Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Bekendtgørelse om puljer til etablering af særligt billige boliger og midlertidig nedsættelse af huslejen

Lovændring om etablering af fonden for blandede byer og Landsbyggefondens driftsstøtte m.v. (vedtaget den 9. juni 2022) indeholder initiativer til at fremme byggeriet af billige almene boliger med støtte fra fonden for blandede byer. Nærmere regler om fordeling af to puljer fastsættes i bekendtgørelse om engangstilskud til etablering af særligt billige almene familieboliger og tilskud til midlertidig nedsættelse af huslejen i almene familieboliger til boligsøgende med et akut boligbehov og en lav betalingsevne. Fælles for puljerne er, at der skal foreligge en plan for bekæmpelse af hjemløshed.

Oprettet: onsdag den 8. juni 2022
Opdateret: onsdag den 12. juni 2024
Sideansvarlig: Mette Nørgaard Larsen

BL – Danmarks Almene Boliger har den 11. maj 2022 modtaget høring over udkast til bekendtgørelse om engangstilskud til etablering af særligt billige almene familieboliger og tilskud til midlertidig nedsættelse af huslejen i almene familieboliger til boligsøgende med et akut boligbehov og lav betalingsevne.

Vi takker herfor og har følgende bemærkninger til høringen:

Bekendtgørelsen handler om fordelingen af to puljer – fordeling af midlerne til etablering af særligt billige boliger og fordeling af midlerne til midlertidig nedsættelse af huslejen.

Fælles for de to puljer er, at der skal foreligge en plan for bekæmpelse af hjemløsehed, herunder om tilvejebringelse af et passende udbud af boliger til borgere i hjemløshed og om aftaler om kommunal anvisning. I bekendtgørelsen henvises der flere steder til et bilag 1 vedrørende denne plan. Dette bilag er ikke medsendt i høringen, hvorfor BL tager forbehold for evt. forhold, som alene måtte være beskrevet i planen. BL ser frem til at indgå samarbejdsaftaler med de kommuner, som ikke i forvejen har en sådan aftale.

Bekendtgørelserne er sendt i høring, før selve det lovforslag, der danner grundlag, er vedtaget. Aktuelt ses flere ændringsforslag, og kun 2. behandlingen forventes afsluttet, før fristen for denne høring udløber. BL tager forbehold for de konsekvenser, som måtte følge af eventuelle ændringer i selve lovgivningen.

Fordelingen af midler til etablering af særligt billige boliger
Det fremgår af bekendtgørelsens § 2, at midlerne til etablering af særligt billige boliger hvert år fordeles på regionsniveau ud fra fordelingen af borger i hjemløshed iflg. nyeste hjemløsetælling. Kommunerne kan første gang søge i perioden 1. juli 2022 til 30. november 2022, men første tildeling finder sted allerede inden udgangen af september.

Aktuelt er det alene antallet af hjemløsetællingen fra februar 2019, der er tilgængeligt. Det forventes at VIVE offentliggør opdaterede tal fra den tælling, der blev gennemført i februar 2022, i løbet af august 2022. Det forekommer derfor, at ansøgningsperioden indledes på et meget tidligt tidspunkt. Det kunne være hensigtsmæssigt at afvente, at tallene for 2022-tællingen blev offentliggjort, således at man arbejder ud fra samme opgørelse i ansøgning og i afgørelse af ansøgninger.

BL bemærker, at man tildeler midler første gang, før ansøgningsfristen er overskredet. BL forudsætter, at ministeriet vil finde balance i tildelingen, således at midlerne fordeles ud fra behov snarere end ud fra ansøgningstidspunkt.

BL bemærker også, at der ikke ift. fordeling af midlerne til etablering af særligt billige boliger på de fem regioner lægges vægt på fordelingen af meget billige boliger i de fem regioner. Det ser ud til, at antallet af familieboliger med en husleje under 3.500 kr. uden for udsatte områder alene vægtes i forhold til den enkelte kommune, men ikke i forhold til regionsfordelingen af midlerne.

I bekendtgørelsens § 13 er det fastlagt, at der ikke kan gives støtte til boliger, hvor det samlede byggeris pris overskrider maksimumbeløbet. Såfremt et af de fremsatte ændringsforslag til lovforslaget om fonden for blandede byer vedtages, bør denne bestemmelse revideres. Man bør samtidig tage stilling til, hvad man skal gøre i tilfælde, hvor alle planer har været at holde byggeriet under maksimumbeløbet, men hvor stigende materialepriser har ført til en overskridelse.

Fordeling af midlerne til midlertidig nedsættelse af huslejen
Tilskudsmidlerne til midlertidig nedsættelse af huslejen har en anden ansøgningsperiode end beløbet til etablering af særligt billige boliger – nemlig 1. juli til 31. september 2022. Midlerne fordeles i denne ordning først efter, at ansøgningsfristen er udløbet.

Tilskuddets størrelse/boligens husleje
I den politiske aftale om aftale om etablering af fonden for blandede byer er det målet, at huslejen i tilskudsboligerne nedbringes til 3.500 kr. Men i både den foreslåede lovbestemmelse i almenboliglovens § 98 f, stk. 5 og i bekendtgørelsen § 16 ydes et fast tilskud på 15.000 kr. (2021-niveau) til de konkrete boliger, altså 1.250 kr. pr. bolig pr. md. Med den udmøntning af aftaletesten vil det ikke være alle boliger i ordningen, der når ned på 3.500 kr. i husleje pr. måned, selv om nogle boliger vil få et lidt lavere niveau. Det er BL’s opfattelse, at det lave huslejeniveau i aftaleteksten vil være helt afgørende for mange borgere i hjemløshed. Med de nuværende ydelsesniveauer kan også blot få hundrede kroner pr. måned være helt afgørende for muligheden for at fastholde boligen.

Til gengæld forekommer det mærkværdigt, at der lægges så snævre rammer for huslejeintervallet for de boliger, der må benyttes i ordningen. Med den aktuelle beløbsgrænse på 4.500-5.000 kr. udelukkes brug af boliger til fx 3.900 kr., hvor blot et mindre tilskud kunne gøre det muligt at anvise boligen til en borger i hjemløshed. Der bør også ses på fleksibiliteten i ordningen ift. unge i hjemløshed med meget lave ydelser, fx skoleydelse for FGU-elever. Her kunne en ungdomsbolig med et beskedent tilskud være en relevant mulighed, men der vil så være behov for tilskud, der kan sikre et huslejeniveau, som er lavere end 3.500 kr. En løsning kunne være at fastholde tilskuddet på de 15.000 kr. pr. år, men give mere fleksibilitet ift. hvad boligens reelle husleje og type.

Overordnet set må det væsentligste hensyn være, at boligerne kan benyttes af borgere, der i dag er hjemløse, så de bidrager til løsningen af hjemløseproblematikken. Det bør være et væsentligt hensyn, at tilskuddet fastsættes, så der er sikkerhed for, at boligen kan fastholdes, så unødige udsættelser forebygges.

BL bemærker i øvrigt, at der ikke ved fastlæggelse af beløbsgrænserne for, hvilke boliger der kan opnå tilskud, er taget stilling til, hvorvidt evt. individuelle tilskud som følge af råderetsarbejder skal indregnes.

Udbetaling af tilskud til boligorganisationen
Tilskuddet skal udbetales fra Udbetaling Danmark til boligorganisationen bagudrettet pr. kvartal.

BL foreslår, at tilskuddet i stedet udbetales pr. måned på samme måde som boligstøtte.
Så vidt BL er orienteret har Udbetaling Danmark kendskab til såvel ind- som udflytningsdato, idet disse datoer også benyttes i forbindelse med udbetaling af boligstøtte.

Genudlejning
Det fremgår af bekendtgørelsen, at tilskuddet er bundet til boligen, og dermed kan overføres til en ny lejer i den resterende tilskudsperiode, hvis den oprindelige lejer fraflytter inden for 2 år. Den oprindelige ramme på en maksimal tilskudsperiode på 9 år fastholdes dog.

Dette betyder, at en evt. ny lejer får en noget kortere periode med fuldt tilskud, hvis vedkommende overtager en tilskudsbolig på et senere tidspunkt.

De kommuner, som får mulighed for at benytte ordningen, bør være meget bevidste om den enkelte borgers tilskudsperioder, så der undgås risici for udsættelse.

Ordningen forudsætter, at boligen på ny anvises af kommunen, hvis en oprindelig lejer med tilskud fraflytter. Ordningen forudsætter således, at der indgås aftale mellem boligorganisation og kommune om muligheden for genanvisning, hvis boligen opsiges af den oprindelige lejer inden for 2 år.

BL vil dog gøre opmærksom på, at det ofte er uhensigtsmæssigt i regi af Housing First- metoden, at hjemløshedsproblemstillingen kan være kendt for omgivelserne alene ud fra boligens placering, fx når samme bolig løbende alene anvises til borgere i hjemløshed. Det overordnede hensyn er, at borgeren skal have mulighed for at blive integreret i afdelingen uden at omgivelserne forhånd har kendskab til de nærmere omstændigheder.

BL antager, at i det omfang der opstår tomgangsleje mellem oprindelig lejer og ny lejer med tilskud, begge anvist af kommunen, så har kommunen tomgangsansvaret for den reelle husleje, og ikke blot for det reducerede beløb. Kommunen må have det fulde ansvar for evt. tomgangsperioder, hvis kommunen automatisk har anvisningsret til genudlejningen ved opsigelser inden for de første 2 år. Spørgsmålet er, om tilskudsperioden i så fald kan forlænges for den nye lejer, fordi det totale tilskudsbeløb ellers ikke opbruges.

Opsøgende indsats – herunder beskæftigelsesindsats
Bekendtgørelsen omhandler alene tilskudsordninger, og det har tidligere været oplyst, at bestemmelser fra aftaleteksten om opsøgende indsatser først vil blive fremsat som lov i foråret 2023.

BL finder det bekymrende, at der ikke samtidig med muligheden for at yde midlertidige huslejetilskud, fastlægges planer for den kommunale indsats fx i form af fastlæggelse og udførsel af planer for, hvordan lejeren skal opnå bedre betalingsevne i tilskudsperioden. Det kunne være planer for beskæftigelsesindsatser, uddannelse eller efteruddannelse, misbrugsbehandling, opsøgende støtteforanstaltninger mv.

Indberetning
I bekendtgørelsens § 18 stk. 3 fastlægges det, at boligorganisationerne hvert år skal sende opgørelse til Udbetaling Danmark over det antal måneder, den enkelte bolig har været udlejet. En sådan opgørelse kan være ganske ressourcekrævende, og så vidt BL er orienteret, har Udbetaling Danmark i forvejen oplysninger om indflytnings- og udflytningsdato. Det vil naturligvis alene være lejere med bevilget tilskud, som får adgang til tilskuddet.

Det vil være væsentligt at forebygge, at boligorganisationerne bliver pålagt tab, såfremt Udbetaling Danmark ikke ønsker at udbetale tilskud til en lejer. I så fald må udestående udgift dækkes af den kommune, som har anvist borgeren til en bolig med tilskud, men hvor der efter Udbetaling Danmarks vurdering ikke vil være grundlag for udbetaling af tilskud.

BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.


Med venlig hilsen

Bent Madsen
Adm. direktør