Begrænsninger i den kommunale anvisning
Her får du oversigten over 'begrænsninger i den kommunale anvisning'.
I udsatte områder, parallelsamfund og omdannelsesområder gælder der særlige regler.
Her får du oversigten over 'begrænsninger i den kommunale anvisning'.
Emne/boligområde |
Almindelige boligområder |
Forebyggelsesområder |
Udsatte boligområder |
Parallelsamfund (tidligere kaldet ghetto-områder) |
Omdannelsesområder (tidligere kaldet hårde ghetto-områder) |
Begrænsning af kommunal boligsocial anvisning Ledige boliger, som er stillet til rådighed for kommunalbestyrelsen, og som er beliggende i et udsat boligområde, må ikke anvises til boligsøgende, hvor et medlem af husstanden 1) er løsladt efter afsoning af dom for et strafbart forhold indenfor de seneste seks måneder mv.
5) i 6 sammenhængende kalendermåneder har modtaget selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse (tidligere integrationsydelse), uddannelseshjælp eller kontanthjælp
6) modtager førtidspension |
Bestemmelsen gælder ikke for almindelige boligområder.
For tidligere omdannelsesområder omfattet af en udviklingsplan må kommunalbestyrelsen dog ikke anvise boligsøgende omfattet af nr. 1-7, medmindre der ikke er andre muligheder.
Dette gælder indtil udviklingsplanen er gennemført, eller boligområdet i fire på hinanden følgende år ikke opfylder betingelserne for at være et udsat boligområde, dog senest den 1. januar 2030. |
I et forebyggelsesområde må kommunalbestyrelsen ikke anvise boligsøgende, hvor et medlem af husstanden - opfylder kriterierne i stk. 6, nr. 1-4, eller - i de seneste 6 sammenhængende måneder har modtaget selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller - i de seneste 2 sammenhængende år har modtaget kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik.
Reglen finder kun anvendelse, når andelen af almene familieboliger beliggende i udsatte boligområder og i forebyggelsesområder ikke overstiger 30 procent af alle almene familieboliger i kommunen.
For tidligere omdannelsesområder omfattet af en udviklingsplan må kommunalbestyrelsen dog ikke anvise boligsøgende omfattet af alle bestemmelserne i nr. 1-7, medmindre der ikke er andre muligheder.
Dette gælder indtil udviklingsplanen er gennemført, eller boligområdet i fire på hinanden følgende år ikke opfylder betingelserne for at være et udsat boligområde, dog senest den 1. januar 2030. |
Kommunalbestyrelsen må ikke anvise boligsøgende, der er omfattet af nr. 1-7, medmindre der ikke er andre muligheder.
|
Kommunalbestyrelsen må ikke anvise boligsøgende, der er omfattet af nr. 1-7, medmindre der ikke er andre muligheder.
|
Kommunalbestyrelsen må ikke anvise boligsøgende, der er omfattet af nr. 1-7, medmindre der ikke er andre muligheder. Reglen gælder i omdannelsesområder indtil udviklingsplanen er gennemført, eller boligområdet i 4 år i træk ikke er udpeget som udsat område, dog senest til den 1. januar 2030.
|
Kommunal pligt til at anvise midlertidigt opholdssted til flygtninge (Integrationslovens § 12, stk. 2) Kommunalbestyrelsen kan uanset integrationslovens § 12, stk. 2, anvise personer, der meddeles opholdstilladelse efter denne lov, et midlertidigt opholdssted eller en bolig, som er beliggende i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, i lov om almene boliger m.v., hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at der ikke i øvrigt er mulighed for at anvise midlertidige opholdssteder eller boliger, der ikke er beliggende i et udsat boligområde, jf. § 61 a, stk. 1, i lov om almene boliger m.v (lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine § 30 a) |
I almindelige boligområder sker der anvisning af flygtninge efter de almindelige regler herom – dvs. via venteliste, anvisning fra kommune eller særlig udlejningsaftale.
|
I forebyggelsesområder boligområder sker der anvisning af flygtninge efter de almindelige regler herom – dvs. via venteliste, anvisning fra kommune eller særlig udlejningsaftale.
De fleste flygtninge vil dog ikke opfylde anvisningsbestemmelsen i lov om almene boliger § 59, stk. 6 om at skulle være EU eller EØS-statsborgere ved anvisning til udsatte områder.
|
I udsatte boligområder må kommunen som udgangspunkt ikke anvise flygtninge.
De fleste flygtninge vil i øvrigt ikke opfylde anvisningsbestemmelsen i lov om almene boliger § 59, stk. 6 om at skulle være EU eller EØS-statsborgere ved anvisning til udsatte områder. |
I parallelsamfund må kommunen som udgangspunkt ikke anvise flygtninge.
De fleste flygtninge vil i øvrigt ikke opfylde anvisningsbestemmelsen i lov om almene boliger § 59, stk. 6 om at skulle være EU eller EØS-statsborgere ved anvisning til udsatte områder. |
I omdannelsesområder må kommunen som udgangspunkt ikke anvise flygtninge.
De fleste flygtninge vil i øvrigt ikke opfylde anvisningsbestemmelsen i lov om almene boliger § 59, stk. 6 om at skulle være EU eller EØS-statsborgere ved anvisning til udsatte områder. |
Hent hele oversigten som .pdf
Her kan du hente hele oversigten over lovgivningsmæssige forskelle på boligområder på tværs af alle emner.
Oprettelse: 24.11.2021 | Sidst opdateret: 01.06.2022
Sideansvarlig: Susan Fiil Præstegaard