Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg

Bekendtgørelsen gennemfører dele af klimaaftale for energi og industri mv. 2020 af 22. juni 2020. Ændringerne består af godkendelse af fjernvarmeprojekter uden sammenligning med fossile alternativer.

Oprettet: mandag den 2. november 2020
Opdateret: onsdag den 12. juni 2024
Sideansvarlig: Mette Nørgaard Larsen

BL – Danmarks Almene Boliger har den 6. oktober 2020 modtaget høring over udkast til bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg.

Høringen giver anledning til følgende bemærkninger: 

Naturgasopvarmning af de almene boliger

7 pct. af opvarmningen i de almene boliger udgøres af naturgas, primært i form af lokale fyr og særligt blokvarmecentraler i række- og kædehuse samt etageejendomme. Samlet drejer dette sig i runde tal om 40.000 boliger.

Ved at give mulighed for at konvertere til blokvarme på eldrevne varmepumper kan beboerne i de almene boliger gives en tiltrængt mulighed for en direkte økonomisk besparelse på varmeregningen i disse almene boliger.

Ifølge beregninger fra Copenhagen Economics (CE) kan den gennemsnitlige opvarmningspris for en almen bolig, opvarmet via naturgas, i dag således opgøres til ca. 4.300 kroner årligt for en bolig på 76 m2. Dette tal forventes at stige til ca. 4.500 kroner i 2030, alt afhængig af om der er behov for reinvestering i naturgasfyret eller ej.

Hvis der blev skiftet til eldrevne varmepumper, vil opvarmningsprisen falde til ca. 2.300 kroner årligt for samme bolig, blandt andet grundet drift fra den billige strøm, høj energieffektivitet for varmepumper og de nylige afgiftsnedsættelser på el til opvarmning.

Nuværende begrænsninger i relation til projektbekendtgørelsen

De færreste almene boliger med naturgasopvarmning har eget naturgasfyr. De opvarmes derimod af såkaldte blokvarmecentraler, som i essensen er ”små lokale fjernvarmeværker”, der distribuerer varmen til begrænsede parcel- eller rækkehusområder eller klynger af etageejendomme. Sådanne blokvarmecentraler er omfattet af lov om varmeforsyning § 22.

Den nuværende bekendtgørelse om godkendelse af projekter for kollektive varmeforsyningsanlæg § 22, stk. 1 forhindrer imidlertid omlægningen af blokvarmeanlæg i naturgasområder fra naturgas til eldrevne varmepumper:

§ 22, stk. 1: Ved projekter for blokvarmecentraler, der er beliggende i et område, der er godkendt til individuel naturgasforsyning, kan kommunalbestyrelsen kun godkende projektet, hvis blokvarmecentralen forsynes med naturgas. Dette gælder dog ikke, hvis anlægget indrettes som kraftvarmeanlæg.”

Som det fremgår, er disse blokvarmeanlæg også i almene boliger bundet til naturgas, om end der lægges op til bortskaffelse af aftagepligten med høringsudkastet.

Bortfald af aftagepligten er ikke tilstrækkelig

Høringsudkastet lægger op til bortskaffelse af aftagepligten, men tilslutnings- og forblivelsespligten fastholdes - også for eldrevne blokvarmeanlæg i almene boliger.

Det medfører, at almene boliger med blokvarme, som måtte vælge at omlægge fra naturgasfyret blokvarme til eldrevne varmepumper, stadigvæk vil været forpligtet til de faste omkostninger til gasnettet grundet forblivelsespligten. Disse faste omkostninger udgør typisk mellem 30 og op til 70 pct. af den samlede varmeomkostning for naturgas, jf. HOFORs og Vestforbrænding prisblad for 2020.

Dette risikerer at gøre varmepumper lige så dyre, eller potentielt dyrere, end at fortsætte med naturgas til opvarmning.

Dermed fjernes de økonomiske incitamenter til den grønne omstilling, og omkostningerne fra forblivelsespligten underminer dermed også de samfundsmæssige betingelser for omlægning.

Høringsudkastet lægger op til regulering, der ikke harmonerer med EU’s VE-direktiv

Jf. høringsudkastet af d. 2. oktober 2020, som indeholder bortfald af aftagepligten i individuelle naturgasområder, er det anført i indledningen, at:

Kommunalbestyrelsen kan fremover godkende projekter, der anvender alle energiformer og brændsler for disse blokvarmecentraler”.

Dermed lægges der op til, at kommunalbestyrelsen kan afvise projekter for blokvarmecentraler uanset brændselsform. Dette står dermed i modstrid med hensigtserklæringen i EU’s Vedvarende Energidirektiv, kapitel 22, og som det fremgår af høringsbrevet hvor i styrelsen skriver:

En modernisering af aftagepligten til fjernvarme skal samtidig sikre Danmarks implementering af VE-direktivets artikel 22, som indeholder en forpligtelse til at sikre VE-fællesskabers ret til bl.a. at producere, forbruge, lagre og sælge vedvarende energi uden unødige reguleringsmæssige og administrative hindringer.

Forskellen ligger i, at kommunen kan godkende projekter til blokvarmepumper, jf. høringsudkastet, mens der i EU-direktivet står, at beboerne bør have ret til at frakoble sig varmetjenesten, og at kommunerne dermed skal godkende projektet, hvis der skiftes til mere effektive varmesystemer.

Det samme gør sig gældende i forhold til følgende formulering i høringsudkastet:

Endvidere kan kommunalbestyrelsen beslutte, at aftagepligten ikke finder anvendelse for blokvarmecentraler i et konkret fjernvarmenet, hvis der er enighed med den eller de kollektive varmeforsyningsanlæg i nettet”.

Det betyder at de lokale fjernvarmeselskaber kan modsætte sig forbrugernes ønsker om en mere klimavenlig fjernvarme, hvilket netop ikke er hensigten med EU’s VE-direktiv.

BL anbefaler

BL anbefaler, at den fulde naturgasbinding bortskaffes inklusive tilslutnings- og forblivelsespligt til blokvarme i almene boliger. Dette vil medføre både CO2-besparelser og væsentlige besparelser på opvarmning i de almene boliger.

Ved behov for uddybning af ovenstående kan teknisk konsulent, Mikkel Jungshoved, kontaktes på mail mju@bl.dk.

 

Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør