Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Forlængelse af forsøgsperioden for det sociale frikort

Det sociale frikort giver borgere med særlige problemer, fx misbrug, hjemløshed, psykiske vanskeligheder, mulighed for at tjene op til 40.000 kr. skattefrit årligt, uden at det fraregnes i offentlige ydelser. Med lovforslaget forlænges forsøgsperioden for det sociale frikort i perioden 1. juli 2023 til og med 31. december 2024.

Oprettet: fredag den 31. marts 2023
Opdateret: onsdag den 12. juni 2024
Sideansvarlig: Susan Fiil Præstegaard

BL – Danmarks Almene Boliger har den 7. marts 2023 modtaget høring over udkast til lov om ændring af lov om forsøg med et socialt frikort.

BL er enig i, at det sociale frikort er en god og relevant indsats, som kan skabe øget tilknytning til arbejdsmarkedet for en målgruppe, som ellers kan have svært ved at finde fodfæste her.

Det sociale frikort foreslås i lovforslaget forlænget i perioden 2023-2024. Frikortsordningen blev indført i 2018 som en forsøgsordning og er siden blevet evalueret og forlænget flere gange.

BL kan være bekymret for, om det forhold, at ordningen efter lovændringen fortsat vil være midlertidig, vil medføre, at både borgere i målgruppen og virksomheder vil afholde sig fra at benytte ordningen. Det kan derfor overvejes at gøre ordningen permanent.

I 2022 blev der via Fonden for blandede byer vedtaget en ordning med midlertidigt huslejetilskud til udsatte grupper, herunder hjemløse. 22 kommuner har fået mulighed for at yde dette tilskud. Aktuelt behandles lovforslag L 64 om udvidelse af ordningen om udslusningsboliger, der indebærer, at målgruppen, herunder hjemløse, kan få nedsat husleje i en midlertidig periode.

Disse to midlertidige tilskudsordninger betyder, at der er behov for, at de anviste borgere opnår en bedre betalingsevne, før tilskuddene udløber, hvis de skal kunne fastholde boligerne. Kommunerne bør derfor i anvisningen af borgere til boliger i ordningerne have stor fokus på borgernes mulighed for forbedret betalingsevne. Det sociale frikort kan udgøre et væsentligt første skridt for udsatte borgere mod bedre beskæftigelse og betalingsevne og dermed fastholdelse af boligen efter tilskudsudløb.

De to midlertidige tilskudsordninger om hhv. midlertidigt huslejetilskud fra Fonden for blandede byer og fra ordningen om udslusningsboliger har et længere forløb end udgangen af 2024, som er det foreslåede udløbstidspunkt for det sociale frikort. I det lys bør det overvejes, om ordningen om det sociale frikort bør have en længere løbetid og bør gøres permanent.

BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.

Med venlig hilsen

Bent Madsen
Adm. direktør