Skip to main content Skip to footer

Fra bolig til hjem

En indsats der styrker den sociale infrastruktur i og omkring boligorganisationerne og dermed bidrager til et godt og trygt bomiljø for alle beboere - herunder beboere med hjemløshedserfaringer og andre sårbarheder.

16. maj 2025

En bolig eller et hjem - Hvad er forskellen?

Når vi taler om byudvikling og drift i de almene boligområder, bruger vi ofte ordet boliger. Det handler typisk om de fysiske rammer, de strategiske greb og de store linjer. Beboere derimod taler sjældnere om boliger – de taler om hjem. I hvert fald når de føler sig hjemme. Det handler mere om følelser, oplevelser og behov. Netop dét, der afgør, om et sted føles som et hjem.

At føle sig hjemme giver en tryg og stabil base i livet – og netop det er afgørende, når vi arbejder for at skabe gode rammer for trivsel.

Derfor har vi med indsatsen Fra bolig til hjem valgt at sætte fokus på, hvordan de almene boligorganisationer ikke blot kan sikre tag over hovedet, men også bidrage til, at boligen bliver til et hjem.

På denne side kan du få et overblik over indsatsen – og se, hvordan I kan være med til at styrke oplevelsen af hjem og tryghed for alle beboere i det almene.

Baggrund for indsatsen

Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal Alliance og Kristendemokraterne indgik den 19. november 2021 aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet for 2022-2025. En række af initiativerne heri handler om udbredelsen af Housing First. Der afsættes i alt 68,1 mio. kr. til initiativerne i perioden i 2022-2025, heraf tildeles 13,8 millioner (indekseret) til BL – Danmarks Almene Boliger i 2025 til at understøtte, at de almene boligorganisationer kan styrke kvalitet og omfang af den boligsociale indsats.
 
Størstedelen af midlerne prioriteres til udmøntningen af en pulje på godt 11 millioner kroner, som almene boligorganisationer kan søge til ansættelsen af sociale viceværter i områder med særligt behov. Den sociale vicevært kan, hvor det findes relevant, ansættes som del af en eksisterende boligsocial indsats. 

 

Implementeringen af Housing First i de almene boligområder

Siden hjemløsereformen trådte i kraft den 1. oktober 2023, har BL’s sekretariat opsamlet erfaring med, hvilke konkrete udfordringer boligorganisationerne oplever i relation til implementeringen af Housing First og ikke mindst hvor der er særlige potentialer for, at den almene sektor kan bidrage til, at tidligere hjemløse lander godt i eget hjem. 

Erfaringerne har vist, at overgangen fra hjemløshed til egen bolig er vanskelig. Vi ved fra konkrete erfaringer og hjemløsetællingen, at mange borgere ramt af hjemløshed har psykiske lidelser og misbrugsproblemer at slås med. At sikre og stimulere den sociale balance i de almene boligområder er en af vores fornemmeste opgaver. Arbejdet med at skabe social balance og at rumme borgere med forskellige udfordringer i bagagen er således ikke nyt for de almene boligorganisationer. Der er erfaringer at bygge på. 

En eksisterende udfordring er, at det i de udlejningsaftaler, der indgås, ofte er et element, at tilflytningen af nye beboere med sociale problematikker begrænses, mens der arbejdes på at løfte de nuværende beboere i det boligsociale arbejde. Derfor kan det ofte være tilfældet, at borgere ramt af hjemløshed anvises en bolig af kommunen uden for de områder, hvor der i regi af den boligsociale helhedsplan er ekstra kræfter i form af boligsociale medarbejdere.

En anden udfordring er, at der igennem de seneste år har været en stigning i andelen af almene beboere med psykiske lidelser, og de fylder mere og mere i de almene boligområder – de ansatte oplever beboere, der mistrives og er til gene for naboer og de, der arbejder i boligområderne. Når vi arbejder på at skabe boligområder i social balance, har vi ikke et særligt fokus på beboere med hjemløse-erfaringer, men generelt på gruppen af sårbare beboere og hvordan, vi kan bidrage til at skabe mening i hverdagen. 

Fra bolig til hjem: Indsatsområderne

Fra bolig til hjem er inddelt i flere indsatsatsområder, der til sammen skal være med til at understøtte, at boligorganisationerne er godt klædt på til at skabe de bedste rammer for alle beboere føler sig hjemme og trives. 

Du kan se mere om de enkelte indsatsområder nedenfor.

Pulje til sociale viceværter

Her kan du finde alt hvad du skal vide om puljen til sociale viceværter, der skal arbejde med at sikre at personer med hjemløshedserfaringers vej fra bolig til hjem.

Socialt beredskab

Hvad indebærer et socialt beredskab og hvordan kan jeres boligorganisation få hjælp til at etablere det eller arbejde med at styrke det?

Kompetenceudvikling af frontmedarbejdere

Oplever I, at der nogle gange kan være situationer, hvor man ikke har det rette værktøj med i bagagen i mødet med beboere eller samarbejdspartnere? BL tilbyder nu kompetenceudvikling for frontmedarbejdere i boligorganisationerne, så man er bedre rustet til mødet med beboere, der kan være i en svær periode i deres liv og hvordan man kan hjælpe dem på rette vej.

Tidsplan: Fra bolig til hjem

Indsatsen "Fra bolig til hjem" er opdelt i 4 indsatsområder - pulje til sociale viceværter, socialt beredskab, kompetenceudvikling og kampagnen. Her kan du få et overblik over, hvornår der åbnes for de forskellige tilbud og hvornår de afvikles.
  • Indsatsen "Fra bolig til hjem" er opdelt i 4 indsatsområder - pulje til sociale viceværter, socialt beredskab, kompetenceudvikling og kampagnen. Her kan du få et overblik over, hvornår der åbnes for de forskellige tilbud og hvornår de afvikles.
    PULJE: 16. maj 2025

    Pulje åben for ansøgning. 

  • PULJE: August-september 2025

    Udvalget vurderer ansøgninger

  • PULJE: 30. september 2025

    Alle ansøgere modtager svar.

  • SOCIALT BEREDSKAB: Oktober 2025

    Forløb med etablering eller styrkelse af socialt beredskab opstartes for boligorganisationer, der er blevet tildelt midler til social vicevært. 

  • KOMPETENCEUDVIKLING: November 2025

    Første basiskursus afvikles. 

    Der tilbydes efterfølgende 2-4 basiskurser årligt i 2026-2027.

  • KAMPAGNE: December 2025

    Digitalt inspirationskatalog udvikles på baggrund af de foreløbige erfaringer. 

    Kataloget opdateres løbende med materialer og reportager.

  • PULJE: 1. Januar 2026

    Sociale vicværter ansat i boligorganisationer, der har modtaget bevilling. 

    Stillingerne er i 2026 100% finansieret af puljen.

    De sociale viceværter tilbydes 2 årlige netværksmøder i 2026-2027

  • SOCIALT BEREDSKAB: Januar 2026

    Forløb med etablering eller styrkelse af socialt beredskab opstartes for alle  boligorganisationer, der ønsker dette.

  • KOMPETENCEUDVIKLING: Januar 2026

    Skræddersyede kompetenceudviklingsforløb opstartes for boligorganisationer, der har fået tildelt midler til social vicevært

  • KOMPETENCEUDVIKLING: Maj 2026

    Skræddersyede kompetenceudviklingsforløb opstartes for boligorganisationer, der har arbejdet socialt beredskab

  • KAMPAGNE: Efterår 2026

    Der afholdes et event, hvor de foreløbige fund fra indsatsen præsenteres. 

    Eventet er åbent for alle interesserede og har til formål at sprede viden om arbejdet. 

  • SOCIALT BEREDSKAB: Maj 2027

    Der lukkes for opstart af nye forløb 

  • 31. December 2027

    Fra bolig til hjem afsluttes