Teknik- og Miljøudvalget har på baggrund af en revision af retningslinjerne for altaner udstedt nye retningslinjer, der skal sikre en bevaring af kvaliteten i bygningsmassen i København samt fastholde kvaliteter i byens arkitektoniske udtryk.
Høringssvar
Nye retningslinjer for altaner i Københavns Kommune
BL har den 20. oktober 2020 modtaget høring over forslag til nye retningslinjer for altaner i Københavns Kommune.
BL er medlemsorganisation for mere end 50.000 almene familieboliger, ældreboliger og ungdomsboliger i Københavns Kommune. Det forpligter, og de almene boliger bidrager til en lang række områder i byens udvikling i forhold til opførsel, renovering, drift og administration af almene boliger og boligområder, men også i forhold til arbejde med fællesskab, trivsel, livskvalitet i de almene boligområder.
BL har med dette udgangspunkt følgende bemærkninger til forslaget:
Reglerne har god intention
BL finder det positivt, at der er retningslinjer for opsætning af altaner, og at disse retningslinjer skal sikre en bevaring af kvaliteten i bygningsmassen i København samt fastholde kvaliteter i byens arkitektoniske udtryk.
Samtidig er det positivt, at Teknik- og Miljøudvalget ønsker at gøre det mere overskueligt at få godkendt altanprojekter i København, og at retningslinjerne for altanernes udformning tager højde for, hvor meget altanen vil påvirke naboers lysindfald, og at retningslinjerne værner om mindre boligers lysindfald og udsyn.
Reglerne er for snævre og for restriktive
Retningslinjerne for altaner opleves dog også som meget detaljerede og som meget snævre rammer at arbejde indenfor i de konkrete altanprojekter. Med de snævre retningslinjer for krav til størrelse, placering og udformning af altaner i København vil det i mange bebyggelser blive særdeles vanskeligt at opføre altaner. Retningslinjerne er desuden meget restriktive og særligt på facader mod gaden vil det være ganske vanskeligt at opsætte altaner. Altaner vil således fremover i København være henvist til gårdene, hvor retningslinjerne tillige er blevet mere restriktive.
Det vil være hensigtsmæssigt, hvis der er mulighed for, at kommunen kan give dispensation for flere af reglerne, hvis lokale og sociale forhold taler for det, eller hvis reglen ikke har indbygget fleksibilitet, såsom f.eks. at der ikke kan etableres altaner mod gaden på bygninger, der er opført før år 1920 eller de på forhånd definerede præcise bredder og længder på altaner i forhold til lysindfald.
BL opfordrer derfor til, at der i regelsættes kan gives dispensation, når der ellers er lokale forhold, der taler for at kunne fravige ovennævnte regler om opsætning af altaner.
Altaner skaber velvære og et dynamisk byliv
En altan tilbyder et lille uderum i direkte forlængelse af boligen, og det er for mange beboere af meget stor værdi. En værdi i byrummet, som det i BL’s optik er vigtigt også at fastholde. Altaner kan bidrage til boligernes oplevede kvalitet, beboernes livskvalitet og til den byudvikling, hvor der opstår sociale fællesskaber på tværs af boliger og udearealer via uderummet på altanerne.
BL opfordrer til, at dette potentiale også indgår i kommunens vurdering som et væsentligt parameter, når kommunen behandler en ansøgning om opsætning af altaner.
BL opfordrer desuden til, at kommunen genovervejer nødvendigheden af de yderligere restriktioner og stramninger i de tilfælde, hvor det ikke handler om gener for naboer eller sikkerhed, men i store træk om æstetik.
Omfattende regler koster tid
Endeligt finder BL det bekymrende, at de omfattende og meget detaljerede retningslinjer for altaner lægger op til omfattende individuel sagsbehandling, der kan give lange sagsbehandlingsprocesser og individuel vurdering af ansøgninger om altaner, som jo netop ikke er Teknik- og Miljøudvalgets intention. Det kan dermed betyde forsinkede byggesager, som ligeledes kan fordyre opsætning af altaner unødigt.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør