Beregningsbekendtgørelsen fastsætter bl.a. reglerne for, hvordan spildevandsforsyningsselskaberne skal beregne samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed, når et område skal forsynes med grundvandssænkende foranstaltninger, og der fastlægges i bekendtgørelsen en metode for beregning af samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed.
Høringssvar
Høring af bekendtgørelse om beregning af samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed ved forsyning af områder med grundvandssænkende foranstaltninger
BL – Danmarks Almene Boliger har den 7. oktober 2025 modtaget Høring af udkast til Bekendtgørelse om beregning af samfundsøkonomisk hensigtsmæssighed ved forsyning af områder med grundvandssænkende foranstaltninger.
BL støtter formålet med bekendtgørelsen om at sikre en samfundsøkonomisk og datadrevet prioritering af indsatser mod terrænnært grundvand i områder. Det er afgørende, at udpegningen målrettes områder med dokumenterede grundvandsudfordringer og bygger på et solidt fagligt datagrundlag.
Betydelig risiko for højt terrænnært grundvand i almene boligområder
Landsbyggefondens nye rapport Almen Klimakortlægning – klimaudfordringer i den almene boligsektor dokumenterer, at 67 % af de almene bygninger er placeret i områder med forhøjet risiko for påvirkning fra højtstående grundvand. Rapportens datagrundlag gør det muligt at identificere risici helt ned på bygningsniveau, hvilket giver et solidt, operationelt grundlag for prioritering af indsatser. BL er bekendt med Landsbyggefondens høringssvar og henviser hertil for en nærmere uddybning.
De almene boligområder omfatter ca. 92.000 bygninger, hvoraf mange er store, sammenhængende komplekser. De potentielle skader ved højt grundvand – fx på fundamenter, tekniske installationer og konstruktioner – kan være betydelige. Kollektive investeringer i grundvandssænkning i disse områder kan derfor give markante skalafordele og vil være samfundsøkonomisk hensigtsmæssige, fordi mange boliger kan beskyttes samlet. Endvidere har større almene boligområder ofte store grønne friarealer, hvilket kan være oplagte steder at se hen, når der skal laves foranstaltninger, særligt i ”bytætte” områder.
Hensyn til socialt og økonomisk sårbare beboere
De almene boliger huser samtidig en betydelig andel beboere med begrænsede økonomiske muligheder for egenfinansieret klimatilpasning. Ifølge Landsbyggefondens beboerstatistik er den gennemsnitlige husstandsindkomst i den almene sektor 47 % lavere end for befolkningen som helhed.
En kollektiv, forsyningsbaseret indsats sikrer solidariske løsninger på samfundsmæssige udfordringer, der er væsentlige for hele det danske samfund. På den baggrund bør det indgå i overvejelserne, at be-kendtgørelsen indeholder objektive udpegningskriterier, som også omfatter social og økonomisk sårbarhed i de berørte områder.
Afsluttende anbefaling
Som redegjort for ovenfor foreligger der et solidt analytisk grundlag for udfordringerne med terrænnært grundvand i de almene boligområder i form af Landsbyggefondens analyse. Mange af disse boligområder er typisk forholdsvis store, hvilket kan fremme samlede hensigtsmæssige løsninger, og endelig er den økonomiske robusthed blandt de almene lejere mindre end i det omgivende samfund.
Disse forhold peger i retning af, at almene boligområder bør indgå som et strategisk første trin i udpegningen af områder til grundvandssænkende foranstaltninger. Dette vil sikre, at indsatsen målrettes de mest risikofyldte og samfundsøkonomisk fordelagtige områder – og samtidig fremme en socialt balanceret og ligelig klimatilpasning i tråd med både regeringens klimatilpasningsstrategi og forsyningslovens formål.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør