Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Ny bekendtgørelse om skæve boliger

I den nye ’bekendtgørelse om etablering af almene boliger til særligt udsatte grupper’ (skæve boliger) er der bl.a. flere midler til etablering og renovering af boliger samt forlænget tilskud til social vicevært.

Oprettet: fredag den 20. juni 2025
Sideansvarlig: Susan Fiil Præstegaard

BL – Danmarks Almene Boliger har den 2. juni 2025 modtaget høring over udkast til ny bekendtgørelse om etablering af almene boliger til særligt udsatte grupper (skæve boliger) og bekendtgørelse om drift af almene boliger til særligt udsatte grupper.

BL finder det positivt, at den statslige støtte til en social vicevært i tilknytning til boligerne udvides fra de nuværende 3 år til 5 år. Den sociale vicevært er helt afgørende for at støtte beboerne og deres fællesskab i boligerne. Det er også væsentligt, at den sociale vicevært forankres i den kommunale drift efter udløbet af det statslige tilskud.

Det er tilsvarende positivt, at fleksibiliteten i ordningen øges, ved at der både kan laves mindre og søges dispensation til større projekter.

BL finder § 4, stk. 4 for kategorisk. Her fremgår det, at anvisningsretten i eksisterende boliger udøves af tilsagnsmodtager. Tilsagnsmodtager kan være en kommune, en selvejende institution eller en almen boligorganisation, og bestemmelsen bliver derfor svær at forstå. Der bør i stedet stå: ” Anvisningsretten for boliger etableret efter de hidtidige regler om skæve boliger følger de aftaler, der er indgået. Stk. 2 og 3 gælder også i disse tilfælde.”

I § 7 fastlægges tilskuddet som et engangsbeløb på op til 500.000 kr. I den nuværende bekendtgørelse er tilskuddet 500.000 kr. i hovedstadskommunerne og lavere i øvrige kommuner. For de øvrige kommuner vil der være mulighed for et øget tilskud, mens det fastholdes på samme niveau siden den tidligere bekendtgørelse. Byggeomkostningerne er steget voldsomt i den mellemliggende perioder, og der kunne derfor være behov for en generel regulering af tilskuddet og en samtidig indeksregulering fremover. Dette vil kunne understøtte, at huslejen ikke bliver for høj for målgruppen. Ikke mindst i en situation, hvor vi imødeser, at mange i målgruppen vil få en lavere ydelse, når kontanthjælpsreformen træder i kraft den 1. juli 2025.

§ 24 tager stilling til situationer, hvor der ikke ses et behov for de skæve boliger, og derfor ses på løsninger som salg eller nedrivning. Det kunne være hensigtsmæssigt, om man samtidig overvejede muligheden for, at boligerne kunne ommærkes til fx ungdomsboliger, hvis der ikke længere ses et behov for skæve boliger.

Det kunne desuden være hensigtsmæssigt, hvis boligtypen fik sin egen mærkning, så det var muligt løbende at konstatere kapaciteten på landsplan og i den enkelte kommune.

BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.


Med venlig hilsen

Bent Madsen
Adm. direktør