Skip to main content Skip to footer

Høringssvar

Ændring af driftsbekendtgørelsen

Driftsbekendtgørelsen ændres, så den stemmer overens med den nye sideaktivitetsbekendtgørelse. Bl.a. er reglerne om boligafdelinger blevet opdateret, og bestemmelsen om likvidation af ikke-almene afdelinger er blevet ændret til ikke kun at omfatte afdelinger opført med henblik på salg.

Oprettet: onsdag den 23. april 2025
Opdateret: onsdag den 21. maj 2025
Sideansvarlig: Bent Madsen

BL – Danmarks Almene Boliger har den 25. marts 2025 modtaget høring over udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om drift af almene boliger m.v.

De foreslåede ændringer sker, for at bekendtgørelsen stemmer overens med den kommende sideaktivitetsbekendtgørelse. Derudover sker der enkelte sproglige rettelser. Ændringerne giver ikke anledning til bemærkninger, men der er behov for yderligere revidering og opdatering af driftsbekendtgørelsen med tilhørende vejledning.

Beboerdemokratiet og beslutningskompetencer
BL og boligorganisationerne oplever, at reglerne omkring beslutningskompetencer og ansvar i de beboerdemokratiske organer i nogle situationer kan give anledning til utilfredshed og usikkerhed både i boligorganisationerne og hos beboerne i de forskellige beboerdemokratiske fora. BL er i gang med en nærmere undersøgelse af, hvornår demokratiet fungerer godt, og hvornår der opstår tvivl og konflikter omkring beslutninger, ansvar og indflydelse – og BL vil gerne indgå i en dialog med styrelsen med henblik på at foretage en nærmere vurdering af, om en revidering af bekendtgørelse og vejledning kunne afhjælpe nogle af disse tvivlsspørgsmål og konflikter.

Ladestandere
Bekendtgørelsen bør blandt andet fastsætte nærmere regler for, hvordan ladestandere i boligafdelingen kan etableres og driftes.

Dernæst bør driftsbekendtgørelsen og tilhørende vejledning beskrive de nærmere regler for beboernes muligheder for at etablere individuelle ladebokse i tæt/lav bebyggelse, som har egen carport/parkeringsplads som en del af det lejede, jf. driftsbekendtgørelsens kapitel 18 om råderet.

Driftsfællesskaber
Der er behov for en afklaring og en udvidelse af mulighederne, der giver mening i forhold til at sikre effektiv drift og gode samarbejder/fællesskaber.

Udfordringer ses omkring ejerforeninger, grundejerforeninger, gårdlaug og lignende fællesskaber. Boligorganisationen kan godt administrere drift af grundejerforeninger, ejerforeninger, gård- og vejlaug og lignende, hvori boligorganisationen, boligorganisationens afdelinger, administrerede boligorganisationer eller disses afdelinger er medlem.

Men i forhold til selve udførelse af arbejdsopgaverne som renholdelse og løbende vedligeholdelse, hvor opgaven skal varetages af ansatte i pågældende juridiske enhed, giver det overvejelser og udfordringer med delt ansættelse i flere enheder, krav om kontrakter, fakturering, momsregnskaber eller lønsum, oprettelse af sideaktivitetsafdelinger, særskilte selskaber mv. Det er ressourcetungt og opleves ikke som effektivt.

Øvrigt
BL foreslår, at der sker en generel sproglig opdatering af driftsbekendtgørelsen, så ord som ”EDB” og ”Automobil” udgår.

BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.


Med venlig hilsen

Bent Madsen 
Adm. direktør