Ny kampagne: Stem med til folketingsvalget

Stemmeprocenten i de almene boligområder har historisk set været lavere i de almene boligområder sammenlignet med resten af landet. BL lancerer kampagnen "Stem med!" for at få valgdeltagelsen op.

Billede af Stemmed

Denne nyhed er fra 04. oktober, 2022. 

 



"Sofa på tur”-teamet har skubbet den blå genbrugssofa rundt i flere boligområder for at tale med beboere om, hvorfor det er så vigtigt at sætte sit kryds til valget.



Flere beboere i den almene sektor skal til stemmeurnerne, når der skal stemmes til det kommende folketingsvalg. Derfor har BL iværksat kampagnen "Stem med!", der skal få folk op af sofaen og afsted til valglokalerne 1. november, hvor valget afholdes.

Til folketingsvalget i 2019 stemte knap 75 procent af de stemmeberettigede almene beboere. Ved kommunalvalget i 2017 og europaparlamentsvalget i 2019 var det knap 58 procent og 52 procent. Ved de tre valg var valgdeltagelsen lavere i den almene boligsektor sammenlignet med resten af befolkningen.


Tallene stammer fra en opgørelse, som Landsbyggefonden i samarbejde med valgforsker Kasper Møller Hansen, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, har gennemført.


Se Landsbyggefondens temastatistik 2020:
Valgdeltagelsen i den almene boligsektor


Ifølge BL's viceadministrerende direktør, Solveig Råbjerg Tingey, er valghandlingen kronjuvelen i vores demokrati.


"Det er en social ting at stemme. Hvis du inviterer én ung vælger med til valget, tager han eller hun fire andre unge med. Hvis andre omkring dig stemmer, gør du det også selv, og det er den bevægelse, vi skal have gang i, og det håber vi, at kampagnen kan være med til at sikre," siger hun.

BL har søgt og modtaget 100.000 kroner fra Trygfondens pulje, der skal løfte valgdeltagelsen blandt de befolkningsgrupper, der normalt stemmer mindre end gennemsnittet.


Kampagnen kommer til at indeholde:

* Plakater til opgangene med opfordring til at stemme.


* Flyere til postkasser med oplysninger om valget og opfordring til at stemme.


* Door hangers, som kan hænge på hoveddøren hos ”opgangs-ambassadører”, der vil påtage sig opgaven med at opfordre naboer til at stemme, og som man måske kan følges med til valgstedet.


* ”Sofa på tur”-teamet besøger tre boligområder i landet, hvor vi inviterer folk til en snak i sofaen om, hvorvidt man stemmer, og hvilke årsager eller barrierer der kan være til at stemme. Vi har fokus på at engagere sofavælgerne.


* Videoer fra ”sofa på tur”, som vi distribuerer på vores sociale medier, og som vi meget gerne deler med boligorganisationer, der gerne vil bruge dem på egne kanaler.


* Artikler i Fagbladet Boligen om stemmedeltagelse og valget.


* Cases på hjemmesiden Bo Godt med beboere, der begrunder, hvorfor / ikke de stemmer.


Vi er helt overvældet over, hvor mange boligorganisationer, der har bakket op om STEM MED-kampagnen. Det betyder desværre, at der nu er udsolgt af materialer, og at det ikke længere er muligt at bestille.

 

Plakaten i materialet ser sådan her ud. Der er ligeledes flyer i samme look. Vil du hente plakaten, så klik her og hent den som .pdf.


Læs også artikler fra Fagbladet Boligen:

Valgforsker: "Det er bare sjovere, når man er to"

Erik og Vita: "Det er sundt at bruge sin stemme aktivt"

Hjemløse-forkæmper: "Gå nu hen og stem til valget"

Danmark valgte mig

Persille Ingerslev: "Hvis man ikke stemmer, er man for alvor til overs"

Valgfest i Holbæk: "Det er en god følelelse at stemme"

I Husum vil de have alle til at "Stem Med"

Det er blevet nemt for dårligt gående at stemme i eget hjem

 

Læs også artikler fra Bo Godt

Det er for nemt bare at brokke sig - brug din indflydelse og stem

Mette: "Gå nu hen og stem til valget"

Oprettelse: 04.10.2022 | Sidst opdateret: 19.10.2023

Sideansvarlig: Kristoffer Friis Sørensen

Søger du bolig? - Klik her