BL’s formand: Husk, at almene beboere også betaler ejendomsskat

”I forhandlingerne om boligskatterne er der stort fokus på at give boligejerne tryghed og sikre en fornuftig fordeling af boligskatterne imellem storbyer og i provinsen. Men mindst lige så afgørende er det, at almene beboere får samme garantier og samme tryghed, som man nu er i færd med at sikre boligejerne.”

Det mener Palle Adamsen, der er formand for BL – Danmarks Almene Boliger, og han noterer sig, at partierne bag finansloven allerede én gang har vist, at man er klar over, at beboere i almene boliger også betaler ejendomsskat:

”Regeringen har jo bebudet, at ejendomsskatten vil blive fastfrosset for ejerboliger frem til 2021, og i forbindelse med efterårets finanslovsforhandlinger lykkedes det at få denne fastfrysning til også at gælde for almene boliger i Finansloven for 2017. For os er det vigtigt, at den fastfrysning af grundskylden, som vi opnåede i 2017, også kommer til at gælde helt frem til 2021, så almene boliger bliver ligestillet med ejerboliger.”

Da den daværende regering i efteråret fremlagde et nyt system for ejendomsvurderinger og ændret ejendomsbeskatning, beregnede BL konsekvenserne for de almene boliger. Resultatet var, at ejendomsskatterne kunne stige med op imod 2,5 milliard kroner eller med 4.300 kroner i gennemsnit om året for en almen bolig.

”Kommer det til at blive en realitet, vil det være helt skævt. Store skattestigninger for almene lejere ville stå i skærende kontrast til, at regeringen for ejerboligsektoren forventer uændrede boligskatter. En sådan skævhed er ikke rimelig. Særligt ikke i betragtning af, at der bor mange med lave indkomster, herunder en stor andel af pensionister med kun den almindelige folkepension i de almene boliger,” siger Palle Adamsen.

Kontakt:
Palle Adamsen, formand for BL – Danmarks Almene Boliger, på telefon 3084 5282

Redaktionel kontakt:
Michael Thorberg, kommunikationschef i BL – Danmarks Almene Boliger, på telefon 4035 6672

Oprettet: 21. feb. 2017, Senest opdateret: 03. mar. 2017