Fleksibel udlejning og krav om forevisning af straffeattest
I udsatte områder, parallelsamfund, omdannelsesområder og i forebyggelsesområder gælder der særlige regler. Her får du oversigten over 'fleksibel udlejning og krav om forevisning af straffeattest.'
I udsatte områder, parallelsamfund, omdannelsesområder og i forebyggelsesområder gælder der særlige regler. Her får du oversigten over 'fleksibel udlejning og krav om forevisning af straffeattest.'
Emne/boligområde |
Almindelige boligområder |
Forebyggelsesområder |
Udsatte boligområder |
Parallelsamfund (tidligere kaldet ghetto-områder) |
Omdannelsesområder (tidligere kaldet hårde ghetto-områder) |
Aftale om fleksibel udlejning For almene familieboliger, der ikke er omfattet af reglerne om kommunal anvisningsret og aftalt anvisning eller udslusningsboliger, kan kommunalbestyrelsen og den almene boligorganisation indgå aftale om, at de ledige boliger i en boligafdeling skal udlejes efter særlige kriterier. (Lov om almene boliger § 60, stk. 1)
|
Der kan aftales fornuftige, saglige og ikke-diskriminerende udlejningskriterier med kommunen, herunder mere restriktive kriterier som uddannelse, indkomst – og straffeattest efter konkret vurdering, jf. notat af 15. november 2019 fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. fordi det ville overtræde forbuddet mod diskrimination i den europæiske menneskerettighedskonvention. Såfremt der ikke i en aftale om fleksibel udlejning tages stilling til behandlingen af fortrinsrettigheder som fx intern oprykning, antages det at alle ansøgere skal leve op til de fleksible kriterier, som aftalen fastlægger.
Aftalerne skal tages op til revision hvert 4. år
Ift. kriterier om boligsøgendes evt. domme henvises til BL’s ”Vejledning om indsamling af straffeattester i forbindelse med fleksibel udlejning af almene familieboliger”.
Se evt. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens ”Undersøgelse af anvendelse af fleksible udlejningsregler i almene familieboliger” (april 2020). |
I forebyggelsesområder er fleksibel udlejning obligatorisk, se afsnittet om obligatorisk fleksibel udlejning. |
I udsatte områder er fleksibel udlejning obligatorisk, se afsnittet om obligatorisk fleksibel udlejning. |
I parallelsamfund er fleksibel udlejning obligatorisk, se afsnittet om obligatorisk fleksibel udlejning. |
I omdannelsesområder er fleksibel udlejning obligatorisk, se afsnittet om obligatorisk fleksibel udlejning. |
Obligatorisk fleksibel udlejning Obligatorisk fleksibel udlejning For almene familieboliger, der er beliggende i et udsat boligområde eller et forebyggelsesområde, jf. § 61 a, stk. 1, og som hverken er omfattet af reglerne om kommunal anvisningsret og aftalt anvisning eller udslusningsboliger, skal boligorganisationen anvise ledige boliger efter særlige kriterier, herunder beskæftigelses- og uddannelseskriterier. Kommunalbestyrelsen fastsætter kriterierne med henblik på at styrke beboersammensætningen i boligområdet og offentliggør dem. Kriterierne tages op til revision, senest 4 år efter at de er fastsat. Kriterierne bortfalder, når et boligområde ikke længere er et udsat boligområde eller et forebyggelsesområde, jf. § 61 a, stk. 1. (Lov om almene boliger § 60, stk. 4) |
Obligatorisk fleksibel udlejning er ikke et krav i almindelige boligområder. Der kan aftales kriterier mellem boligorganisation og kommune, jf. ovenfor.
I tidligere omdannelsesområde omfattet af en udviklingsplan, som efterfølgende blot defineres som et almindeligt boligområde, er der ikke obligatorisk fleksibel udlejning. I stedet kan der indgås aftale om fleksibel udlejning mellem boligorganisation og kommune. Se afsnittet om aftale om fleksibel udlejning. |
Boligorganisationen skal anvise efter særlige kriterier, der er fastsat af kommunen – herunder beskæftigelses- og uddannelseskriterier. Det kan være relevant at fastlægge kriterier, der påvirker fx uddannelsesniveau, indtægt og andelen af dømte (fx straffeattest efter konkret vurdering).
Kriterierne skal tages op til revision hvert 4. år.
Kriterierne omfatter al ventelisteudlejning, herunder også interne oprykning, uanset om der er tale om intern oprykning i egen afdeling eller intern oprykning i boligorganisationen eller en anden fortrinsrettighed. Kriterierne gælder ikke for genhusning.
