-projekter, der skal mobilisere tværsektorielle partnerskaber i en innovativ renoveringstilgang, hvor renoveringen kan fungere som løftestang for et bæredygtigt løft af et helt område, økonomisk, socialt og klimamæssigt.
I den forbindelse er det vores håb, at det vil blive muligt at arbejde mere fleksibelt med EU’s udbudsregler sådan, at de 100 fyrtårnsprojekter også kan fungere som en slags pilotprojekter på, hvordan man i forbindelse med store renoveringsprojekter i almene boligområder (social housing) kan levere endnu bedre resultater for individer og samfund.
Her har den almene sektor mange gode eksempler, erfaringer og skaleringsmuligheder, som vi kan byde ind med fra dansk side, og vi håber meget, at regeringen vil indgå i en aktiv dialog med Kommissionen om, at en eller flere af de 100 fyrtårnsprojekter kan ske i Danmark. Her er der også gode muligheder for synergi med den nyligt oprettede Erhvervsklynge for byggeri – og anlæg.
Sidst er vi positive overfor styrket fokus på muligheder og potentialer i digitalisering som en driver af bæredygtighed i byggesektoren. I den almene sektor pågår der et stort arbejde i øjeblikket med at digitalisere den almene bygningsmasse, så der fås et fuldt, digitalt overblik over bygningernes tilstand, herunder energimærkning - ligesom der arbejdes med inddragelse af private grønne investeringsmidler. Dette arbejde ønskes også kobles til EU-taksonomien.
Vi opfordrer i øvrigt til, at man fra dansk side tænker det nordiske samarbejde i Nordisk Ministerråd ind i det danske EU-arbejde i forhold til det videre arbejde med udmøntningen af Renovation Wave. De nordiske ministre har senest i september besluttet at styrke det nordiske samarbejde om en grønnere og bolig- og byggesektor, herunder også fx ift. byggevaredirektivet.
Vi bidrager meget gerne med vores erfaringer ift. Kommissionens videre arbejde.
De bekymrende elementer
BL er bekymret for bl.a. nogle af de forslag i meddelelsen, som vedrører kommende, nye energikrav, herunder minimumsstandarder, som ikke bør undergrave eksisterende krav og forpligtelser på nationalt plan.
Det vedrører fx forslag til indførelse af bindende minimumsstandarder for energieffektivitet, krav om minimumsandel af vedvarende energi i bygninger og certificeringer.
De almene boliger huser nogle af de mest udsatte i Danmark, og det er vigtigt, at energikrav altid er balanceret ud fra sociale hensyn, og i sidste ende har fokus på at skabe reel værdi for beboerne. Udgangspunktet for renoveringer af de almene boliger er af samme årsag, at de sker ud fra et totaløkonomisk princip.
De enkelte forslag vil BL følge i udmøntningen af meddelelsen i den konkrete lovgivning og løbende give vores bemærkninger til.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør