Søger du bolig? - Klik her

Sociale viceværter

Om:
Man ansætter typisk en social vicevært til at skabe større trivsel og tryghed blandt beboerne, bryde ensomheden og styrke livskvaliteten for svage grupper samt håndtere konflikter og nabostridigheder, inden de udvikler sig. En social vicevært tilbyder typisk anonym rådgivning og hjælp til beboere. Denne rådgivning kan omfatte økonomi, ensomhed, sygdom og dødsfald, sorg og krise, konfliktløsning, manglende rengøring af hjemmet, personlig hygiejne og flytning til anden bolig. Kontakt til myndigheder, hospitaler, læger o.l., samt hjælp til at skrive ansøgninger eller klager til det offentlige system er den fast del af arbejdet.

Hvorfor:
Socialt udsatte beboere er ofte isolerede, psykisk syge og lever udenfor myndighedernes kendskab. De kan have brug for hjælp til at gøre de ting som andre mennesker tager for givet. Der er også nogle der jævnligt kommer i konflikt med deres omgivelser fordi deres levevis og normer kan give anledning til problemer når man bor tæt. Det er både et problem for den involverede beboer og for naboerne. Bor der mange sociale udsatte i samme boligområde, kan det påvirke den overordnede trivsel i afdelingen.

Værdi:
Helt overordnet får beboerne hjælp til at løse ”uløselige” problemer. Effekten er større livskvalitet, mere struktur i hverdagen, færre klager og nabokonflikter, øget tryghed og færre udflytninger hvilket er lig færre udgifter for både boligafdeling og myndigheder.


Læs også:

YouYube video: Sociale Viceværter I Odense Kommune

Socialstyrelsen: Sociale viceværter

Flere sociale viceværter i almene boligområder

Sociale viceværter er vejen frem

Sociale viceværter i sydhavnen 

Evaluering af social vicevært i Lundtoftegade KAB


Oprettet: 20. nov. 2013, Senest opdateret: 09. jan. 2017
Print Tip en ven LinkedIn Facebook Twitter RSS