Herefter kan der indgås aftaler om fleksibel udlejning, se afsnit om aftale om fleksibel udlejning |
Boligorganisationen skal udleje efter særlige kriterier, der er fastsat af kommunen – herunder beskæftigelses- og uddannelseskriterier. Det kan være relevant at fastlægge kriterier, der påvirker fx uddannelsesniveau, indtægt og andelen af dømte (fx straffeattest efter konkret vurdering).
Kriterierne skal tages op til revision hvert 4. år. Kriterierne bortfalder umiddelbart, hvis et område ikke længere udpeges på udsat område (herunder som parallelsamfund eller omdannelsesområde) eller forebyggelsesområde. Herefter kan der indgås aftale om fleksibel udlejning mellem kommunen og boligorganisationen, se afsnit om aftale om fleksible udlejning. |
Boligorganisationen skal udleje efter særlige kriterier, der er fastsat af kommunen – herunder beskæftigelses-, uddannelseskriterier. Det kan være relevant at fastlægge kriterier, der påvirker fx uddannelsesniveau, indtægt og andelen af dømte (fx straffeattest efter konkret vurdering).
Kriterierne skal tages op til revision hvert 4. år. Kriterierne bortfalder umiddelbart, hvis et område ikke længere udpeges på udsat område (herunder som parallelsamfund eller omdannelsesområde) eller forebyggelsesområde. Herefter kan der indgås aftale om fleksibel udlejning mellem kommunen og boligorganisationen, se afsnit om aftale om fleksible udlejning. |
Boligorganisationen skal udleje efter særlige kriterier, der er fastsat af kommunen – herunder beskæftigelses-, uddannelseskriterier. Det kan være relevant at fastlægge kriterier, der påvirker fx uddannelsesniveau, indtægt og andelen af dømte (fx straffeattest efter konkret vurdering). Kriterierne skal tages op til revision hvert 4. år. Kriterierne bortfalder umiddelbart, hvis et område ikke længere udpeges på udsat område (herunder som parallelsamfund eller omdannelsesområde) eller forebyggelsesområde. Herefter kan der indgås aftale om fleksibel udlejning mellem kommunen og boligorganisationen, se afsnit om aftale om fleksible udlejning. |
Straffeattester ved udlejning Boligorganisationen kan forlange, at boligsøgende før indgåelse af lejekontrakt om en bolig i et udsat boligområde, jf. almenboliglovens § 61 a, stk. 1, fremlægger straffeattest, jf. § 11 i bekendtgørelse om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret), for sig selv og medlemmerne af den boligsøgendes husstand. Indeholder straffeattesterne nævnt i stk. 1 tilførsler om kriminalitet, der vurderes at have betydning for trygheden i det pågældende boligområde, kan boligorganisationen afvise udlejning til den boligsøgende. (Udlejningsbekendtgørelsen § 29) |
Bestemmelsen gælder ikke direkte for almindelige boligområder.
|
Bestemmelsen gælder ikke direkte for forebyggelsesområder.
|
Boligorganisationen kan forlange fremvisning af straffeattest før indgåelse af lejekontrakt.
Der er krav om proportionalitet, hvilket betyder, at det ikke er enhver form for kriminalitet i hele den boligsøgendes liv, der har føre til afvisning. Domme 2 år tilbage i tid bør det dog være muligt at afvise på grundlag af, fordi udsatte områder udpeges bl.a. pga. beboernes domme i de to foregående kalenderår. |
Boligorganisationen kan forlange fremvisning af straffeattest før indgåelse af lejekontrakt.
Der er krav om proportionalitet, hvilket betyder, at det ikke er enhver form for kriminalitet i hele den boligsøgendes liv, der har føre til afvisning. Domme 2 år tilbage i tid bør det dog være muligt at afvise på grundlag af, fordi parallelsamfund udpeges bl.a. pga. beboernes domme i de to foregående kalenderår. |
Boligorganisationen kan forlange fremvisning af straffeattest før indgåelse af lejekontrakt.
Der er krav om proportionalitet, hvilket betyder, at det ikke er enhver form for kriminalitet i hele den boligsøgendes liv, der har føre til afvisning. Domme 2 år tilbage i tid bør det dog være muligt at afvise på grundlag af, fordi forebyggelsesområder udpeges bl.a. pga. beboernes domme i de to foregående kalenderår. |
Hent hele oversigten som .pdf
Her kan du hente hele oversigten over lovgivningsmæssige forskelle på boligområder på tværs af alle emner.
Oprettelse: 28.09.2021 | Sidst opdateret: 10.01.2023
Sideansvarlig: Susan Fiil Præstegaard