
Fra bolig til hjem: Kompetenceudvikling af frontmedarbejdere
BL – Danmarks Almene Boliger tilbyder nu kompetenceudvikling gennem indsatsen ”Fra bolig til hjem”, hvor der er fokus på, hvordan man kan møde beboere, der har det svært på en hensigtsmæssig måde. Det kommer til gavn for beboeren der har det svært, for jer der møder dem, og for dem der bor omkring.
16. maj 2025
Hvorfor nu?
Den psykiske sårbarhed i Danmarks befolkning har været stigende gennem det seneste årti, og samtidigt huser den almene sektor forholdsvis flere borgere med psykiske lidelser end resten af samfundet.
Når man arbejder i en almene boligafdeling, og derfor med mennesker, vælger man ikke altid selv, hvad man møder i sit arbejde. Man kan blive tvunget til at forholde sig til noget uagtet om det er ens kerneopgave eller ej – det kan være en opfarende beboer, en beboer der klager over sin nabo, der skriger om natten eller en ældre beboer der tisser i sin opgang. Det kan være frustrerende og skabe utryghed i arbejdet og blandt andre beboere.
Her er det vigtigt, at man har den rette viden, så man bedre forstår, hvad det er man står overfor og samtidigt have de rigtige redskaber til at håndtere mødet og dermed hjælpe beboerne på rette vej og øge trivslen i hele afdelingen. Det styrker trygheden i arbejdet og arbejdsglæden, hvilket i sidste ende skaber bedre vilkår for kerneopgaven.
Derfor tilbyder vi nu kompetenceudvikling, så boligorganisationernes frontmedarbejdere får opdateret værktøjskassen, så den passer til arbejdet i de Danmarks almene boligafdelinger i 2025.
To forskellige tilbud
Vi ved, at jeres virkeligheder i landets almene boligafdelinger ser meget forskellige ud – det kan fx være:
- Størrelsen på jeres organisation
- Størrelsen på kommunen I samarbejder med
- Hvor I er placeret i landet
- Graden af sociale udfordringer I står overfor
- Organiseringen af driften
- Erfaringer med boligsocialt arbejde
Det betyder også, at vi vil have meget svært ved at lave et tilfredsstillende tilbud, der dækker de forskelligrettede behov, der kan være hos jer lokalt. Derfor har vi valgt en løsning, hvor I som organisation, kan vælge det tilbud, der matcher de ressourcer, forudsætninger og behov I har.
BASIS - Tryghed og tillid i mødet med beboer
Her tilbydes et kursus, hvor man får viden og redskaber til at håndtere mødet med beboere med diverse sociale og psykiske udfordringer. Der er fokus på, hvordan man kan arbejde med afsæt i sin egen rolle for at skabe de bedste vilkår for sikkerhed, tillid og tryghed i mødet med beboere.
Kurset bliver afholdt med hjælp fra social- og sundhedsfaglige undervisere, der har relevant viden om nogle af de typiske udfordringer I møder i jeres arbejde, når I møder beboere eller kommer i deres hjem.
TILPASSET – En del af det sociale beredskab
Her er det muligt at få lavet et skræddersyet forløb afholdt hos jer lokalt, såfremt der allerede er arbejdet med etablering eller styrkelse af socialt beredskab (læs mere her).
Den tilpassede udgave indeholder de samme elementer som basis-kurset, men involverer samtidigt arbejdet fra det sociale beredskab i undervisningen, så der tages afsæt i de tilgange, man arbejder med i kommunen.
Da der netop er en lokal kontekst at tage afsæt i arbejdes der med systemkendskab, opsporing og brobygning, hvor man implementerer de procedurer, der er blevet udviklet i arbejdet med det sociale beredskab.
Det kræver dog også en investering af jer som boligorganisation, da vi planlægger kursusdagene sammen med jer og det kan derfor forventes, at en tovholder hos jer skal afsætte 5-10timer til tilrettelæggelse af kurset.
Forløb: Tilpasset
-
Uge 0 - Afsæt
-
Uge 1 - Aftaler
-
Uge 2 - Undervisning
-
Uge 3 - Materialer
-
Uge 4 - Program
-
Uge 6-12 - Afvikling
Spørgsmål og svar
Kan alle boligorganisationer få et tilpasset tilbud?
Ja, men det kræver, at I har lavet en aftale med BL om at arbejde med jeres lokal sociale beredskab gennem "Fra bolig til hjem"-indsatsen
Se mere om socialt beredskab her
Lærer man noget om psykiske lidelser på kurserne?
Ja og nej. Vi har fokus på hvordan man selv som medarbejder agerer i mødet med beboere, der har det svært. Her vil der også være eksempler med beboere med psykiatriske diagnoser, hvorfor man vil få lidt indsigter heri. Det vil dog stadig være tilgangen, der vil være i fokus og ikke de enkelte diagnoser.
Er det kun relevant hvis vi har store udfordringer i vores afdelinger?
Kurserne er tilrettelagt, så de værktøjer man får med sig kan styrke ens kompetencer i at håndtere beboere, der har det svært. De kan dog med fordel anvendes generelt med henblik på at sikre en god dialog, godt bomiljø og et trygt arbejdsmiljø.
Kurserne er en del af indsatsen "Fra bolig til hjem" og er finansieret af midler fra SSA-reserven tildelt BL med henblik at styrke både kapacitet og praksis i den almene sektor, så flere borgere med hjemløseerfaring får støtte til at skabe og fastholde et hjem i en almen bolig.
Kan vi få et basiskursus ud lokalt?
Nej, vi har desværre ikke ressourcer til at tilbyde basiskurser udover dem, der er i kursuskalenderen.
Basiskurserne bliver afholdt i både København og Aarhus.
Hvor tit afholdes der basiskurser?
Som udgangspunkt afholdes der 2-4 basiskurser om året, alt efter hvor høj efterspørgsel der er på kurserne.
Hvorfor er det ikke muligt at lære noget om brobygning og systemkendskab på basiskurset?
Vi har valgt at prioritere mødet med beboerne og et fokus på trivsel, da det er svært at give generelle anvisninger, der overførbare til jeres lokale betingelser, da kommunerne er organiseret meget forskelligt og civilsamfundsorganisationernes tilstedeværelse ligeledes er forskellig fra område til område.
Hvis man ønsker at arbejde med det, bliver man nødt til at investere lidt mere tid i det og rekvirere et forløb om etablering eller styrkelse af socialt beredskab - se her.
Noget du er i tvivl om?
Hvis du stadig har ubesvarede spørgsmål angånde kompetenceudvikling af frontmedarbejdere, så send os en mail via linket her
Socialt beredskab
Hvad indebærer et socialt beredskab og hvordan kan jeres boligorganisation få hjælp til at etablere det eller arbejde med at styrke det?
Pulje til sociale viceværter
Her kan du finde alt hvad du skal vide om puljen til sociale viceværter, der skal arbejde med at sikre at personer med hjemløshedserfaringers vej fra bolig til hjem.