Skip to main content Skip to footer

Vidensblad

GDPR og persondata

Se bl.a. de grundlæggende principper vedrørende behandlingen af beboernes personoplysninger samt Datatilsynets syv vigtige trin til beskyttelse af persondata.

Oprettet: onsdag den 2. oktober 2024
Opdateret: mandag den 14. oktober 2024

Persondatalovgivningen handler bl.a. om, hvornår og hvilke oplysninger man må registrere. Det er relevant for almene boligorganisationer, særligt vedrørende behandlingen af beboernes personoplysninger

De grundlæggende principper er:

  • Personoplysninger skal behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i forhold til den registrerede.
  • Indsamlingen af personoplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og salige formål.
  • Oplysningerne skal være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til formålet med behandlingen.
  • Oplysningerne skal være korrekte og ajourførte, og man skal sikre, at urigtige oplysninger straks slettes eller berigtiges.
  • Oplysningerne skal opbevares på en måde, så det ikke er muligt at identificere de registrerede i et længere tidsrum, end det, der er nødvendigt ift. formålet. Hvor længe det er, afhænger af en helt konkret vurdering.
  • Oplysningerne skal behandles med tilstrækkelig sikkerhed, så der ikke sker uautoriseret eller ulovlig behandling eller tilintetgørelse ved passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger.

 

7 vigtige trin til beskyttelse af persondata

Datatilsynet beskriver 7 vigtige trin til beskyttelse af persondata:

  1. Skab overblik.
  2. Spørg jer selv ”hvorfor”?
  3. Husk at slette.
  4. Oplys om, at I behandler personoplysninger.
  5. Sørg for at have gode procedurer.
  6. Husk sikkerheden.
  7. Husk, at I også er ansvarlige, når I deler oplysninger.

Datatilsynet har til almene boligorganisationer udarbejdet denne specifikke vejledning om tv-overvågning.

BL har i samarbejde med et eksternt advokatfirma med speciale i persondata udarbejdet en del skabeloner og vejledninger for at sikre, at de almene boligorganisationer har et godt udgangspunkt for sikre overholdelse af de gældende regler om beskyttelse af persondata.

Som ansat i en almen boligorganisation kan du få adgang til BL's dokumenter og skabeloner vedrørende boligorganisationernes håndtering af persondata ved at logge ind på MitBL i BL's selvbetjening.

Hvis du har brug for et login, kan du kontakte BL på kursus@bl.dk.

Du kan alene få adgang til materialet, hvis du er ansat i en boligorganisation, der er medlem af BL.