Skip to main content Skip to footer

BL's udvalg

Forretningsudvalg

BL's forretningsudvalg varetager presserende opgaver, der opstår mellem bestyrelsesmøderne. 

Forretningsudvalget er udpeget af BL's bestyrelse og består af formanden, næstformanden samt 5 medlemmer valgt af bestyrelsen, hvoraf mindst 3 skal være kredsvalgte.

Desuden kan bestyrelsen udpege stående eller tidsbegrænsede udvalg til varetagelse af konkrete opgaver, for eksempel i forbindelse med vedtagelse af reformer. Udvalgsarbejde skal defineres i et kommissorium, som beskriver udvalgets opgaver, målsætning og tidsplan.

Status for udvalgsarbejdet præsenteres for bestyrelsen enten som løbende afrapportering i forbindelse med længerevarende udvalgsarbejder eller forud for en konkret beslutning, der skal tages af bestyrelsen.

Udpegning af forretningsudvalget sker i henhold til BL's vedtægter. 

Der er for forretningsudvalget udarbejdet et kommissorium, som beskriver udvalgets rolle og kompetencer. 


Forretningsudvalgets sammensætning

I henhold til BL's vedtægter består forretningsudvalget af 7 personer, formand og næstformand for BL's bestyrelse samt 5 medlemmer valgt af bestyrelsen, hvoraf mindst 3 skal være kredsvalgte medlemmer.

Forretningsudvalget kan tage endelig beslutning om en sag, som ikke kan afvente behandling i bestyrelsens regi.


Forretningsudvalgets kompetence

Ud over presserende sager er forretningsudvalgets kompetence at sikre, at bestyrelsen får det bedst mulige beslutningsgrundlag til bestyrelsesmøderne.

Forretningsudvalget skal varetage presserende opgaver samt forberede punkter til behandling på bestyrelsesmøderne.


Forretningsudvalgets rolle 

Forretningsudvalget varetager således 4 hovedopgaver:

  1. Kvalificering af oplæg til bestyrelsen. Forretningsudvalget forbereder punkter til de kommende bestyrelsesmøder, herunder medvirker til at kvalificere indholdet og tilrettelæggelsen af drøftelser på bestyrelsesmødet.
  2. Rationalisering i forhold til oplæg til bestyrelsen. Behandlingen på forretningsudvalgets møder sker med henblik på at forberede det pågældende punkt til en kort behandling i bestyrelsen for eksempel som orientering eller efterretning.
  3. Behandling af sager, som ikke kan afvente en afgørelse ved det førstkommende bestyrelsesmøde. Bestyrelsen orienteres umiddelbart herefter.
  4. Efterbehandling af sager ved delegering fra bestyrelsen.

Forretningsudvalget har pligt til at videregive information om beslutninger truffet i udvalget samt om den forudgående proces.


Formidling af forretningsudvalgets beslutninger og oplæg 

Formidling kan ske fra sekretariatet ved hjælp af tre informationskilder:

  1. Der udarbejdes referat fra forretningsudvalgsmøderne. Alle referater er tilgængelige for bestyrelsens medlemmer på i BL's bestyrelsesplatform Admincontrol. 
  2. Forretningsudvalgets oplæg til bestyrelsen og den forudgående procedure noteres for bestyrelsen i de til dagsorden knyttede notater, som et indledende punkt under overskriften.
  3. Hvis forretningsudvalget vurderer det nødvendigt i presserende sager, kan disse udsendes til bestyrelsen med henblik på høring eller lignende.

Overenskomstudvalget (stående udvalg)

Udvalget er udpeget af bestyrelsen og varetager overenskomstforhandlingerne på forskellige områder. Udvalget består af medlemmer af bestyrelsen, BL's direktør og relevante medarbejdere fra Dansk Erhverv. 


Udvalg for God Almen Ledelse

Udvalget for God Almen Ledelse er nedsat af bestyrelsen som et stående udvalg og består af medlemmer af bestyrelsen og relevante medarbejdere fra BL.

Det er udvalgets opgave at udvikle, udbrede og løbende evaluere materiale samt at formidle perspektiver på dilemmaer i ledelsesarbejdet i de almene boligorganisationer.

Udvalget har desuden til formål at fastholde den almene boligsektors opmærksomhed på god ledelsesskik med fokus på ordentlighed og transparens.