Få et overblik over elementer i aftalen med Københavns Kommune.
Udlejning og anvisning
Aftale med Københavns Kommune
Københavns kommune har ca. 650.000 indbyggere. Kommunen rummer i alt knap 55.000 almene boliger. De udgør knap 19 % af boligerne i kommunen.
I kommunen overvåges 27 boligområder i forhold til udpegning på parallelsamfundslister, pr. 1. december 2024 er 15 af disse udpeget som forebyggelsesområder.
Ved Vives hjemløsetælling i 2024 var der 1.387 hjemløse i kommunen.
Københavns Kommune og boligorganisationerne har kommunedækkende aftaler på 2 niveauer:
- En ”almenboligaftale”
- En rammeaftale om udlejning og anvisning
- Nuværende aftaler udløber 31. december 2027.
Almenboligaftalen har tre overskrifter:
- Den blandede by – flere almene boliger, som handler bl.a. om at tilvejebringe betalbare boliger
- Den sammenhængende by – attraktiv og tryg by for alle, som handler bl.a. samarbejde fx i boligsociale helhedsplaner
- Den bæredygtige by – almene boliger i den grønne omstilling, som handler bl.a. energieffektivisering og vedvarende energi
Rammeaftalen om udlejning og anvisning er en meget stor aftale, der omfatter alle boligtyper (familieboliger, ungdomsboliger og svært udlejelige ældreboliger) og som samtidig sætter rammen for mindre boligformer som fx udslusningsboliger og bofællesskaber.
Der er to forskellige udlejningsmodeller:
- En trappemodel for områder, som er udpeget som enten forebyggelsesområder eller udsatte boligområder, eller som er tæt på at være det. Her indføres fleksibel udlejning efter særligt skærpede kriterier, som afspejler udpegningskriterierne for områderne. Kommunen anviser ikke til boligområder udpeget som udsatte boligområder, og følger de begrænsninger, loven fastlægger i forebyggelsesområderne.
- En trappemodel for alle øvrige boligafdelinger, hvor andelen af fleksibel udlejning og anvisning fastlægges ud fra en matrix om andelen af kommunalt anviste i afdelingen og afdelingens potentielle udpegning som enten udsat boligområde eller forebyggelsesområde, hvis der havde været 1.000 beboere
Kommunen har som udgangspunkt adgang til at anvise til 3/9 af de ledige boliger. I afdelinger, som ligger lavt på trappemodellen, kan kommunen få tilbudt 4 ud af 9 ledige boliger, hvis kommunen har måtte opgive at anvise til en af de første tre boliger i udlejningshjulet, som kommunen har fået tilbudt.
Øvrigt indhold:
- Kriterier for fleksibel udlejning
- Personer i beskæftigelse eller under uddannelse, herunder ældre over 65 år.
- Skilsmisseramte/samlivsophør
- Personer med fysisk funktionsnedsættelse, som søger en tilgængelighedsbolig
- Skærpede kriterier (spejler de socioøkonomiske udpegningskriterier for udsatte boligområder:
- Beskæftigelse
- Domme
- Uddannelsesniveau
- Indtægtsniveau
- Særregler om at kommunen ved 1. gangs udlejning i nybyggeri og i de første 4 år, særligt får tilbudt de billigste boliger
- Aftalekoncept for bofællesskaber
- Drejebøger for samarbejdet om udslusningsboliger og boliger med midlertidigt huslejetilskud jf. Fonden for blandede byer
- Anvisning og forlængelse af anviste i ungdomsboliger
- Anvisning af flygtninge
- Bostøtte og forebyggelse af udsættelser
- Der har gennem flere år eksisteret et Samarbejdsforum, et
- Partnerskabsforum og en administrativ udlejningsgruppe. Der etableres et fagligt forum vedr. boligsocialt samarbejde