Afvisnings- og godkendelsesordninger
Her får du oversigten over 'afvisnings- og godkendelsesordninger
I udsatte områder, parallelsamfund og omdannelsesområder gælder der særlige regler.
Her får du oversigten over 'afvisnings- og godkendelsesordninger'
Emne/boligområde |
Almindelige boligområder |
Forebyggelsesområder |
Udsatte boligområder |
Parallelsamfund (tidligere kaldet ghetto-områder) |
Omdannelsesområder (tidligere kaldet hårde ghetto-områder) |
Afvisning/godkendelse i omdannelsesområder I en almen boligafdeling, der er beliggende i et omdannelsesområde, jf. § 61 a, stk. 4, skal boligorganisationen afvise boligsøgende på ventelisten, som ikke allerede har en bolig i afdelingen, når den boligsøgende og dennes ægtefælle eller samlever modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse (tidligere integrationsydelse), uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik.
Det er kommunen, der påser om betingelserne for udlejning er opfyldt og meddeler dette til boligorganisationen forud for udlejning jf. lov om almene boliger § 51 c stk. 3 |
Bestemmelsen gælder ikke for almindelige boligområder.
Dette gælder indtil udviklingsplanen er gennemført, eller boligområdet i fire på hinanden følgende år ikke opfylder betingelserne for at være et omdannelsesområde, dog senest den 1. januar 2030. Dette gælder uanset områdets aktuelle udpegning. Kravet om afvisning eller godkendelse gælder dog ikke i tilfælde af genhusning |
Bestemmelsen gælder ikke for forebyggelsesområder.
Dette gælder indtil udviklingsplanen er gennemført, eller boligområdet i fire på hinanden følgende år ikke opfylder betingelserne for at være et omdannelsesområde, dog senest den 1. januar 2030. Dette gælder uanset områdets aktuelle udpegning. Kravet om afvisning eller godkendelse gælder dog ikke i tilfælde af genhusning |
Bestemmelsen gælder ikke for udsatte boligområder (med mindre området samtidig er udpeget som omdannelsesområde)
Dette gælder indtil udviklingsplanen er gennemført, eller boligområdet i fire på hinanden følgende år ikke opfylder betingelserne for at være et omdannelsesområde, dog senest den 1. januar 2030. Dette gælder uanset områdets aktuelle udpegning. Kravet om afvisning eller godkendelse gælder dog ikke i tilfælde af genhusning |
Bestemmelsen gælder ikke for parallelsamfund (med mindre området samtidig er udpeget som omdannelsesområde).
Dette gælder indtil udviklingsplanen er gennemført, eller boligområdet i fire på hinanden følgende år ikke opfylder betingelserne for at være et omdannelsesområde, dog senest den 1. januar 2030. Dette gælder uanset områdets aktuelle udpegning. Kravet om afvisning eller godkendelse gælder dog ikke i tilfælde af genhusning |
Boligorganisationen har pligt til at afvise boligsøgende og ægtefælle/samlever, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse (tidligere integrationsydelse), uddannelseshjælp eller kontanthjælp, og som ikke allerede har en bolig i afdelingen. Kravet om afvisning eller godkendelse gælder dog ikke i tilfælde af genhusning |
Kombineret udlejning Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at boligorganisationen ved udlejning af almene familieboliger i afdelinger beliggende i områder med en høj andel af personer uden for arbejdsmarkedet skal afvise boligsøgende på ventelisten, som ikke allerede har en bolig i afdelingen, når den boligsøgende og dennes eventuelle ægtefælle i 6 sammenhængende kalendermåneder har modtaget selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse (tidligere integrationsydelse), uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Kommunalbestyrelsen kan endvidere beslutte, at boligorganisationen ud over de boligsøgende, der er nævnt i 1. pkt., også skal afvise en boligsøgende og dennes ægtefælle, som modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., eller som i 6 sammenhængende kalendermåneder har modtaget arbejdsløshedsdagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., sygedagpenge efter lov om sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb efter lov om aktiv socialpolitik. (Lov om almene boliger § 51b, st. 1 og udlejningsbekendtgørelsens §§ 35-36)) |
Kommunen kan beslutte, at boligorganisationen skal afvise visse boligsøgende, hvis boligområdet opfylder kriterier om høj andel udenfor arbejdsmarkedet efter ministeriet beregning og offentliggørelse. Disse områder udpeges af ministeriet på en særlig liste, som offentliggøres hvert år den 1. december. Der kan være sammenfald i forhold til forebyggelsesområder, udsatte områder, parallelsamfund og omdannelsesområder, men ikke nødvendigvis, fordi denne kategori kun udpeges pga. målinger af arbejdsmarkedstilknytning/tilknytning til uddannelse.
