Formålet med bekendtgørelsen er at konsekvensrette som følge af ændringer i bekendtgørelse om Håndbog for Energikonsulenter samt anden lovgivning. Derudover er formålet at slette muligheden for at udarbejde energimærkning efter ’målt forbrug’.
Høringssvar
Energimærkning af bygninger
BL – Danmarks Almene Boliger har den 17. januar 2023 modtaget høring af bekendtgørelse om energimærkning af bygninger og bekendtgørelse om håndbog for energikonsulenter.
BL takker herfor og har følgende bemærkninger til høringen:
Overordnet finder BL det positivt, at der med forslaget bliver foretaget en række præciseringer i bekendtgørelse og håndbog, som tidligere har givet anledning til fortolkningstvivl. Enkelte steder i bekendtgørelsen finder vi det hensigtsmæssigt med yderligere præciseringer.
Bemærkninger til bekendtgørelsen
BL opfordrer til, at der ved § 5, nr. 5 præciseres, hvad der udgør ’væsentlige mangler’.
Ligeledes opfordrer BL til, at det ved § 15, stk. 3 præciseres, hvad der udgør ’væsentligt omfang’. Styrelsen har tidligere udtalt, at væsentligt omfang er en ændring af bygningens energimæssige ydeevne på 10 % eller derover.
Forslaget fjerner muligheden i § 12 for at udarbejde energimærkning efter metoden ’målt forbrug’. Baggrunden er, at metoden indtil videre ikke har været særlig anvendt. Landsbyggefonden vil i 2023 lancere Det Centrale Almene Regnskabsregister (DCAR), som er et nyt indberetningssystem. Indberetningssystemet vil også komme til at indeholde oplysninger om boligorganisationernes energiforbrug. Det vil derfor være meget uhensigtsmæssigt at fjerne muligheden for at udarbejde energimærkninger efter målt forbrug, nu hvor metoden forventes at blive efterspurgt.
Bemærkninger til håndbogen
BL finder det positivt, at der sker en række præciseringer i håndbogen, f.eks. præciseringen i afsnit 4.6.5 af, hvad der udgør en ’åben forbindelse’.
BL bakker ligeledes op om, at tabel 4.7.2.1 ”Brændværdier og CO2 emissionsfaktorer” fjernes, og der i håndbogens kap. 1.4. indsættes en henvisning til HBemo.dk, hvor emissionsfaktorenerne vil kunne findes. Dette vil betyde, at opdateringer vil kunne ske hurtigere og mere smidigt end ved en revision af bekendtgørelsen.
BL er bekendt med, at bekendtgørelsens § 5, stk. 1, nr. 3 i praksis har givet anledning til fortolkningstvivl. BL opfordrer derfor til, at bestemmelsen illustreres med nogle eksempler i håndbogen.
BL bakker op om ændringen vedrørende standardværdier for drift af ventilationsanlæg i afsnit 4.7.6.3-5., som indtil nu har været urealistisk høje.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør