Skip to main content Skip to footer

Drift og administration

Digital kommunikation og sociale medier

Oprettet: mandag den 1. juli 2024
Opdateret: torsdag den 11. juli 2024

Digital kommunikation med beboere

Overordnet kan kommunikation ske via Digital Post, hvis lejeren ikke er fritaget fra Digital Post.

Der gælder dog forskellige regler alt efter, om kommunikationen sker om forhold efter almenlejeloven eller efter normalvedtægterne.

Almenlejeloven

Lejeaftaler indgået 1. januar 2018 eller senere:

Der kan kommunikeres med lejer via Digital Post. Både lejer og boligorganisation har mulighed for at kræve at kommunikationen fremover ikke skal være digital med én måneds varsel.


Lejeaftaler indgået før 1. januar 2018

Her kan boligorganisationen mulighed for at meddele lejerne, at kommunikationen fremover vil ske digitalt. Denne meddelelse skal ske med fysisk brev.

De boligorganisationer, der er tilsluttet ny Digital Post, kan anvende digital kommunikation ved opsigelser (almenlejelovens § 89) og påkrav (almenlejelovens § 90 stk. 2). Hvis boligorganisationen ikke er tilknyttet ny Digital Post, skal opsigelser og påkrav sendes som fysisk brev. Lejeren kan gøre indsigelse mod brug af digital post. En sådan indsigelse kan indsendes både digitalt og ved fysisk brev.

Reglerne findes i almenlejelovens § 5. 


Normalvedtægterne


I forhold til indkaldelse til afdelingsmøder og repræsentantskabsmøder/generalforsamlinger - som er reguleret af normalvedtægterne - er det muligt at indkalde lejere, der ikke er fritaget fra Digital Post fra offentlige afsendere.

Det kræver, at boligorganisationen har sendt et fysisk brev til de enkelte lejere med meddelelse om, at boligorganisationen fremover vil indkalde digitalt – og at boligorganisationen har ændret egne vedtægter, så de tilpasses de normalvedtægter, der trådte i kraft den 1. oktober 2019. Det er derfor ikke tilstrækkeligt blot at sende et brev om fremtidig digital kommunikation til lejerne, da muligheden for digital kommunikation først endeligt kan effektueres, når boligorganisationens egne vedtægter er ændret.

Reglerne herom fremgår af normalvedtægter for almene boligorganisationer med almene boligafdelinger §§ 4a, 8 og 15.