Skip to main content Skip to footer

Beredskab – i en ny risikotid

Danmark står i en mere usikker tid med risiko for cyberangreb, strømafbrydelser og ekstremt vejr. Det udfordrer både samfundet og driften i de almene boligorganisationer. BL arbejder for de bedst mulige rammer for den almene boligsektor i tilfælde af kriser og har samlet gode råd, viden og værktøjer til planlægning og beredskab i boligorganisationerne.

Q&A: Beredskabsansvar og beredskabsplaner

Boligorganisationer har ikke et formelt ansvar for samfundets beredskab, men de har pligt til at sikre forsvarlig drift og vedligeholdelse af deres ejendomme. Nedenfor kan du læse mere om de juridiske rammer, ansvarsfordelingen mellem myndigheder og boligorganisationer samt reglerne for beredskabsplaner og drift.

Det overordnede ansvar for samfundets beredskab ligger hos Staten, regionerne og kommunerne, og ikke hos de almene boligorganisationer. Nationalt fastlægger Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab de overordnede strategier, mens Styrelsen for Samfundssikkerhed kortlægger risici og rådgiver myndigheder. Beredskabsstyrelsen står for den operative indsats og uddannelse af frivillige. Regionerne har ansvaret for sundhedsberedskabet, mens kommunerne håndterer den lokale indsats – fx evakuering, nødcentre og kritiske velfærdstjenester i krisesituationer.

Boligorganisationerne har ikke et lovfæstet ansvar for samfundsberedskab, men de har en overordnet forpligtelse til at sikre forsvarlig og effektiv drift af boligorganisationen og dens afdelinger, hvilket fremgår af Lov om almene boliger § 6 a. Boligorganisationerne skal desuden drage omsorg for, at de almene boligafdelinger er økonomisk og socialt velfungerende og fysisk fremstår i god og tidssvarende standard, jf. Lov om almene boliger § 6 b. Dette indebærer, at boligorganisationen har et ansvar for at sikre sig, at afdelingerne til enhver tid er tilstrækkeligt vedligeholdt og er attraktive at bo i. Vedligeholdelsesforpligtelsen følger også af Lov om leje af almene § 24, hvor det blandt andet fremgår, at ”Udlejeren skal holde ejendommen og det lejde forsvarligt ved lige. Alle indretninger i ejendommen, herunder til afløb og til forsyning med elektricitet, gas, vand og varme, skal holdes i god og brugbar stand”. 

Herudover skal boligorganisationen være opmærksomme på, at der kan være indgået f.eks. erhvervslejekontrakter eller aftaler med kommunen, som konkret pålægger boligorganisationen et udvidet ansvar.

Ved siden af den almene lovgivning er der andre lovmæssige forpligtelser, som en almen boligorganisation som virksomhed og bygningsejer skal overholde. På området for brandberedskab stiller bygningsreglementet nærmere beskrevne krav til dokumentation for drift, kontrol og vedligeholdelse. Forpligtelsens omfang afhænger af bygningens alder og omfanget af brandtekniske installationer. 

I forhold til IT-beredskab fastsætter databeskyttelsesforordningen krav til beskyttelse af personoplysninger, som indebærer, at tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger hos boligorganisationen skal stå mål med følsomheden af data og behandlingens karakter.

Nej, helt overordnet fastsætter lovgivningen ikke direkte krav til boligorganisationerne om at udarbejde egentlige beredskabsplaner. Boligorganisationens overordnede ansvar for at sikre forsvarlig drift indebærer dog, at boligorganisationerne er nødt til at fastsætte procedurer for håndteringen af den daglige drift, herunder økonomi, bygningsvedligeholdelse mv. Dette fremgår også af Bekendtgørelse om drift af almene boliger m.v. § 13, stk. 5, som siger, at ”Boligorganisationens bestyrelsen skal påse, at der foreligger skriftlige forretningsgange på alle væsentlige driftsområder i boligorganisationen”.

Driftsbekendtgørelsen nævner dog ikke specifikt beredskabsplaner, og bestemmelsen kan nok formentlig ikke udstrækkes til at omfatte en formel juridisk forpligtelse til at udarbejde egentlige beredskabsplaner. Omvendt må det dog konkluderes, at når trusselsbilledet ændrer sig, og risikoen for kriser, som påvirker driften, bliver større, så bliver det relevant for boligorganisationerne at udarbejde procedurer for håndtering. 

Emnebank

Find skabeloner og eksempler, der kan støtte i arbejdet med beredskab og planlægning via emnebanken nedenfor.

Risici- og sårbarheder

Den sikkerhedspolitiske situation i Europa og mere ekstreme vejrhændelser driver udviklingen i et mere komplekst og alvorligt trusselsbillede end tidligere. Se rapporten “Det Nationale Risikobillede 2025' fra Styrelsen for Samfundssikkerhed og få samtidig et målrettet overblik over centrale risici og sårbarheder for den almene boligsektor – herunder de forhold, der kan påvirke drift, beboere og beredskab i de kommende år.

Beredskabsplanlægning

En krise, et cyberangreb, et forsyningskædebrud eller et strømsvigt kommer aldrig belejligt. Ved at være beredt beskytter I jeres boligorganisation. Find en række værktøjer, skabeloner og eksempler, der kan støtte i arbejdet med beredskab og planlægning – fra risikovurdering til kommunikation i kriser. 

Lokalt naboberedskab

Boligorganisationerne har ikke et formelt ansvar for beboernes beredskab, men de kan spille en vigtig rolle i at styrke tryghed og naboskab i hverdagen. Her kan du finde inspiration til, hvordan lokale fællesskaber kan bidrage til et stærkere naboberedskab – i samarbejde med kommunen og øvrige aktører.