Håndtering af klager og konflikter - modul 2 & 3
ID:
22-112
Målgruppe:
Ansatte
Type:
Kursus
Varighed:
2 x 2 dage

Håndtering af klager og konflikter - dialogmøder
Modul 2 afholdes d. 12. - 13. april 2023
Modul 3 afholdes d. 9 - 10. maj 2023
Konflikter og klagesager kan være opslidende og krævende at arbejde med, og er samtidig svære at komme uden om, når man arbejder med mennesker. Samtidig kan konflikter hurtigt vokse sig større, hvis de ikke bliver håndteret. Mange der arbejder med klagesager i den almene boligsektor, støder i hverdagen på konflikter fx gennem skriftlige klager fra beboere eller oplever beboere, der i frustration henvender sig til boligorganisationen.
På dette kursusforløb får du indsigt og træning i at håndtere klager og konflikter gennem dialog. Her får du redskaber til, hvordan du kan bruge konfliktvejledning til at forebygge, håndtere og nedtrappe konflikter i jeres boligområde.
Deltagere
Kurset er for boligsociale medarbejdere, beboerrådgivere, boligsociale viceværter, inspektører og ansatte i administrationen, som arbejder med beboerklager samt ejendomsfunktionærer og andre, som assisterer beboerne i deres konfliktløsning - dvs. alle ansatte der ønsker at arbejde med dialogmøder.
Formål
Du får konfliktfaglig viden og redskaber til at vejlede og holde dialogmøder og i det hele taget tage samtaler med konfliktramte personer fx kolleger, beboerdemokrater og beboere. Kurset er bygget op om praktisk og grundig træning i at afholde dialogmøder og i at vurdere, hvordan de enkelte klager/konflikter kan løses gennem dialog. I forbindelse med træningen får deltagerne feedback. Vi øver og træner dialogmøder gennem fiktive cases og anonymiserede eksempler fra boligorganisationer.
Udbytte
- Du får en grundlæggende forståelse for konflikters dynamik og udtryk - herunder en forståelse for reaktionsmønstre i konflikter
- Du trænes i konfliktløsning og dialog i konflikter mellem to parter
- Du får redskaber til at afholde dialogmøder og samtaler med personer der er konfliktramte
Kursusforløbets opbygning
Kurset består af to moduler á to dage. Mellem de to moduler er der desuden indlagt en dag, hvor deltagerne mødes i grupper for at træne. Træningsdagen foregår uden undervisere, og deltagerne bliver inddelt i grupper, som selv vælger dato og mødested.
OBS: BL udbyder også et to-dages kursus i håndtering af klager og konflikter med fokus på jura og skriftlig klagesagsbehandling. Læs mere om det her
Pris for kurset
10.300 kr. pr. deltager.
Evt. spørgsmål
Har du spørgsmål eller har du brug for yderligere information om kurset, kontakt vores konsulent Eva Seyffert, telefon 2070 9693, mail evs@bl.dk
Sted
BL - Danmarks Almene Boliger
Studiestræde 50
1554 København V
Eventuelle spørgsmål
Har du spørgsmål til tilmelding og det praktiske, så skriv til Jeanette Daniel på jda@bl.dk.
For spørgsmål til indholdet kontakt Eva Seyffert på evs@bl.dk.