Såfremt en boligsøgende afvises, skal kommunen anvise en anden passende bolig, hvis den boligsøgende var opskrevet i det pågældende område, før beslutningen om at benytte afvisningsreglen trådte i kraft.
Fortsat brug af reglen skal evalueres og besluttes hver 5. år. |
Kommunen kan beslutte, at boligorganisationen skal afvise visse boligsøgende, hvis boligområdet opfylder kriterier om høj andel udenfor arbejdsmarkedet efter ministeriet beregning og offentliggørelse. Disse områder udpeges af ministeriet på en særlig liste, som offentliggøres hvert år den 1. december. Der kan være sammenfald i forhold til forebyggelsesområder, udsatte områder, parallelsamfund og omdannelsesområder, men ikke nødvendigvis, fordi denne kategori kun udpeges pga. målinger af arbejdsmarkedstilknytning/tilknytning til uddannelse.
Såfremt en boligsøgende afvises, skal kommunen anvise en anden passende bolig, hvis den boligsøgende var opskrevet i det pågældende område, før beslutningen om at benytte afvisningsreglen trådte i kraft.
Fortsat brug af reglen skal evalueres og besluttes hver 5. år.
|
Kommunen kan beslutte, at boligorganisationen skal afvise visse boligsøgende, hvis boligområdet opfylder kriterier om høj andel udenfor arbejdsmarkedet efter ministeriet beregning og offentliggørelse. Disse områder udpeges af ministeriet på en særlig liste, som offentliggøres hvert år den 1. december. Der kan være sammenfald i forhold til forebyggelsesområder, udsatte områder, parallelsamfund og omdannelsesområder, men ikke nødvendigvis, fordi denne kategori kun udpeges pga. målinger af arbejdsmarkedstilknytning/tilknytning til uddannelse.
Såfremt en boligsøgende afvises, skal kommunen anvise en anden passende bolig, hvis den boligsøgende var opskrevet i det pågældende område, før beslutningen om at benytte afvisningsreglen trådte i kraft.
Fortsat brug af reglen skal evalueres og besluttes hver 5. år.
|
Kommunen kan beslutte, at boligorganisationen skal afvise visse boligsøgende, hvis boligområdet opfylder kriterier om høj andel udenfor arbejdsmarkedet efter ministeriet beregning og offentliggørelse. Disse områder udpeges af ministeriet på en særlig liste, som offentliggøres hvert år den 1. december. Der kan være sammenfald i forhold til forebyggelsesområder, udsatte områder, parallelsamfund og omdannelsesområder, men ikke nødvendigvis, fordi denne kategori kun udpeges pga. målinger af arbejdsmarkedstilknytning/tilknytning til uddannelse.
Såfremt en boligsøgende afvises, skal kommunen anvise en anden passende bolig, hvis den boligsøgende var opskrevet i det pågældende område, før beslutningen om at benytte afvisningsreglen trådte i kraft.
Fortsat brug af reglen skal evalueres og besluttes hver 5. år.
|
Boligorganisationen har allerede pligt til at afvise boligsøgende og ægtefæller, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse (tidligere integrationsydelse), uddannelseshjælp eller kontanthjælp, og som ikke allerede har en bolig i afdelingen – efter reglerne om afvisning i omdannelsesområder (almenboliglovens § 51 c). I disse tilfælde skal boligsøgende ikke tilbydes anden passende bolig af kommunen.
Såfremt godkendelsesordningen i omdannelsesområder benyttes, er der ikke særlig hjemmel vedr. aftaler om fordelingen af tomgangsleje, se afsnittet om afvisning/godkendelse i omdannelsesområder.
Hvis området samtidig er på listen over områder med høj arbejdsløshed, vil der fortsat kunne indgås aftaler med kommunen om tomme lejemål og om tomgangsleje.
|
Hent hele oversigten som .pdf
Her kan du hente hele oversigten over lovgivningsmæssige forskelle på boligområder på tværs af alle emner.
Oprettelse: 24.11.2021 | Sidst opdateret: 05.04.2022
Sideansvarlig: Susan Fiil Præstegaard