Svar
Ja, i de fleste tilfælde er det muligt at kommunikere digitalt med beboerne, hvis de ikke er fritaget fra Digital Post.
Indkaldelse til afdelingsmøde og repræsentantskabsmøde/generalforsamlinger
I forhold til indkaldelse til afdelingsmøder og repræsentantskabsmøder/generalforsamlinger er det muligt at indkalde digitalt. Det kræver blot, at boligorganisationen har sendt et fysisk brev til de enkelte lejere med meddelelse om, at boligorganisationen fremover vil indkalde digitalt, og med orientering om muligheden for at blive fritaget herfor.
Reglerne herom fremgår af normalvedtægter for almene boligorganisationer med almene boligafdelinger §§ 4a, 8 og 15.
Anden kommunikation
I forhold til anden kommunikation med beboerne gælder følgende:
Ved lejeaftaler, som er indgået efter den 1. januar 2018, er udgangspunktet, at der kommunikeres digitalt med lejer. Både lejer og udlejer har dog ret til med én måneds varsel at kræve, at kommunikation fremover ikke skal være digital.
Ved lejeaftaler, som er indgået før den 1. januar 2018, har udlejer mulighed for at meddele lejerne, at kommunikationen fremover vil ske digitalt.
Følgende meddelelser skal dog altid afgives med fysisk brev:
* Udlejers opsigelse af lejeforhold (lov om leje af almene boliger § 89, stk. 1)
* Lejerens indsigelse mod udlejers opsigelse af lejeforholdet (lov om leje af almene boliger § 89, stk. 2.)
* Påkrav/rykker for skyldig husleje (lov om leje af almene boliger § 90, stk. 2.)
Ovenstående meddelelser vil kunne afgives via ny Digital Post, når boligorganisationerne bliver tilsluttet denne postløsning.
Reglerne fremgår af almenlejelovens § 5.